اختصاصی سینماسینما/ انتقاد ابوالحسن داودی از تعدد مراکز تصمیم‌گیری در سینما/ یک سینما و این همه کدخدا؟

ابوالحسن داوودیسینماسینما، علی پاکزاد – ابوالحسن داودی کارگردان فیلم «زادبوم» بر این باور است افرادی که اخیرا در حوزه هنری فعالیت می‌کنند کاری غیر از حذف و سانسور بلد نیستند.

به گزارش سینماسینما، بعد از گذشت ۸ سال از ساخت فیلم «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داودی، این فیلم از روز چهارشنبه ۱۸ مردادماه روی پرده می‌رود٬ فیلمی که از سوی حوزه هنری تولید شده است٬ امروز از نگاه همین سازمان تحریمی محسوب می‌شود.

کارگردان فیلم «زادبوم» درباره شرایط تولید فیلم و اکران آن گفت: «ساخت فیلم «زادبوم» دو سالی به طول انجامید. اگر این دو سال را کنار بگذاریم اکنون هشت سال است که از عمر فیلم می گذرد. یعنی هشت سال است که این فیلم توقیف شده است. عملا از شروع ساخت فیلم ده سال می‌گذرد.  «زادبوم» در زمان مدیریت سابق حوزه هنری ساخته شد. آن زمان حوزه پافشاری زیادی مبنی بر ساخت فیلم‌های ماندگار داشت. طرح اولیه این فیلم نیز از سوی حوزه ارائه شد و رضا میرکریمی طرح آن را نوشت. به هر حال طرحی بود که من هم آن را دوست داشتم. بعد ازارائه طرح اولیه از سوی مدیران آن دوره حوزه به همراه فرید مصطفوی نشستیم و فیلمنامه فیلم را نوشتیم.»

او ادامه داد: «موضوع مهم مالکیت صدرصدی حوزه نسبت به فیلم بود. قرار بود فیلم را حوزه تولید کند. البته در ادامه ۴۰ درصد از سهام «زادبوم» را به فارابی واگذاز کردند. فیلم در سه کشور گوناگون فیلمبرداری شد و به همین دلیل هم دو سالی به طول انجامید. ما با چهار مدیر فیلمبرداری همکاری داشتیم. قسمتی از فیلمبرداری فیلم را بهرام بدخشانی انجام داد.البته قرار بود تا انتها با ما باشد٬ اما به دلیل عقب افتادن زمان فیلمبرداری فیلم از ما جدا شد؛ و طبعا نتوانستیم در کنار هم باشیم. با فرج حیدری هم در این زمینه همکاری داشتیم؛ در کشور آلمان نیز با آقای کلاوس بوش همکاری کردیم و با سیروس عبدلی هم سکانس‌هایی از فیلم را در دبى انجام دادیم.»

داودی درباره جذابیت‌هایی که «زادبوم» می‌تواند برای مخاطب بعد از هشت سال داشته باشد گفت: «مهمترین موضوعی که در «زادبوم» به چشم می‌خورد معضل و مشکلاتی است که در یک خانواده وجود دارد. معضلات خانوادگی و مشکلات اجتماعی یکی از آن مسائلی است که امروز در جامعه ما به صورت فراوان دیده می‌شود. شرایط خانواده‌ای را در این فیلم به تصویر می‌کشیم که جدایی اعضای آن از یکدیگر و حضور هر کدام از آنها در یک گوشه دنیا، یکی از معضلات اصلی داستان به شمار می‌رود…»

کارگردان فیلم «زادبوم» درباره تحریم‌های حوزه هنری گفت: «سال‌های متمادی است که من با این موضوع درگیر هستم. از مخالفان سرسخت این فیلم٬ گروه جدیدی هستند که اکنون در حوزه در حال فعالیت هستند. رویکرد دوستان در دوره اخیر کاملا نسبت به گذشته و تیم قبلی تغییر کرده است. متاسفانه بیشتر فعالیت‌هایی که دوستان انجام می‌دهند٬ در جهت تحریم آثار سینمای ایران است. البته این افراد کارنامه مشخصی دارند و همه آنها را می‌شناسند. اینکه بعضی از دوستان به سینماگران لقب خودی و غیرخودی را نسبت می‌دهند و یا آنها را با حسن نیت و بقیه سینماگران را لابد با سوءنیت بر مى‌شمارند، قطعا این کار توهین به سینما و سینماگران است. با احترام به همه کسانی که فعالیت می‌کنند و زحمت می‌کشند اما بعضی از دوستان سیاستشان فقط و فقط در جهت ممانعت و جلوگیری پیش می‌رود. حوزه با اینکه شصت درصد در فیلم «زادبوم» سهم داشت باز هم از پذیرفتن پروانه مالکیت فیلم صرف نظر کرد. حتی زمانی که فیلم مجوز گرفت هم اجازه ندادند «زادبوم» اکران شود. البته طی چند هفته گذشته از دفتر حوزه هنری «دی سی پی» فیلم را درخواست کردند که ما هم با حسن نیت کامل آن را در اختیار آنها قرار دادیم. اما یک لیست بلند بالای سانسور به ما ارائه دادند! و جالب این است که این لیست به فیلمی داده می‌شود که از لحاظ قانونی باید اکران شود و مجوز پروانه نمایش نیز دارد.»

داودی اضافه کرد:«من هم به هیچ وجه نمی توانستم در کارم دست ببرم و آن را نابود کنم. البته این سیستمی که نهادى مثل سینماى ملى کشور بخواهد این همه کدخدا داشته باشد را هم نمی‌پذیرم.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 62075 و در روز سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵:۳۷
2024 copyright.