تحلیل تابناک از ترکش‌های اکران فله‌ای فیلم‌‌های سینمایی

اکران گسترده و همزمان طیف وسیعی از فیلم‌های سینمایی که عمدتاً مزیت نسبی نسبت به یکدیگر ندارند، منجر به شکل گیری رقابت‌های ناسالمی شده و در همین ارتباط، پس از آنکه صاحبان یک فیلم سینمایی گروهی را به پردیس‌ها برای تخریب فیلم‌های رقیب اعزام کردند، با شماری از نقدهای منفیِ سفارشی به مثابه «موشک جواب موشک» مواجه شدند!
به گزارش «تابناک»؛ ترافیک اکران به حدی است که برخی سینماداران در یک سالن همزمان چند فیلم سینمایی را اکران می‌کنند و هر چند سانس اکران به یک فیلم اختصاص می‌یابد. این شرایط اکران که مشخصاً نتیجه سوءمدیریت و ایجاد رقابت‌های کاذب با هدف افزایش آمار فروش است، شرایط پیچیده‌ای را رقم زده و بازی را غیرمنتظره ساخته است.
در همین راستا، شاهد تبلیغات بسیار گسترده برخی فیلم‌های سینمایی در نشریات، فضای مجازی و حتی در سطح شهر برای جذب مخاطبان هستیم و یکی از فیلم‌ها با تکیه بر این گستره تبلیغاتی توانسته افتتاحیه قابل توجهی داشته باشد اما مشخص نیست یک افتتاحیه موفق به فروش بالا منتهی شود و دور از انتظار نیست که اکثر فیلم‌های روی پرده به واسطه ترافیک بالای اکران، فروش متوسطی داشته باشند و به سختی هزینه تولیدشان را بازگردانند.
در این میان، علاوه بر روش قدیمی سفارش نقدهای مثبت برای فیلم به برخی رسانه‌ها و برخی منتقدان و همچنین دعوت برخی دیگر از منتقدان به سکوت، روش‌‎های تازه‌‎ای نیز برای جذب مخاطب در حال مرسوم شدن است که فضای ایران را با بی‌اخلاقی‌هایی همراه ساخته است. در همین راستا می‌توان به عملیات روانی مالکان یکی از دفاتر سینمایی اشاره کرد که ظاهراً کارمندان‌شان را به برخی پردیس‌ها برای تخریب رقبا اعزام کرده بودند.
شنیده می‌شود این کارمندان در مقام تماشاگر برای مدت طولانی در اطراف گیشه و بین تماشاگران از برخی فیلم‌های رقیب انتقاد کرده و تماشاگران را به سمت یک فیلم خاص سوق داده‌اند. مداومت این اتفاق منجر به مشکوک شدن مسئولان یکی از این پردیس‌ها، شناسایی این عوامل و اخراج‌شان از پردیس‌های سینمایی شده است! پس از علنی شدن این اتفاق شاهد اقدامات متقابلی بوده‌ایم که حکم «موشک جواب موشک» را داشته است.
در راستای اقدامات متقابل، در چند روز اخیر یک سلسله نقد علیه فیلم مذکور منتشر شده و تصور می‌شد این نقدهای سفارشی مخرب استمرار داشته باشد و بدین ترتیب پاسخی به تحرک رخ داده در پردیس‌ها رقم بخورد! احتمالاً سفارش نقد منفی و مثبت در این شرایط که تماشاگر با انتخاب‌های فراوانی در گیشه بلیت فروشی سینما مواجه است، رو به فزونی می‌گذارد، هرچند منتقدان حرفه‌ای تحت تاثیر این فضا قرار نمی گیرند.
به نظر نمی‌رسد آنچه در حال وقوع است، تمامی ترکش‌های اکران فله‌ای فیلم سینمایی باشد و دور از انتظار نیست که اقدامات خطرناک دیگری نظیر پرونده سازی رقبا علیه یکدیگر به قصد پایین کشیده شدن فیلم‌های رقیب از پرده و افزایش سالن‌های دیگر فیلم‌ها را شاهد باشیم. آیا با این سطح از جنگ اکران، اقتصاد سینما در انتهای سال ۹۶ بهتر از سال ۹۵ خواهد بود؟
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 70223 و در روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۰:۳۰
2024 copyright.