از گفت‌وگو با دستگاه‌های امنیتی تا شأن از دست‌رفته سینما در دیدار اصناف سینما با وزیر

در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان اصناف سینمایی، فاطمه معتمدآریا از شأن از دست‌رفته سینما سخن گفت. سیدعباس صالجی نیز برای گفت‌وگو با نهادهای حاکمیتی و معرفتی و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش سینماسینما، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ٢٩ دی‌ماه در جلسات جداگانه‌ای با برخی اصناف سینما در محل موزه سینما دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار نمایندگان اصناف انتظارات و درخواست‌های خود را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

نمایندگان انجمن صنفی مستندسازان در دیدار با سیدعباس صالحی با بیان اینکه تصویرسازی برای آینده حائز اهمیت است، گفتند: برای ثبت آثار خوب امکانات کافی نداریم، همچنین ارتباط جامع مستندسازی و ارتباط آن با سایر دستگاه‌ها نیازمند قوانین تکمیلی است. ما همیشه باید یک گزارش برای نهادهای بالادستی، مردم و خودمان داشته باشیم، مستند خوب است ولی سوال این است که چرا مستندسازی شغل نیست و یک تهیه کننده مستند به جای سالی چند مستند هرچند سال یک بار مستند می‌سازد.

اعضای این انجمن با تاکید بر اینکه برای تعامل با سایر دستگاه‌ها به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز داریم، گفتند: استانداردسازی در مستند باید مورد توجه قرار گیرد، افراد باتجربه باید در پروژه‌های بزرگ به کار گرفته شوند و از مستندسازی در بخش اجتماعی حمایت شود. امروز مردم از مستند اجتماعی استقبال می کنند.

آن‌ها درباره اتفاقات صنعت مستند نیز گفتند: اقتصاد سینما امروز دچار مشکل است و نگاهی که امروز به اکران فیلم مستند وجود دارد، روشن و شفاف نیست، برای اکران فیلم مستند باید شرایط آن فراهم شود.

نمایندگان گروه مستند اضافه کردند: موضوع عرضه و پخش یکی از مسائلی است که باید در زمینه های مختلف حل شود، ظرفیتی که سینمای مستند دارد فوق العاده است و ای کاش بودجه‌ای در سازمان سینمایی تعریف می‌شد که چندین مستند در آن تولید شود، مستندسازی نیازمند کیفیت است، سازو کار به شکلی است که کمتر شاهد عرضه کیفی مستند هستیم، این در حالی است که امکان فراهم کردن شرایط برای حضور شرکت‌ها با کیفیت استاندارد وجود دارد و خیلی از شرکت‌های صنفی می‌توانند این مشکلات را حل کنند.

از دیگر نکات این انجمن صنفی در این دیدار به این موارد می‌توان اشاره کرد: از مجموع تصاویر ساخته شده، آرشیو بزرگی ایجاد شده است که باید مورد حفظ و نگهداری قرار گیرد، همچنین نقش حمایتی دولت در تولید فیلم مستند باید مدنظر قرار گیرد، سامان دادن به قراردادهای کاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند ورود پیدا کند و بحث بیمه هم در اشکال مختلف باید مدنظر باشد، کسی که الان بازنشسته می شود رقم ناچیزی دریافت می‌کند و نمی تواند با آن زندگی کند، در حرفه ای که ما حضور داریم باید امید به آینده داشت.

اعضای این انجمن ادامه دادند: در تولید، امکان عرضه هم باید وجود داشته باشد، در سینمای هنر و تجربه باید از قالب صرف تجربه خارج شد، بحث حمایتی و بحث بودجه در کنار نظارت و درست هزینه کردن و اینکه بودجه چگونه هزینه و مدیریت شود حائز اهمیت است.

در این دیدار مریم حق‌پناه نیز درباره مشکلات زنان مستندساز گفت: اغلب خانم های مستندساز بیکار هستند، در سال گذشته سیاست گذاری هایی که در جشنواره های ملی و بین المللی و هیات های انتخاب فیلم برای بانوان رخ داد خوب نبود، از سوی دیگر به ما می گویند کیفیت کار مهم است، در حالی که امکان ساخت فیلم برای ما فراهم نیست، درخواست ما این است که برای بانوان اعتباری تخصیص داده شود تا آنان بتوانند بهتر عمل کنند.

از مشکلات دیگر انجمن مستندسازان حذف بخش مستند در جشنواره فیلم فجر بود که در این‌باره اظهار کردند این بخش باید به جشنواره بازگردد. آنان گفتند درست است که جشنواره حقیقت را داریم اما فیلم مستند باید در چند جشنواره پخش شود. در واقع فاخرسازی در سینمای مستند هم باید انجام شود.

در این دیدار رامین حیدری فاروقی، سعید رشتیان، محمد تهامی‌نژاد، غلامرضا کتال، مریم حق‌پناه، پژمان مظاهری‌پور و مهدی باقری حضور داشتند.

در نشست بعدی مجید علیزاده دبیر انجمن بدلکاران و بازیگران به همراه سیامک حلمی، علیرضا فتحی و محمدرضا نیلی حضور پیدا کردند و با اشاره به اینکه مدتی است تلقی باندبازی در سینما به وجود آمده است، گفتند: هر فیلمی که می‌خواهد تولید شود افراد خاص خود را دارد، متاسفانه اعضای این انجمن در سال یک فیلم برای بازی دارند، این افراد انسان های آبروداری هستند و نمی‌توانند هرکاری انجام دهند. انتظار بیمه بیکاری برای این انجمن داریم و حقوق بازنشستگی می تواند به آن‌ها کمک کند.

