برگ آخر جشنواره فیلم کوتاه تهران ۳۴ ورق خورد/حسین فریدون در مراسم اختتامیه

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حوزه هنری برگزار و برترین های فیلم کوتاه در بخش های مختلف جشنواره معرفی شدند.

به گزارش سینماسینما، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عصر امروز ۳۰ مهرماه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و … از حاضران در مراسم هستند.

پس از پخش تیزر سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران محمد سلوکی مجری مراسم روی صحنه آمد و گفت: امشب شب جایزه ها است و امیدوارم شب خوبی داشته باشیم. یکی از اتفاقاتی که من را ناراحت کرد این بود که به دلیل مشکلاتی نتوانستم برای تماشای فیلم ها بیایم.

در بخش «مرور آثار» بعد از پخش کلیپی از ابراهیم سعیدی و داریوش غریب زاده از فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه، محمدمهدی حیدریان، صادق موسوی، آرش رصافی و سعید پوراسماعیلی روی صحنه آمدند و از داریوش غریب زاده قدردانی کردند.

ابراهیم سعیدی در این بخش حضور نداشت و گفته شد جایزه برای او فرستاده می شود.

سپس سیدصادق موسوی دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران روی صحنه آمد و گفت: رسم بر این است که در آیین پایانی جشنواره ها گزارشی ارایه بدهد و برخی گزارش ها شامل اطلاعاتی است که شما از آن خبر دارید که از آنها می گذرم و قبل از هرچیزی از افرادی که در اینجا هستند تشکر می کنم، از تک تک همکارانم که برای برگزاری جشنواره تلاش کردند سپاسگزارم و هیات های مختلف داوری و انتخاب کار زیادی کردند و امیدوارم خجالت زده شما نباشیم.

وی افزود: حضور و اشتیاق شما باعث دلگرمی ما بود و وقتی سالن های سینما مملو از جمعیت بود واقعا خوشحال می شدم. مهمترین جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه جشنواره فیلم کوتاه تهران است و این ادعا را اینگونه می شود اثبات کرد که ۱۱۷ کشور خواهان حضور در این جشنواره بودند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران تاکید کرد: برای اولین بار بود که تمام آثار بخش ملی به صورت دی سینما پخش شد. امشب شب برنده ها است و به همه تبریک می گویم چه کسانی که جایزه می گیرند چه کسانی که نمی گیرند.

وی در پایان شعر این قافله عمر عجب می گذرد را خواند و بیان کرد: ماه صفر است که به امام خوبان امام حسین درود می فرستیم.

جوایز هنر و تجربه

در بخش بهترین فیلم از نگاه «هنر و تجربه» سیف الله صمدیان و شهرام مکری روی صحنه آمدند و این تندیس را به عاطفه محرابی برای فیلم «#ساعت چهار» اهدا کردند.

صمدیان پس از اهدای جایزه گفت: ما برای سه اسم زیاد بحث کردیم حیوان و آرا و این فیلم. خواستم این توضیح را بدهم.

محرابی نیز بیان کرد: این جایزه برای من بسیار مهم است و از پدر و مادرم و همسرم تشکر می کنم.

جوایز انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

در بخش اهدای جوایز انجمن منتقدان حسین گیتی و پوریا ذوالفقاری روی صحنه آمدند. حسین گیتی ابتدا بیانیه انجمن منتقدان و نویسندگان را خواند که در آن آمده بود هیات داوران بخش داستانی ضمن قدردانی از تلاش های مسئولان برگزاری جشنواره شگفتی خود را از سطح فیلمسازی اعلام می کند.

سپس دیپلم افتحار بخش داستانی انجمن به طوفان نهان قدرتی برای فیلم زونا اهدا شد.

تندیس این بخش به آرمان فیاض مجتهدی برای فیلم مانیکور اهدا شد.

دیپلم افتخار بخش مستند به پدرام ابویی برای فیلم بومرنگ رسید.

تندیس این بخش به آبتین حسینی برای فیلم مرز مه آلود تعلق گرفت.

جایزه ایسفا

مدال و دیپلم افتخار به آرمان فیاض مجتهدی برای مانیکور اهدا شد.

در همین بخش مدال و دیپلم افتخار به محمدرضا مجد برای فیلم سوادکوهی رسید.

بخش بین الملل

در بخش ویدیو آرت این جایزه به رویای هندسی از کشور فرانسه اهدا شد.

