اکران ۱۳ فیلم در پاییز و فروش ۷ میلیاردی/ فیلم‌ها خرج خودشان را هم در نیاوردند

سردر سینما فصل اکران پاییزی در سینماهای تهران در حالی به پایان رسید که برخی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان به «اکران ناعادلانه» و «جشنواره‌ی فیلم‌سوزی» اعتراض داشتند. در کمتر از سه ماه پاییز، ۱۳ فیلم راهی سینماها شدند، در حالی که ۷ فیلم دیگر نیز از تابستان در حال نمایش بودند و بخشی از اکران خود را نیز در پاییز پی گرفتند.

به گزارش سینماسینما، این‌ تعداد تنها بخشی از فیلم‌هایی است که در این مدت اکران شده‌اند و همچنین باید به این آمار اضافه کرد فیلم‌های «هنر و تجربه» و اکران آزاد را تا دریابید چه ترافیک سنگینی در معدود سینماهای شهر تهران در جریان است!

با اندکی تأمل و شمارش سینماهای استاندارد موجود در تهران و در نظر گرفتن تعداد فیلم‌ها و مدت اکران هر فیلم، به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که هر فیلمی در این شهر به راحتی فرصت دیده شدن پیدا نخواهد کرد!

نتیجه‌ی این ترافیک چه خواهد بود؟ احتمالاً ماندن در صف اکران و اکران‌های تک سانس از کمترین عواقب آن است؛ در پی آن نیز آشفتگی برنامه‌ی نمایش سینماها و سردرگمی مخاطب و دیده نشدن برخی فیلم‌ها و نهایتاً ضربه خوردن بدنه‌ی سینمای ایران است.

نتیجه‌ی نهایی آنکه بیش از ۲۰ فیلم اکران شده در پاییز، روی هم حدود هفت میلیارد تومان فروش می‌کنند! که اگر فیلم محمد رسول‌الله‌(ص) را – با آن رقم‌های نجومی ساخت و شرایط ویژه‌ی اکرانش – از این جمع کنار بگذاریم، رقم هفت میلیارد تومان حتی هزینه‌ی ساخت پنج تا از فیلم‌های اکران شده نیست!

در ادامه به معرفی (به ترتیب تاریخ اکران) و اعلام میزان فروش فیلم‌هایی می‌پردازیم که در فصل پاییز در سینماهای تهران به نمایش در آمده‌اند.

«مردن به وقت شهریور» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هاتف علیمردانی، جزو فیلم‌هایی است که اکرانش در اواسط تابستان آغاز شد و تا ۲۱ مهر نیز ادامه پیدا کرد و پس از ۷۶ روز اکران توانست با فروشی بالغ بر یک میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومان در تهران، یکی از فیلم‌های نسبتاً موفق اکران باشد. از این رقم بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان آن در مهرماه بوده است.

«دوران عاشقی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا رئیسیان هم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشت که بخشی از اکران آن درحدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون پاییز بوده است و یکی از فیلم‌های موفق این دوره است که اکران اصلی آن در تابستان اتفاق افتاده است.

«قندون جهیزیه» اولین فیلم علی ملاقلی‌پور بود که به تهیه‌کنندگی سعید سعدی از ۲۱ مرداد اکران شد و تا پایان مهر نیز روی پرده بوده است. این فیلم که در مدت اکرانش با حاشیه‌ها و خبرهایی نیز همراه بود، در نهایت با فروش نزدیک به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون در تهران که ۲۹۰ میلیون تومان آن نیز مربوط به مهر ماه بود، پس از ۷۰ روز نمایش در تهران از اکران کنار رفت.

«محمد رسول الله» به عنوان پرخرج‌ترین پروژه‌ی‌ سینمایی تاریخ سینمای ایران نیز جزو فیلم‌هایی است که در تابستان اکران شد. این فیلم به تهیه‌کنندگی شرکت سینمایی نور تابان و کارگردانی مجید مجیدی از چهارم شهریور با تبلیغات فراوان و البته در اختیار داشتن بیشترین سالن‌های سینما، روی پرده رفت و بنا بر آمار بنیاد سینمایی فارابی، تا ۱۵ آذرماه و پس از ۱۰۴ روز نمایش، شش میلیارد و ۲۷۳ میلیون تومان در تهران فروش داشته است.