آنان به بیان مشکلات دیگری نیز پرداخته و ابراز داشتند: به نمایندگی از ١۶٠ نفر در اینجا حضور داریم، بدلکاری امروز یکی از دغدغه‌های سینما شده است و واقعا امنیت شغلی وجود ندارد. بدلکاری یک حرفه سخت و خطرناک است، امیدواریم شرایطی فراهم شود که کسانی که شرایط حضور در این کار را دارند وارد عرصه بدلکاری شوند، همچنین وضعیت بیمه بیکاری، بیمه تامین اجتماعی و حتی بیمه بازنشستگی صنف ما نیازمند بازنگری است و باید این موضوع اصلاح شود.

در ادامه انجمن عکاسان با حضور حافظ احمدی، بابک برزویه، حسن شجاعی و عبدالله عبدی نسب حضور یافتند و به بیان مشکلات صنف خود پرداختند. آنان نیز با بیان دغدغه امنیت شغلی گفتند: انجمن ما حدود ٨٠ نفر عضو دارد که نیمی از آن‌ها فعالیت دارند و در میان آن‌ها نیز کمتر از ١٠ نفر فعالیت بالا دارند، اگر امنیت شغلی صنف ما فراهم شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود، در این‌باره جلساتی برگزار شده و تفاهم نامه‌هایی نیز با برخی صنوف ایجاد شده تا حدودی مشکلات را حل کنیم.

دبیر این انجمن ادامه داد: در سینما تنها صنفی هستیم که تمام وسایل متعلق به خودمان است و هزینه استهلاک آن بر عهده خودمان است. با دستمزدها و گرانی ابزار و وسایل توانایی نوسازی وجود ندارد و نیازمند تسهیلاتی برای ایجاد نوسازی در ابزارها هستیم، در سال‌های گذشته بنیاد فارابی بودجه‌ای را برای ما در نظر گرفت تا بتوانیم وسایلی را بخریم و خود فارابی هم بر آن نظارت داشت و آن دوران طلایی افول پیدا کرد.

اعضای دیگر این صنف نیز به موضوع گذرگاه پروانه ساخت اشاره و بیان کردند: یک فیلمساز تمام عوامل را به وزارتخانه معرفی می کند و چنانچه عضویت آن افراد در ساخت فیلم مورد تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباشد، پروانه ساخت داده نمی شود. از این‌رو می‌توان در پروانه ساخت، فیلمساز را ملزم به حضور عکاس کرد و این یک حمایت برای عکاسان خواهد بود. از ٢٢ فیلم امسال جشنواره ٨ فیلم بدون حضور عکاسان عضو انجمن بوده و برخی از کسانی که سایر فیلم‌ها را عکاسی کردند آماتور هستند و دانش آن‌ها پایین است و این ضرری برای سینمای ما محسوب می‌شود ، تلاش ما در یکی دو سال گذشته این بوده تا بتوانیم جلو این اتفاق را بگیریم.

در ادامه نشست اهالی سینما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای انجمن چهره‌پردازان با حضور جلال الدین معیریان، الهام اطیابی وکوروش علیزاده به بیان مشکلات صنف خود پرداختند. آنان از کمبود وسایل کار و آموزش در ایران به عنوان یک مشکل اساسی یاد کردند.

معیریان دبیر این انجمن افزود: کمبود امکانات ما را آزار می‌دهد، در این میان اخلاق حرفه ای بیش از هرچیزی مهم است، ما نباید سر مردم را کلاه بگذاریم، دانش آرایش و گریم را خیلی از افراد نمی‌دانند، گریمور باید رفع معایب و تشدید محاسن را مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: ما اولین آموزشگاه گریم ایران را تاسیس کردیم که کمبود ارتباطات و کتاب و مدرس ما را آزار می داد و باعث می شد کسی وارد این کار نشود، متاسفانه گریم ما امروز مناسب نیست و تصور درستی از آن وجود ندارد.

اعضای این انجمن اضافه کردند: نیاز به دانش جدید داریم. ما نیازمند حضور گریمورهای داخلی و خارجی هستیم، ولی از نظر هزینه نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم، ما ٣٧۶ نفر عضو داریم که باید به‌روز شوند، از سوی دیگر اگر قرار است تمهیدات یا تسهیلاتی به صنف داده شود خیلی خوب است که مستقیم به صنف داده شود.

یکی از اعضای این صنف با بیان اینکه موضوع همکاران ما حیطه اقتصادی است، گفت: امروز خیلی از دوستان ما کار ندارند و وقتی کار وجود نداشته باشد عوامل آسیب‌زای زیادی برای ما ایجاد می شود، یکی از ارکان کار ما صدا و سیما بود که خودش را کنار کشیده است، از سوی دیگر روابط شخصی امکان کار کردن برای دیگران را دشوار کرده است، در واقع ما نیازمند یک تقسیم کار برای همه هستیم.

سایر مشکلات این صنف این گونه مطرح شد: بازوی اجرایی برای انجمن چهره پردازان وجود ندارد تا بتوانیم توان اجرایی به دست بیاوریم، ما گریمورهای خلاق و بااستعدادی داریم و برای اینکه بتوانیم بهتر عمل کنیم باید با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک تفاهم نامه ایجاد کنیم تا مشکلات برطرف شود.

در ادامه نمایندگان انجمن صنف منشیان صحنه زینت رضا، لادن کسرایی، طاهره قاسمی و زهرا تحقیقی مشکلاتی از قبیل این موارد را بیان کردند: امنیت شغلی برای همه مهم است و در حال حاضر ٧٠ عضو بیشتر نداریم و در سال بیش از ۵ نفر را انتخاب نمی کنیم. بیمه تامین اجتماعی ما وضعیت مناسبی ندارد و بعد از بازنشستگی درآمد ما بیشتر از یک میلیون تومان نیست. این در حالی است که بسیاری از خانم های صنف ما سرپرست خانواده هستند و شرایط برایشان سخت است.