در بخش آسیا خانه از کشور قرقیزستان به عنوان بهترین فیلم شناخته شد.

جایزه بخش مذهب به علی بهارلو برای فیلم مهمان از کشور بلژیک تعلق گرفت. بهارلو در سخنانی گفت: سال ها پیش با فیلم اولم در بخش ملی حضور داشتم و خوشحالم حالا این جایزه را در بخش بین‌الملل دریافت کردم.

جایزه بهترین انیمیشن این بخش به دیوار بی پایان از کشور اسپانیا رسید.

جایزه بهترین فیلم مستند این بخش به جمعه قالی ساخته مهدی اسدی از ایران اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم تجربی این بخش به کل به جز ساخته سید وحید حسینی رسید. وی پس از کسب جایزه اش گفت: از گروه درجه یک و کاربلدم تشکر می کنم، از برادرم نوید هم تشکر ویژه دارم.

جایزه بهترین فیلم داستانی این بخش به فیلم آندرو از کشور گرجستان رسید. وی پس از دریافت جایزه اش بیان کرد: از هیات ژوری تشکر می کنم.

دختر زنده یاد نصیریان: آرزوی پدرم این بود که فیلمش اکران شود

در این بخش از مراسم یاد وحید نصیریان انیماتور که چندی پیش درگذشت و اعضای او اهدا شد گرامی داشته شد. در همین بخش دختر وحید نصیریان روی صحنه آمد و گفت: من تنها دختر وحید نصیریان هستم و از عوامل این برنامه تشکر می کنم. پدر من با تنها چیزی که آرام می شد این بود که فیلمش اکران می شد و مردم با ذهن خلاق او آشنا می شدند. می دانم که او الان پیش ما است و تنها درخواستی که دارم این است که بگذارید فیلم پدرم اکران شود تا روح او آرام شود. فکر می کنم همه شما می دانید که یک هنرمند مثل مردم معمولی صحبت نمی کند و با زبان هنر حرف می زند پس صحبت های آنها را بشنوید.

در ادامه صادق چراغی قطعاتی را برای حضار نواخت.

جوایز بخش ملی

دیپلم افتخار بخش «سینما و کتاب» به آبتین سلیمی برای فیلم داستانی حضور اهدا شد.

تندیس این بخش مشترکا به معین صمدی برای جمشید؛ مرثیه ای بر یک اسطوره و هاجر مهرانی برای داش آکل اهدا شد. مهرانی در سخنانی بیان کرد: انیمیشن ایران همیشه بچه طرد شده سینما بوده و همیشه فکر می کنند ما برنامه کودک می سازیم. کاش این بچه طرد شده مثل جان اسنو (یکی از شخصیت های اصلی سریال بازی تاج و تخت) خوشبخت شود.

در بخش ایمان و امید از نگاه انسان معاصر تندیس بهترین فیلم به جمیل عامل صادقی برای فیلم جایی برای آرامش رسید.

در بخش حقوق شهروندی تندیس بهترین فیلم به رضا مجلسی برای مستند به کجا می رویم اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد به پوریا پیشوایی برای خلاقیت در ساختار و تلاش برای اجرای متفاوت در فیلم تاسوکی تعلق گرفت. وی پس از کسب جایزه اش گفت: به عوامل درجه یک فیلمم تبریک می گویم که جنگجویانه برای این فیلم جنگیدند.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به سونیا سنجری برای فیلم سایه فیل اهدا شد. وی با حضور روی سن گفت: خیلی هیجان زده شدم. نمی خواهم از کسی تشکر کنم ولی می خواهم جایزه ام را با بازیگران فیلم کوتاه تقسیم کنم که بسیار تلاش می کنند.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به مهدی حسینی نیا برای فیلم سوادکوهی تعلق گرفت.

تندیس بهترین صدای فیلم به علی صفایی فر و حسین قورچیان برای فیلم کل به جز اهدا شد.

تندیس بهترین تدوین فیلم به عماد خدابخش برای فیلم زونا رسید.

تندیس بهترین فیلمبرداری مشترکا به حامد حسینی سنگری برای فیلم فاش و علی قاضی برای فیلم خوابگردها تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلمنامه به امید شمس برای فیلم شب تولد اهدا شد. وی در سخنانی گفت: از همه برگزارکنندگان، بهمن ارک، مدرسه ملی سینما و همه عوامل درجه یک این فیلم تشکر می کنم و امیدوارم از مدرسه ملی سینما حمایت بیشتری شود.