از این رقم، دو میلیارد و ۹۴۵ میلیون تومان در طول پاییز رقم خورده و پرفروش‌ترین فیلم پاییز شده است.

دو فیلم دیگری که اواخر تابستان اکران شدند و تا پایان مهرماه نیز روی پرده باقی ماندند، «مزارشریف» و «دلتنگی‌های عاشقانه» بودند.

«مزارشریف» به تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری و کارگردانی عبدالحسن برزیده، با وجود روایت داستانی ملی و نقش‌آفرینی چهره‌هایی چون مهتاب کرامتی و حسین یاری، در طول ۴۲ روز اکران تنها توانست ۱۸۸ میلیون تومان فروش داشته باشد که ۱۳۲ میلیون آن نیز در مهرماه رقم خورد.

«دلتنگی‌های عاشقانه» یک فیلمی دفاع مقدس با تهیه‌کنندگی محمدرضا شرف‌الدین و کارگردانی رضا اعظمیان، بعد از ۳۵ روز اکران تنها ۱۲۳ میلیون تومان فروخت که ۸۵ میلیون آن در فصل پاییز بوده است، این در حالی است که محمدرضا فروتن و میترا حجار نقشهای اصلی این فیلم را برعهده داشتند.

فصل پاییز هم با یک فیلم شکست‌خورده آغاز شد! «دو دوست» به تهیه کنندگی اصغر بانکی و کارگردانی محمد بانکی فیلمی بود که چندان دیده نشد و در طول ۲۹ روز اکران در مهرماه تنها ۱۷۷ میلیون تومان به دست آورد.

«۳۶۰ درجه» دیگر فیلمی بود که در روزهای اول پاییز اکران شد. این فیلم با تهیه کنندگی فرامرز قریبیان و کارگردانی پسرش –سام قریبیان- بعد از ۴۲ روز نمایش در سینماهای تهران با فروشی در حدود ۳۲۳ میلیون تومان، از چرخه‌ی اکران کنار گذاشته شد.

با آغاز ماه دوم پاییز و کنار رفتن برخی فیلمها، فیلمهای دیگری چون «پدر آن دیگری»، «چهارشنبه ۱۹ اردی‌بهشت»، «ماهی سیاه کوچولو»، «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» و «ارغوان» بطور همزمان از پنجم آبان به نمایش در آمدند.

«پدر آن دیگری» ساخته‌ی یدالله صمدی پس از ۴۱ روز نمایش در سینماهای تهران حدود ۳۸۰ میلیون تومان فروش داشته است.

دیگر فیلم پاییزی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» بود که با تهیه‌کنندگی مشترک محمدحسین لطیفی و علی جلیلوند و به عنوان اولین فیلم سینمایی وحید جلیلوند روانه‌ی اکران در گروه آزاد شد و فروش کل این فیلم در تهران، پس از ۳۶ روز نمایش رقمی در حدود ۳۸۵ میلیون تومان بوده است.

«ماهی سیاه کوچولو» و «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» به عنوان دو فیلم دفاع مقدس، در کنار «ارغوان» به عنوان فیلمی تجربه‌گرا، سه فیلمی بودند که پرونده‌ی اکرانشان در پنجم آبان باز و قبل از پایان این ماه با رقمهای کمی ، بسته شد.

«ارغوان» نیز به عنوان سومین فیلم مشترک امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی، مانند دو فیلم قبلی آنها با فرمی تجربی ساخته شده بود که در نهایت بعد از ۲۱ روز اکران دیگر نظر مخاطبان را جلب نکرد و با فروشی در حدود ۱۵۶ میلیون تومان از چرخه‌ی اکران کنار رفت.

«چهارشنبه خون به پا می‌شود» فیلم دیگری است که قبل از ۱۵ آذر ماه پرونده‌ی نمایشش بسته شده و رقم نهایی فروشش اعلام شده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی سید غلامرضا موسوی و کارکردانی حماسه پارسا، در نهایت پس از ۳۰ روز نمایش حدود ۱۲۴ میلیون تومان فروخت.