دبیر این انجمن خاطرنشان کرد: موضوع صندوق بازنشستگی امری واجب است که ما نداریم، نیازمند مجتمع چندمنظوره هستیم و حتی یک فروشگاه که اهالی خانه سینما بتوانند در آن حضور پیدا کنند وجود ندارد، ما نیازمند بیمارستان برای خانه سینما هستیم و تا به امروز با سه بیمارستان توافق شده ولی منجر به انعقاد تفاهم نامه نشده است.

وی تصریح کرد: موضوع مسکن همیشه دغدغه ما بوده است، معضلات شدیدی برای مسکن وجود دارد، اهالی سینما درگیر موضوع مسکن هستند، از طرفی یک تعاونی مسکن هم طی سال های پیش ایجاد شد و بخشی از اهالی سینما مبلغی را برای مسکن پرداخت کردند که تعاونی مورد نظر پول اعضای سینما را برداشت و همه با بحران مواجه شدند.

در ادامه جلسه اهالی سینما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد سریر و آریا عظیمی‌نژاد نمایندگان کانون آهنگ‌سازان حضور یافتند. سریر به عنوان دبیر کانون درباره وضعیت آهنگ‌سازان گفت: در ٢۵ سالی که در کار آهنگ‌سازی حضور داشتم، خیلی از آثار خوب در سینما را احساس کردم و واقعا امروز در سینمای خارج از کشور هم جایگاهی پیدا کرده‌ایم، عملا ما از تجربیات استفاده کردیم و زیرساخت‌ها هم تا حدودی موفق بود و فراموش نکنیم که سینما یکی از موفق ترین هنرهای ما بوده است.

او افزود: سینمای ایران یکی از امیدهای ما برای حضور در جهان است و امروز نیاز به جانشینی نسل بعدی داریم و این دلمشغولی در رشته سینما باید بارور شود، در موسیقی هم نسل جدید وارد کار شده‌اند و در حال حاضر ٨۵ نفر عضو داریم، ما در سینما نیازمند کار موسیقی قوی هستیم و وقتی یک موسیقی قوی باشد قطعا به موفقیت یک فیلم کمک می کند.

دبیر این کانون در ادامه گفت: موسیقی ما نیازمند دانش است و با وجود علاقه و استعداد، کار آن طور که باید پیش نمی رود، عواملی هم برای تشویق دیگران وجود ندارد، با این وجود شاهد حضور مناسبی در انجمن موسیقی هستیم، اگرچه درآمد اعضا به نحوی است که کفاف زندگی آنها را نمی دهد و همین امر باعث سوق یافتن به سمت کارهای دیگر می شود. ما نیازمند مشوق هایی هستیم تا این اتفاق نیفتد.

سریر خاطرنشان کرد: امروز خیلی از سینماگران، خارج از انجمن اعضایی را وارد کار می کنند و همین امر ممکن است به حرفه ای بودن کار لطمه بزند، موسیقی یکی از پنج صنف معتبر سینما است و در ماندگاری یک اثر تاثیر می گذارد، امروز فیلمی همچون محمد رسول الله به خاطر موسیقی آن ماندگار است و در ایران هم خیلی از فیلم ها همین وضعیت را دارند، پس ما نیاز داریم که به این بخش نگاه ویژه ای شود تا اعضا بتوانند بیش از یک فیلم در سال آهنگ‌سازی کنند. در غیر این صورت آهنگ ساز مجبور به انجام کارهای غیر موسیقی می شود و همین امر او را از کار هنری خود دور می کند.

آریا عظیمی نژاد هم در این دیدار گفت: امروز تعداد فیلم هایی که موسیقی آن‌ها بر انسان تاثیر بگذارد کم است، موسیقی فیلم دهه ۶٠ خیلی تاثیرگذار بود، امروز حال سینمای ما خوب نیست چون حال جامعه خوب نیست، همچنین فیلم‌های پیشنهادی ما کیفیت لازم را ندارد تا یک آهنگساز آن را قبول کند، از طرف دیگر نباید این تصور وجود داشته باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک ممیزی صرف است.

وی اظهار کرد: برای ضبط موسیقی فیلم استودیو اختصاصی نداریم، اگر امکانات در اختیار ما قرار بگیرد افرادی را داریم که کارهای با کیفیت می‌سازند. امنیت شغلی یک از موضوعاتی است که ما را درگیر خود کرده است و تعادل کاری باید در خانه سینما ایجاد شود.

این عضو کانون آهنگ‌سازان افزود: موسیقی مستقل امروز ما هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحت فشار قرار داده است، متاسفانه برخی اجراها مشکلاتی را برای وزارتخانه ایجاد کرده و البته برخی از خوانندگان ما هم در اجراهای خود بعضی مسائل را رعایت نمی کنند، همچنین موسیقی ما جهانی نشده است و در اوج غنای فرهنگی نمی توانیم موسیقی خود را به خوبی عرضه کنیم.

در ادامه انجمن سینمایی و فیلم انیمیشن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند که در این دیدار امیر سحرخیز، بهرام عظیمی، علی نوری اسکویی و معین صمدی حضور داشتند. آنان با بیان اینکه برای انیمیشن امسال یک بودجه جداگانه اختصاص داده شده است افزودند: نگاه ویژه به انیمیشن وجود دارد، در دنیا هم شاهد بودیم که رکود گیشه را انیمیشن نجات داده است، ما توقع داریم آنچه در مورد انیمیشن و بودجه آن اختصاص داده می شود واقعا محقق شود، امیدواریم که بودجه اختصاص‌یافته واقعی باشد و درست تزریق شود.