تندیس بهترین پویانمایی به پرستو کاردگر برای فیلم ایکی اهدا شد. وی گفت: از جشنواره و هیات انتخاب تشکر می کنم. به همه افراد کم لطف می گویم که انیمیشن ایران زنده و محترم است.

تندیس بهترین فیلم مستند به مهدی اسدی برای فیلم جمعه قالی رسید.

تندیس بهترین فیلم تجربی به فرهاد غلامی برای فیلم کابوس نامه تعلق گرفت. وی گفت: از همه عوامل و تهیه کننده فیلم تشکر می کنم.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم داستانی مشترکا به آرمان خوانساریان برای سایه فیل و بهمن و بهرام ارک برای حیوان اهدا شد.

خوانساریان پس از کسب جایزه اش گفت: خیلی خوشحال و هیجان زده ام زیرا پیش از این چند فیلم به جشنواره فرستادم که قبول نشد و این جایزه برای من بسیار ارزشمند است و امروز قشنگ ترین روز زندگی من است و این جایزه را به پدر و مادرم که از کودکان خود قهرمان می سازند تقدیم می کنم.

در بخش بزرگداشت ناصر غلامرضایی فیلمساز خرم آبادی ابتدا کلیپی از او پخش شد و سپس محمد مهدی حیدریان و حق شناس روی صحنه آمدند و از او تجلیل کردند و نشان ویژه این جشنواره به ناصر غلامرضایی اهدا شد.

به عنوان اولین و آخرین تقاضا خاضعانه و عاجزانه تقاضا می کنم برای ایجاد مرکزی تحت عنوان موزه و فیلمخانه فیلم کوتاه چاره اندیشی کنندغلامرضایی در سخنانی گفت: صحبت های زیادی برای گفتن دارم ولی امشب ۲ نفر از خانم ها حرف دل ما را زدند. ۵۰ سال فیلم کوتاه دیده نشد و در حاشیه بود ولی حالا از حاشیه به متن آمده است. فکر می کنم در حال حاضر همکاران من در سینمای بلند باید فیلم کوتاه بسازند، فیلم کوتاه باید اکران عمومی داشته باشد بنابراین از این فرصت استفاده می کنم و از همه دولتمردانی که در این جمع هستند به عنوان اولین و آخرین تقاضا خاضعانه و عاجزانه تقاضا می کنم برای ایجاد مرکزی تحت عنوان موزه و فیلمخانه فیلم کوتاه چاره اندیشی کنند.

وی افزود: ما می خواهیم دنگمان را از فیلم بلند جدا کنیم. بعد از ۵۰ سال که از عمر فیلم کوتاه می گذرد لازم است جایی برای نگهداری و نمایش جهانی آثار کوتاه داشته باشیم.

این فیلمساز تاکید کرد: ما با فیلم کوتاه شور و حالی داریم و امیدوارم این شور و حال ادامه داشته باشد و منحصر به این نمایش های محدود نباشد. در حال حاضر فیلم بلند روزگار خوبی ندارد اما فیلم کوتاه در شرایط بهتری قرار دارد. برای تمام کسانی که حامی فیلم کوتاه هستند آرزوی سلامت دارم.

سپس محمدمهدی حیدریان، حسین فریدون، صادق موسوی روی صحنه آمدند و از ابراهیم سعیدی قدردانی کردند. او که در ابتدای مراسم حضور نداشت ولی خود را به مراسم رسانده بود روی سن حاضر شد و گفت: از انجمن سپاسگزارم که این فرصت را در اختیار من گذاشت.

تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به بهمن و بهرام ارک برای حیوان رسید.

بهمن ارک گفت: مجبورم یک چیزی بگویم که بسیار مهم است و در ادامه سه بار گفت مدرسه ملی سینمای ایران.

جایزه ویژه هیات داوران به درناز حاجی ها برای فیلم های مرضیه و ماردون تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلم در بخش سینمای ایران به مدرسه ملی سینمای ایران برای تولید فیلم حیوان ساخته بهمن و بهرام ارک اهدا شد.

جایزه بزرگ بخش بین الملل به فیلم کارهای بد از کشور لهستان رسید. کارگردان این اثر یک پیام تصویری به جشنواره ارسال کرده بود.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 70237 و در روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۹:۱۳
2024 copyright.