اختصاصی سینماسینما/ با کارگردانان ناشناس، یا کمتر شناخته شده کن ۲۰۱۸‎ آشنا شوید

سینماسینما، محمد حقیقت:دربخش مسابقه کن ۲۰۱۸  که منتظر نام های بزرگ بودیم ، وبسیاری از آنها نامشان درلیست دیده نمیشود، در عوض تازه نفس ها جای خوبی بدست آورده اند. کارگردان مصری بنام ” ابوبکرشاوکی” با اولین فیلم بلند خود ( یوم الدین)  شانس این‌ را داشته که مستقیم به بخش بسیار مهم مسابقه راه یابد. خیلی کم پیش آمده که جشنواره کن برای بخش مسابقه  فیلم اول کارگردانی را انتخاب کند بویژه اگر اروپائی – یا امریکائی نباشد. البته در گذشته فیلم ” سکس، ویدئو کاست، ودروغها ” به کارگردانی سودربرگ  درسال ۱۹۸۹ را انتخاب کرده بود که نخل طلا هم بدست آورد و یا اخیر فیلم ” پسر شائول” از لانسلو نمس هم شامل این نکته شده بودوجایزه بزرگ را یدست آورده بود.


امسال برگزیدن فیلمساز مصری که انتخابش تعجب بسیاری راهم  برانگیخت قبلا چند فیلم کوتاه از سال ۲۰۰۸ تا کنون ساخته بوده که در جشنواره هائی مورد توجه قرار گرفته بود. بعدا برای فیلم کوتاه دیگری، (شهید جمعه) به زبان انگلیسی ساخت  وچند فیلم کوتاه دیگر ی هم کارگردانی کرد.
وی تحصیلات سینمائی اش را ابدا درمصر شروع کرد وسپس در نیویورک درسال ۲۰۱۶ به پایان برد. ومقدمات ساخت اولین فیلم بلند داستانی اش را آغاز کرد. دراین فاصله چند فیلم کوتاه تبلغی نیز ساخت. درسال ۲۰۱۷ اولین فیلم بلند خود – یوم الدین – را کلید زد که خود  تهیه کننده، نویسنده، وکارگردان آن است و سپس آنرا به جشنواره کن پیشنهاد کرد که در مسابقه پذیرفته شد.


کارگردان دیگری که چندان شنا خته شده نیست و برای اولین بار فیلمش در مسابقه قرار دارد، خانم -نادین لابکی  -از لبنان است با فیلم( کافرنوم)  نیز ازلبنان انتخاب شده است . این بازیگر قبلا با فیلم (کارامل) در بخش ۱۵ روز کارگرانان     شرکت کرده بود وسپس با فیلم ( وحالا کجا بریم؟) درسال  ۲۰۱۱ به بخش نوعی نگاه راه یافته بود. وی تحصیلات خودرا در بیروت انجام داده وسپس به بازیگری وکارگردانی پرداخت که در لبنان و فرانسه به شهرتی نسبی رسید. بویژه فیلم (کارامل ) او که نیمه هنری – نیمه تجاری است به کشورهای گوناگونی فروخته شد. کافرنوم  در واقع اسم یک دهکده  قدیمی کناردریاست که ماهیگران دران روزگار میگذرانند… – حالا بعد از۲۷ سال از کشور لبنان فیلمی به قسمت مسابقه راه یافته است. قبلا کارگردان مشهور لبنانی – مارون بغدادی،  درمسابقه جشنواره کن شرکت کرده بود .

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 84426 و در روز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۳۹:۳۰
2024 copyright.