اعضای این انجمن ادامه دادند: امروز ما یکسری فضاهای مخصوص کار داریم که نو است، برخی از نیروهای ما امروز درگیر صدا و سیما هستند که در این سازمان هم با تغییر مدیریت شرایط آن عوض می شود، از سوی دیگر اتصال مدیریت بین سایر دستگاه ها می تواند به انیمیشن کمک کند، البته اگر مدل مدرسه ملی سینما هم برای انیمیشن اتفاق بیفتد خیلی خوب است زیرا انیمیشن نباید دچار تغییر شود.

بهرام عظیمی در ادامه این نشست اظهار کرد: ما صنفی هستیم که افراد زیاد با تخصص‌های بسیاری در آن کار می‌کنند، ما به نوعی می توانیم انیمیشن را هنر هشتم اعلام کنیم زیرا تمام آنچه در سینما از کارگردانی، موسیقی، تهیه کنندگی و.. حضور دارد، در انیمیشن هم وجود دارد، در برهه‌ای از زمان کار ما خوب بود ولی از دوره ریاست جمهوری دولت یازدهم بسیاری از استودیوهای انیمیشن تعطیل شد و متاسفانه اعضای این هنر سراغ مشاغل دیگری رفتند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما این است که یک مرکز تخصصی برای آموزش انیمیشن نداریم تا بتواند زیر نظر هیات مدیره یک گروه انیمیشن کار کند، ما از خروجی این آموزشگاه می توانیم به بهترین شکل استفاده کنیم..

دیگر اعضای این انجمن نیز به بیان دغدغه های خود به این شرح پرداختند: انیمیشن آینده سینمای دنیا است و در هالیوود امروز به دنبال این هستند که از یک سوپراستار در بحث انیمیشن درآمدزایی کنند، البته بحث آموزش و نیاز مالی انیمیشن و حمایت های استراتژیک مهم است زیرا این صنعت هرروز باید با فرآیند دنیا به روز رسانی شود، اگر انیمیشن ها وارد جشنواره‌های بین‌المللی بشوند می‌توانند تکنولوژی را وارد کشور کنند.

ما اگر بتوانیم چیزی شبیه موزه سینما در خصوص انیمیشن داشته باشیم می توانیم خانواده ها و کودکان را مشتاق به حضور در این عرصه کنیم و از این طریق می توانیم بدنه جامعه را به انیمیشن علاقه مند کنیم.

در ادامه این دیدارها صنف VOD با حضور محمدی، عفیفه،کوهیان، عباسیان، صراف و شکوری به بیان مشکلات خود پرداخته و گفتند: از چهار سال پیش با وجود اتفاقات جهانی و فضای مجازی نیروی خوبی وارد کار VOD شده و در آینده نه چندان دور با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی می کنیم انجمن صنوف را ایجاد کنیم تا بتوانیم به یک قدرت خوب برسیم. کمبود محتوا در جامعه ما امروز یک دغدغه است و درصدد هستیم به دنبال محتوای خوب برویم.

اعضای این صنف افزودند: از جمله مسائلی که وجود دارد بحث تخصص در این حرفه است و آنچه موجب ضربه زدن و کندی فعالیت‌ها می شود تداخل صنفی است و اگر هر صنف در حیطه کار خود کار کند، مشکل پیش نخواهد آمد.

از دیگر مشکلات این گروه می‌توان به این موارد اشاره کرد: وزارت کار و امور اجتماعی یا سایر دستگاه ها ما را به عنوان تولید کننده نمی‌شناسند و این در حالی است که ما تولید کننده هستیم و اگر تولید کننده محسوب شویم شرایط بهتر خواهد شد، همچنین شهرداری تهران دائما دفاتر ما را پلمب می کند.

اعضای این انجمن تصریح کردند: نمایش خانگی یک بازار گسترده دارد که در سال های بعد حادث خواهد شد و برای مراقبت از این بازار بحث کپی رایت و قاچاق مهم است، نحوه مواجهه ما با تولید محتوا یک امر ضروری است، همه محتواها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه ها قابل کنترل و ارائه نیست و یک تولید کننده می تواند این کار را انجام دهد.

آن‌ها یادآور شدند: ما نیازمند یک تبعیض مثبت هستیم و تولیدات داخلی با برخی محدودیت‌ها نمی‌تواند با بازار خارجی رقابت کند، ما باید یک تفاوت بین سینمای خانگی و تلویزیون قائل باشیم تا بتوانیم از نظر سطح کیفی بالا برویم، ما نزدیک به ٢۵ سال فعالیت داریم و می توانیم محتوایی به غیر از سینما و تلویزیون داشته باشیم، گردش مالی بزرگ در عرضه این محتوا به طور مستقیم به سینمای کشور برنمی‌گردد و سالانه ۴٠میلیارد برای تولید محتوای خانگی هزینه می شود.

