از بارش شدید باران تا کنایه‌های الیور استون/ ادامه حواشی جشنواره بوسان در افتتاحیه

فستیوالی که اخیرا دچار جنجال‌های بسیاری بوده امسال کارش را خوب آغاز کرد اما روز افتتاحیه آن هم عاری از مجادله نبود و بایکوت تعدادی از کره‌ای‌ها و حرف‌های الیور استون در آن بحث برانگیز شد.

به گزارش سینماسینما، بیست‌ودومین فستیوال بین‌المللی فیلم بوسان پنجشنبه شب ۱۲ اکتبر کارش را زیر سیلی از باران آغاز کرد. این به منزله یک سختی دیگر برای فستیوالی بود که اخیرا بسیار زجر کشیده است.

طی یک سال گذشته مشخص شده که در دوران حکومت راستی رییس‌جمهور پارک گون-هه که خودش دادگاهی شد، صنعت سرگرمی کره جنوبی مورد هدف قرار گرفته بود و لیستی سیاه از ۹ هزار هنرمند تهیه شد که فیلمسازان و ستارگان حاضر در آن قابلیت دریافت سرمایه از انجمن فیلم کره (KOFIC) را نداشتند.

علاوه بر این، خود فستیوال بوسان هم مورد هدف حمله‌های مستقیم دولت بود و بدشانسی هم آورد تا جایی که بودجه فستیوال کم شد، رییس و معاون رییس سابق این فستیوال از سمت خود اخراج شدند و در ماه مه موسس و برنامه‌ریز اصلی آن در حالی که برای انجام دادن کارهای فستیوال به کن رفته بود، ناگهان درگذشت.

اما با وجود تمام این مشکلات ادامه‌دار، فرش قرمز امسال بوسان پر از ستاره و مخصوصا چهره‌های محلی بود. فیلمسازان شهیر کره‌ای از جمله ژانگ سون-وو سازنده «دروغ‌ها» و کواک کیونگ-تیک خالق «پرونده محرمانه» همراه با بازیگران فیلم‌های‌شان در فستیوال حضور داشتند. ستاره‌های محبوب کره‌ای هم روی فرش قرمز دیده شدند و حتی شهردار بوسان هم به آن‌ها ملحق شد که در مراسم افتتاحیه پارسال غایب بود.

با این حال،‌ بوسان هنوز با مشکلات زیادی روبروست چون رسوایی‌های سیاسی- صنعتی بزرگ دیگری از جمله دستگیر شدن رییس کمپانی سامسونگ هم روی صنعت فیلم تاثیر گذاشته و با وجود این که تمام فسادها رو شده، مشکلات زیادی حل نشده‌ باقی مانده‌اند. تقریبا نیمی از صنعت فیلم محلی اعلام کرده به بایکوت خود ادامه می‌دهد تا با سرکوب سیاسی دولت مبارزه کند. انجمن کارگردان‌های کره، انجمن فیلمبرداران و اتحادیه کارمندان صنعت فیلم می‌خواهند مسئولان شهری به خاطر حرکت‌های گذشته معذرت‌خواهی کنند و رییس سابق بوسان را به موقعیت خود بازگردانند تا آن‌ها راضی به حضور دوباره در فستیوال شوند.

از سوی دیگر، الیور استون که به عنوان رییس هیات داوران بخش رقابتی این فستیوال در بوسان حاضر شده بود در پاسخ به سوالی در مورد هاروی واینستین، رییس عزل‌شده کمپانی واینستین و رقیب خود، او را محکوم نکرد.

او گفت: من بر این باور هستم که آدم باید تا زمان دادگاه صبر کند. باور دارم یک مرد را نباید توسط یک سیستم پارتیزانی محکوم کرد. الان هم سختی‌هایی که دارد تحمل می‌کند چیز کمی نیست. در آن دوره او رقیب من بود. هرگز با او کار نکردم و واقعا او را نمی‌شناختم. من درباره تمام افرادی که در صنعت فیلم هستند داستان‌های زشتی شنیده‌ام،‌ بنابراین قصد ندارم طبق شایعه نظری بدهم. صبر می‌کنم و ببینم کدام کار درست است.

روز پنجشنبه، نیروهای پلیس نیویورک و لندن تایید کردند که بعد از گزارش انفجاری نیویورک تایمز و ادعاهای زنان بسیاری از ملیت‌های مختلف مبنی بر سوء رفتار جنسی واینستین، یکی از غول‌های تهیه فیلم هالیوود،آن‌ها پرونده‌ای رسمی برای تحقیق در مورد حملات جنسی او باز کرده‌اند.

آنجلینا جولی، گوینت پالترو، لئا سدو بازیگر فرانسوی «ماموریت غیرممکن» و «اسپکتر»، کارا دِلِوین بازیگر و سوپرمدل انگلیسی و خیلی‌های دیگر طی یک هفته گذشته از سوء رفتارهای واینستین گفته‌اند.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 69140 و در روز جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۲:۳۸
2024 copyright.