به گزارش ایسنا، برنامه‌ی اکران سینماها در پاییز با نمایش انیمیشن بلند «شاهزاده‌ی روم» ادامه پیدا کرد. این فیلم که به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان تهیه شده است، از ۱۳ آبان اکران شد و به دلیل استقبال خانواده‌ها از آن، اکران موفقی را برای یک انیمیشن تجربه کرد. بطوری که تا ۱۵ آذر پس از ۳۲ روز نمایش در تهران، فروشی بالغ بر ۷۹۰ میلیون تومان داشته و اکران آن همچنان ادامه دارد.

«جامه‌دران» فیلم دیگری است که از ۲۰ آبان نمایشش آغاز شده است. فیلم سه اپیزودی پرخرجی به تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان که بنا به گفته‌ی خودش هر اپیزود آن معادل یک فیلم بلند خرج‌برداشته است.

این فیلم، اولین فیلمی است که حمیدرضا قطبی کارگردانی کرده است. در این فیلم بازیگران شناخته‌شده‌ای از جمله باران کوثری، مهتاب کرامتی و مصطفی زمانی نقش آفرینی می‌کنند. با وجود این فروش این فیلم نیز پس از ۳۵ روز نمایش از حد متوسط فراتر نرفته است و در این مدت فروشی در حدود ۴۴۳ میلیون تومان داشته است و البته اکران آن در برخی سینماها ادامه دارد.

«ناهید» به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان و کارگردانی آیدا پناهنده نیز از ۲۷ آبان اکران شده است. این فیلم که در بخش «نوعی نگاهِ» جشنواره‌ی کن نیز حضور داشته و برنده‌ی جایزه‌ نیز شده است، اولین فیلم بلند سینمایی این کارگردان است که پیش از این در حوزه‌ی فیلم کوتاه و مستند فعال بوده است.

«ناهید» با بازی ساره بیات و پژمان بازغی توانسته است در ۱۸ روز نمایش در شهر تهران، فروشی در حدود ۱۲۱ میلیون تومان داشته باشد که البته این رقم نهایی اکران نیست و اکران آن ادامه دارد.

«شیفت شب» نیز به عنوان چهارمین فیلم بلند داستانی نیکی کریمی که تهیه‌کنندگی آن را نیز خودش بر عهده دارد، همزمان با «ناهید» از ۲۷ آبان به نمایش در آمده است. این فیلم با بازی لیلا زارع و محمدرضا فروتن در مدت اکران خود تا ۱۵ آذر، فروشی در حدود ۳۹۷ میلیون تومان داشته است اما خارج از آمار بنیاد سینمایی فارابی این فیلم طبق اعلام پخش‌کننده‌اش پس از ۳۴ روز نمایش تا هفته‌ی گذشته به فروش ۸۵۰ میلیون تومانی رسید و یکی از فیلم‌های موفق این دوره است.

فیلم آخر اکران شده در آبان ماه نیز «این سیب هم برای تو» ساخته‌ی سیروس الوند است که رعنا آزادی‌ور و پژمان بازغی در آن ایفای نقش می‌کنند. این فیلم با تهیه‌کنندگی محمد نشاط از ۲۷ آبان اکران شده است و بعد از ۱۸ روز نمایش فروشی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان داشته است.

به گزارش ایسنا، «بچگیتو فراموش نکن» آخرین فیلم این فهرست است که با تهیه‌کنندگی محمدحسن نجم، کارگردانی جلال فاطمی و با حضور اکبر عبدی، فرهاد آیش و بهاره رهنما ساخته شده است. این فیلم تنها سه روز پیش از انتشار آمار فروش فیلمها توسط بنیاد سینمایی فارابی به نمایش در آمده است و در این سه روز حدود ۲۷ میلیون تومان در تهران فروش داشته است.

پی‌نوشت اول: در این گزارش به اطلاعات منتشر شده توسط بنیاد سینمایی فارابی استناد شده است.

پی‌نوشت دوم: این آمار از اول مهر تا ۱۵ آذر را در بر می‌گیرد. بنابراین درباره‌ی فیلم‌هایی که از تابستان اکران خود را آغاز کرده‌اند، تنها میزان فروش آنها در فصل پاییز محاسبه و در رقم فروش کل پاییز منظور شده است.

پی‌نوشت سوم: مجموع فروش فیلم‌ها در فصل پاییز، هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون و ۷۷ هزار و ۴۰۰ تومان است!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 8615 و در روز جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۴:۵۰
2024 copyright.