این اعضا با اشاره به موضوع کپی رایت ادامه دادند: نیمی از خانواده‌های کشور مخاطب نمایش خانگی هستند، با این وجود اگر پرداخت واقعی دو میلیون خانواده به سینما وارد شود سینمای کشور نیاز به درآمد دیگری نخواهد داشت و مشکلات مالی برطرف خواهد شد. بیشترین نسخه انتشار فیلم در کشور ما ۵٠٠ هزار نسخه است و این در حالی است که دو میلیون مخاطب فیلم می بینند، ضمنا خارج از کشور هم تقریبا یک و نیم میلیون مخاطب داریم که فیلم تماشا می کنند ولی اکثرا از طریق سایت های غیرمجاز دانلود می کنند که اگر این محتوا به صورت درست و جدای از سایت غیرمجاز منتشر شود درآمد آن بیش از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

اعضای این انجمن با انتقاد از برخورد نشدن با سایت‌های غیرمجاز گفتند: در بحث سایت‌های غیرمجاز اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چند دستگاه و نهاد دیگر تفاهم نامه داشته باشند، باز هم اتفاقی برای بازار سینمای خانگی نمی افتد و نسخه غیرمجاز و کپی رایت در کشور فاجعه بار است. ما آمادگی لازم را برای همکاری در این رابطه داریم.

یکی از اعضای این انجمن عملکرد مثبت این صنف را مطرح کرد و گفت: در مجموع شرکت‌های VOD شش شرکت فعال وجود دارد، در روز ۱۰ میلیون دقیقه فیلم دیده می شود، تا به امروز صد میلیارد سرمایه گذاری انجام شده است که همین شش شرکت انجام داده اند و هزار شغل تا به امروز انجام شده است، شرکت‌های دوبله با ما همکاری می‌کنند، از ابتدای امسال تا به امروز ٢٠میلیارد به سینمای خانگی کشور پرداخت شده است اما سایت های غیرمجاز سال ها است که فیلم ها را می فروشند و هیچ برخوردی نمی‌شود.

اعضای این انجمن با انتقاد از ترافیک اینترنت آزاد ادامه دادند: ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر وزارتخانه‌ها می تواند ما را در سیستم توزیع کمک کند، در شرایط فعلی ما بیشترین هزینه ای را که باید به تولید کننده بدهیم به مخابرات است و هزینه عدم ترافیک آزاد برای دانلود فیلم یکی از موضوعاتی است که کار ما را سخت می کند.

یکی از مسائل این انجمن برخورد پلیس با سایت‌های غیرمجاز بود که عنوان کردند: به تازگی همکاری خوبی با پلیس فتا داشته‌ایم و تلاش شده است که اقدام مناسبی در قانونی کردن سایت ها انجام شود و در خصوص بازارهای خارجی هم تلاش کردیم شرایط غیرمجاز را کنترل کنیم، هنوز مردم ما شرایط استفاده از VOD را نمی دانند و برای این کار نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

اعضای این انجمن به موفقیت خود در جذب جوانان بااستعداد اشاره کرده و گفتند: در حدود ١۵٠ اپیزود هفتگی در آپارات در استان های مختلف کشور با گویش های شخصی داریم و این حجم تولید با وجود استعدادهای خوب در کشور می‌تواند آینده خوبی داشته باشد، این افراد مشکل مجوز دارند و ما سعی کردیم آنها را کمک کنیم و در حال تولید استودیوسازی برای آنها هستیم، اگر ما به این افراد کمک نکنیم به سراغ تلگرام، اینستاگرام و یوتیوپ و … می روند.

در ادامه این نشست انجمن تبلیغات با حضور مسعود نجفی و سلیمی با وزیر ارشاد دیدار کردند و مشکلات خود را این گونه بیان کردند: قشر عظیمی از کسانی که در حوزه پلاکارد فعالیت می کردند امروز کنار رفته‌اند و متاسفانه سن آنها اجازه کار نمی دهد و ما تقاضا داریم که این افراد دیده شوند و از خدمات صنفی بهره ببرند، همچنین در حدود ۴٠درصد از اعضای ما همچنان با مشکل بیمه مواجه هستند.

در ادامه سلیمی گفت: بحث امنیت شغلی در صنف ما بخصوص برای طراحان قدیمی که الان خانه نشین هستند امر مهمی است، نکته دیگر این است که در فضای شهری ما مکان اختصاصی برای بیلبوردهای سینمایی وجود ندارد و شاید بتوانیم با تعامل با سازمان زیباسازی پوستر فیلم ها را در مکان مخصوص نصب کنیم.

وی تصریح کرد: برخی از شرکت های پخش سینمایی از طراحان حرفه ای استفاده نکرده و افراد غیرحرفه ای را به کار می‌گیرند و این یکی از آسیب هایی است که باید رفع شود.

در بخش پایانی این نشست هیات مدیره خانه سینما به بیان مشکلات اصناف پرداختند که مهم‌ترین آن ها به این شرح است: بعضی از ملک های خانه سینما که در حال از بین رفتن است و پروانه مالکیت آنها باید مشخص شود. همچنین در رابطه با سایت تبلیغاتی و بحث آموزش توانستیم در جاهایی به توافق برسیم و در بخش هایی هم در حال فعالیت هستیم. در حال حاضر پروانه ساخت مستند و فیلم کوتاه را در مرحله پروانه مالکیت انجام می‌دهیم، قرارداد تیپ که درخواست خیلی از همکاران بود با برپایی جلسات، سندی برای آن تنظیم شد که امید است اجرایی شود. همچنین شورای عالی تهیه کنندگان و فیلمبرداران امضای تفاهم نامه داشتند که قابل تسری به سایر سازمان ها هم هست. سینما زبان گفت وگو است و بار گفت وگویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر دوش سینما است و خواسته همه ما این است که واقعا به سینما اهتمام بورزید. ظرفیت نقادی سینما بسیار بزرگ است و همه باید از آن استفاده کنند. وقتی قطار سینما راه می‌افتد سایر هنرها هم حرکت می‌کند.

این اعضا تصریح کردند: آنچه در بودجه سال آینده باید مورد نظر وزارتخانه قرار بگیرد این است که برای هنرمندانی که درجه بالای هنری دارند مبلغ قابل توجهی اختصاص داده شود. درجه های هنری ما الان از ١٢٠ تا ١٨٠ هزار تومان پرداختی می‌گیرند و خیلی از هنرمندان ما به خاطر این مبلغ اندک، حتی فرم دریافت را پر نمی کنند.

این اعضا به موضوع بازنشستگی تاکید داشتند و گفتند: مبلغ بازنشستگی آنقدر کم است که شکل دردناکی به خود گرفته است، در بحث بهره مندی از امنیت خاطر از سینما، نقادان نمی توانند در تمام حوزه ها جذب مخاطب داشته باشند و به همین منظور رشد کیفی نداریم. در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موانع جدی بر سر راه تولید فیلم وجود ندارد ولی در خصوص بیان یکسری مسائل با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. ساختن فیلم های جذاب وظیفه ما است و باید فصل مشترک گفت وگو از طریق شیوه های ایجابی پدیدار بشود تا از این طریق کار ما رونق بیابد.

از دیگر نکات این اعضا موضوع ساختمان سینماها بود و اینکه همه اعتقاد به کاهش تماشاگران دارند ولی با کمی دقت متوجه می شویم که کیفیت سالن‌ها هم پایین آمده و این یکی از دلایلی است که مردم به سینما نمی روند، نگاه ایجابی وظیفه‌ای بر دوش همه ما است و گفت وگوی ایجابی در سینمای ما باید یک اصل بشود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند این فضا را بشارت بدهد.

در ادامه این نشست فاطمه معتمد آریا گفت: سینما یک شان از دست‌رفته دارد، در گذشته کسی این امکان را نداشت که به هنرمندان بی احترامی کند و تبلیغات تلویزیون و رسانه قابل کنترل بود و هنرمندان هم انسان‌های منصف بودند و اگر قرار بود ذره‌ای کار فرهنگی در کشور انجام شود یا اقدام رفاهی رخ دهد این سینماگران بودند که در این زمینه همراهی می‌کردند.

این بازیگر سینما افزود: ما باید به خانواده ها نشان بدهیم که سینما در خانواده ها چقدر ارزشمند است، منع ابتذال در سینما خیلی خوب است و می توانیم سر ریشه های ابتذال را بگیریم آنگاه ببینید چه فیلم هایی خواهیم ساخت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منع ابتذال می کند، هرگاه ما در مورد خانواده حرف بزنیم هیچگاه در آن ابتذال ایجاد نمی شود.

معتمدآریا تاکید کرد: وضعیت مالی و بیمه فعالان سینما یک بحث پایان ناپذیر است، ما همچنان به دنبال تلاش برای بیمه هستیم. بیمارهای خاص باید زیر پوشش بیمه قرار بگیرد، خیلی از همکاران ما در سینما تلاش می کنند که به یک رفاه نسبی برسند.

وی افزود: سینما نیاز به تبلیغ شخص خاصی ندارد و خودش در بهترین شکل حرف می زند، اگر سینما از وضعیت تبلیغاتی خارج شود دیگر به ما اعتراض نمی کنند، اینکه فشار تبلیغاتی به سینماگر بیاوریم کار خراب می شود، همچنین بانک‌ها خیلی منابع مالی دارند که می توانند به ما کمک کنند، در واقع بودجه ای را به سینماگران اختصاص بدهند تا بتوانند کار بهتری تولید کنند.

این بازیگر سینما خاطرنشان کرد: ما اگر منع مبتذل کنیم سازنده فیلم متوجه می شود که دیگر این سبک فیلم‌سازی در سینمای ما جایی ندارد و مخاطب سینما برای او پر نمی شود، از طرفی دیگر امروز نوسازی برخی سینماها هزینه‌اش بیش از ساخت سینما است و ما می توانیم با ساخت سینماهای چندمنظوره هزینه‌های کمتری صرف کنیم.

در ادامه حقیقی از اعضای خانه سینما گفت: اینکه بخشی از سینما به ابتذال رفته است و می فروشد بیانگر حق بودن یک فیلم نیست، از طرف دیگر پوستر تبلیغاتی ما در سوپرمارکت نصب می شود اما در شهر مکانی برای نصب پوستر وجود ندارد. در لندن محل نصب پوسترهای دو طرفه وجود دارد و در پوستر یک طرف امور اقتصادی و در یک سو مسائل فرهنگی تبلیغ می‌شود.

وی ادامه داد: با این سازه‌ها می توانیم شهری زیبا بسازیم، تبلیغات هم عین خود سینما حالش خوب نیست، یک پوستر نماینده تبلیغات یک فیلم نیست، جشنواره فجر نباید به پوستر و عکس اکتفا کند، امروز تبلیغات سطح وسیع تری پیدا کرده است و می توان به راحتی با تبلیغات خوب یک فیلم را به فروش رساند، ما باید به سینما نگاه فرهیخته داشته باشیم.

مرتضی رزاق کریمی هم در ادامه به عنوان دیگر عضو خانه سینما گفت: از دهه ۶٠ به بعد مخاطب و نیازهای مخاطب سینما تغییر یافته است، در دهه ٧٠ سینما رشد خوبی از خود نشان داد و این به خاطر فیلم های خوب بود، اما فراموش نکنید الان سینما رقبای جدی در دنیا دارد، دو دهه پیش اغلب فیلم های ما سعی کردند ذائقه جدید ایجاد کنند، براین اساس مخاطب جدیدی وارد سینمای ما شده و سلیقه جدید در حال شکل گیری است و این هم در دست مخاطب نیست و نظام اقتصادی این شرایط را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: امروز سینمای ما برای اقتدار باید یک نظام صنفی مقتدر داشته باشد که با ساختار فعلی خانه سینما امکان‌پذیر نیست، بحث لایحه نظام صنفی سینما یکی از مباحث مهم است و باید برای آن اقدامات موثر انجام شود و در اولویت قرار بگیرد.

علی قائم مقامی به عنوان عضو دیگر خانه سینما در ادامه با بیان نکاتی در مورد سینما گفت: وضعیت بازنشستگان ما بسیار بد است و مبلغ ٨۵٠ هزار تومان بیمه بازنشستگی واقعا فاجعه بار است و امید است این مبلغ افزایش بیابد، افرادی هستند که نشانه یک هنری دارند و مستمری بگیر هستند و در حدود ١۵٠ هزار تومان به آنها پرداخت می شود و این توهین به یک هنرمند است.

وی تصریح کرد: مخاطب سازی با مخاطب زدگی دو دنیای متفاوت است و ما در حال مخاطب زدگی هستیم، سیاست‌های حمایتی و تشویقی باید به نحوی باشد که تمام سلیقه ها را در نظر بگیرد و برخورد سلبی جوابگو نیست.

وی افزود: سینمای مستند و انیمیشن هم می تواند به صنعت سینما کمک کند زیرا در سینمای مستند چیزی شبیه ابتذال نداریم، زمانی جایگاه این دوشاخه در تلویزیون بود، ولی امروز جایگاه کمی در تلویزیون دارند و باید در سینما از آن بهره ببریم.

در ادامه همایون اسعدیان کارگردان سینما نیز به بیان نکاتی اشاره و اظهار کرد: سینما باید مکانیزمی پیدا کند تا شان و منزلت هنرمندان حفظ شود،کمک بلاعوض برای هنرمندان در مبالغ ٣٠٠ تا ٨٠٠ هزار تومان واقعا در شان و منزلت یک سینماگر نیست، بعد از انقلاب اسلامی در سینما مکانیزم های اجرایی طراحی شد و هنوز براساس همان مکانیزم ٣٧ سال پیش پروانه ساخت و نمایش صادر می‌شود، اکران به همان شکل سابق است و با تکنولوژی جدید تطبیق ندارد.

وی ادامه داد: ما اگر به قوانین مقید هستیم و دوست داریم روال قانونی شکل بگیرد باید براساس قوانین جدید عمل کنیم، اگر بخواهیم به همین شکل پیش برویم در آینده بحران خواهیم داشت، در سال گذشته فیلم های خوبی داشتیم، اما فروش آن‌ها پایین بود، در مقابل فیلم نه چندان خوبی ١۵ میلیارد فروخت، ولی تهیه کننده و کارگردان یک فیلم خوب باید غصه فروش نرفتن اثرشان را بخوردند، این شرایط خیلی بد است و ما را به سوی ابتذال می کشاند چون فیلم ساز برای تامین هزینه های خود به سوی این فیلم ها می‌رود.

اسعدیان تاکید کرد: در دو سه سال گذشته سونامی فروش داشتیم و در این شرایط فیلم ساز به دنبال این است که همیشه فروش او در سطح بالا باشد. تولید و توزیع ما همسان نیست و از ١٢٠ فیلم تولیدی با ۶٠ اکران روبه‌رو هستیم و این جنگ اکران را به وجود می‌آورد، در برخی استان‌ها ما یک سالن داریم و همین امر باعث می شود که یک فیلم از نظر اکران با بحران مواجه شود.

وی یادآور شد: وظیفه ما این است که سلیقه مخاطب را محترم بشماریم، برخی ابزارها در سینما وجود ندارد و همین امر کار ما را دشوار می کند، ما در بخش خوب سینمای خودمان باید تنوع داشته باشیم و نباید تنها سینما ببین صرف داشته باشیم، ما باید ژانرهای مختلف سینما را تولید کنیم، در جلوه‌های ویژه و انیمیشن با یک بودجه مناسب و مدیریت درست می توانیم به جشنواره های خارجی هم برسیم.

اسعدیان در پایان گفت: ما هیچ‌تسهیلاتی در خصوص انیمیشن نداشتیم و نیروهای جدید وقتی روند قبلی‌ها را می‌بینند منصرف می‌شوند، باید افق های درستی برای سینمای انیمیشن داشته باشیم زیرا سریع تر می تواند در بخش داخلی و خارجی رشد کند، از نظر تکنیکی شرایط خوب است، اما به لحاظ ابزار شرایط خوبی نداریم.

***

در این نشست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه بدون شک سینمای ایران یک ظرفیت بزرگ و کم نظیر برای فرهنگ است، اظهار کرد: خوشبختانه هر روز به ظرفیت سینما اضافه می شود و خانه سینما هم به عنوان یک مجموعه متکثر از صنوف مختلف و یک نهاد مدنی محل اتکای قابل توجهی برای دست اندرکاران این عرصه محسوب می شود.

او ادامه داد: نگاه من به مراکز صنفی و مدنی، کمک به حوزه و واحدهای ذیربط آن است و از این منظر، به هر میزان صنوف این خانه فعال تر باشند و افراد بیشتری در آن مشارکت داشته باشند نمایندگی آن وسیع تر می شود و متناسب با تحولات جدید، موثر خواهند بود. در این صورت بار دولت هم کمتر می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سه ضلع ارتباطی در مورد سینما وجود دارد؛ ارتباط خانه سینما با هنرهای دیگر، ارتباط با دولت و ارتباط با مردم و خانه سینما به عنوان نماینده سایر صنوف با این سه ضلع ارتباط دارد و باید به وظایف مدنی خود عمل کند.

صالحی یادآور شد: در ارتباط با سینما ما پنج محور اصلی داریم که اولین موضوع اقتصاد سینما است و با وجود هنر بودن سینما، تحت هر شرایطی با موضوعات اقتصادی در ارتباط است، ما باید کاری کنیم که اقتصاد سینما با یک زیرساخت قابل اعتماد حرکت کند و همه ما در قبال آن مسئول هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: همه ما در یک کشتی هستیم و بدانید که جایگاه ما زودگذر است و باید برویم ولی در این مدت زمان باید کاری برای اقتصاد سینما کنیم و نگذاریم اقتصاد سینما دچار رکود شود، البته نباید دلخوش به برخی فروش های زودگذر باشیم، بلکه باید به دنبال ایجاد یک برنامه اساسی برای اقتصاد سینما باشیم.

صالحی گفت: موضوع دیگر حرفه ای بودن سینما و حرفه ای ماندن آن است، سینما به اعتبار هنر باید حرفه ای عمل کند، حساسیت در حرفه ای بودن و حرفه ای ماندن مهم است و باید دید عناصر حرفه ای کدام است و نباید از آن عقب بیفتیم.

وی ادامه داد: امنیت حرفه ای سینما امر مهمی است، نباید طوری عمل کنیم که فضای سینما پرریسک دیده شود، در حاکمیت و لایه های اجتماعی باید این موضوع اصلاح شود و برای آن باید فکر دقیقی کرد. خانه سینما باید با نهادهای اجتماعی ارتباط برقرار کند و فاصله های موجود را کم کند تا فضای ناامن سینما کمرنگ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حضور در بازارهای جهانی یکی از دیگر مسائل ما است، برای این بحث باید دید که چه موضوع و ایده‌ای وجود دارد، بحث معیشت هم امر مهمی در سینما به شمار می‌رود، همچنین باید دید سینما با هویت ایرانی را چگونه می توان شکل داد، اگر در برخی بخش ها تردید داریم باید دید چگونه می توان آن را اصلاح کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: ما باید سینمای امید، متفکرانه و نخبه گرایانه را شکل دهیم، در سینمای ما باید احساس فکر و امید وجود داشته باشد، اینکه مردم تصور کنند فضای زندگی تلخ است و سینما هم همین تلخی را تزریق می کند خوب نیست. ما باید نقطه ها و سوژه های امید را پیدا کرده و به سوی این چشم انداز حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: دولتی ها با یکدیگر تعارف دارند، ولی هنرمندان می توانند پای کار بیایند، برخی مسائل ما را از فرهنگ دور می کند و هنرمندان هم خویشتندار هستند و همین امر ممکن است آسیب زا باشد، بنابراین ما برای نسل های آینده نمی توانیم اغماض کنیم و باید مسئولانه برخورد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما آمادگی داریم با نهادهای حاکمیتی و معرفتی و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باب گفت‌وگو را باز کنیم و فعالیت های فرهنگی را گسترش دهیم.

صالحی اظهار کرد: فرصت بازارهای بین المللی برای ما زیاد است، این صنعت چندجانبه است و می تواند بسیار کمک کننده باشد. بحث مستقل در خصوص سازمان‌ها باید انجام شود و همگرایی با سایر اصناف می تواند کمک کند، ما تنها می توانیم حلقه های وصل را ایجاد کنیم و امید است بسیاری از اتفاقات دیگر توسط خود صنف انجام شود.

وی گفت: بهبود محیط کار در این صنعت مهم است. در یک پوشش کلی ما در وزارت ارشاد هشت کلان پروژه به مجلس ارائه کردیم که بهبود وضعیت کسب و کار حوزه فرهنگ یکی از آنها بود. همچنین امید است در بحث های حقوقی و صیانت از قاچاق بتوانیم بهتر عمل کنیم و مشکلات مرتفع شود، امیدواریم با ظرفیتی که در این حوزه وجود دارد بتوانیم به بهترین شکل عمل کنیم زیرا در خارج از کشور هم مخاطب برای این بخش وجود دارد.

در ادامه این نشست محمدمهدی حیدریان ـ رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با بیان اینکه در سینمای بعد از انقلاب سعی کرده‌ایم تمام صنوف را مجتمع کنیم تا شرایط خود را ساماندهی کنند اظهار کرد: البته ما سعی کردیم بر آنها نظارت کنیم، در خیلی از دوره ها ما موفق بودیم و در شناسایی صنوف مختلف موفق عمل کردیم، البته در برخی موارد سیاسیون مختلف، مجمع مورد اتفاق ما را برهم زدند.

وی ادامه داد: ما همچنان در برخی از ترکش های آن زمان هستیم و هنوز برخی آسیب ها باقی مانده است، سینما در دنیا و حتی ایران مرجع است و بیشتر دیده می شود و بسیاری از بزرگان حوزه های دیگر هم در سینما حضور دارند، بنابراین حفظ زمینه‌ای برای ایجاد تعامل بین سایر حوزه‌های هنری موجب رشد فرهنگ خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما امروز نیازمند سخن گفتن به زبان استاندارهای بین المللی هستیم. نباید به دنبال تکرار برویم و این جالب نیست، باید تلاش بزرگی در همه صفوف انجام شود تا سینمای حرفه ای فراگیر شود.

او خاطرنشان کرد: سینما باید اثبات کند که ناقد خوبی برای همه اقشار است و همه قشرها در سینما می توانند نقد کنند، در این صورت پلیس و قاضی فاسد و … را می توان در فیلم به چالش کشید و بداخلاقی های سیاسی هم در این سینما می‌تواند مطرح شود.

حیدریان در پایان گفت: امید است خانه سینما در تنوع جامعیت اصناف بتواند همچنان تلاش کند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 77802 و در روز شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۹:۴۷
2024 copyright.