جنجال در برنامه من و شما/ وقتی مسعود فراستی بی ادبی مجری برنامه را طاقت نیاورد و رفت!

مسعود فراستی امروز ظهر مهمان آرش ظلی پور در برنامه «من و شما» بود که دقایقی بعد ار حضور او ، جنجال عجیبی در ابن برنامه به وجود آمد.

به گزارش سینماسینما، این برنامه که جمعه ها ساعت یک ظهر پخش می شود، امروز مسعود فراستی را بر روی صندلی مهمان خود داشت تا آرش ظلی پور درباره سینمای ایران و برنامه هفت و شخصیت مسعود فراستی، با او گفت و گو کند.

در ابتدا ظلی پور در بخش معرفی مهمان او را به عنوان منتقدی خاص در نوع خودش که اکثر فیلمسازان از دست او عاصی هستند معرفی کرد و گفت «اگر الان آدرس استودیوی برنامه را اعلام کنیم، همه بازیگران و کارگردانان اینجا برای دیدنشان صف می کشند!» که فراستی پس از سلام به مخاطبین ،این صحبت های ظلی پور را رد کرد و گفت اینکه آن ها شبیه نقدهای من نبودند مشکل خودشان است!

از تیپ ظلی پور تا استایل همیشگی فراستی!

بحث با نیش و کنایه های ظلی پور شروع شد و گفت: «من امروز نگران بودم چی بپوشم که آقای فراستی نگند درنیومده! اما وقتی دیدم به غذا و دکور خونه کسی که مهمانی میره رحم نمیکنه،به ما چطور میخواد رو آنتن رحم کنه!»

پس از آن نیز مجری برنامه به لباس های فراستی در طی سال های گذشته اشاره کرد و بیان کرد مسعود فراستی که همه را نقد میکند، به نظر نمیاد آدم بدتیپی هست؟! که فراستی عنوان کرد من حدود سی سال یا بیشتر هست که تیپم همین است و خیلی هم خوش تیپ ام!

فراستی: نمیخواهم درباره خودم حرف بزنم.

در ادامه گفت و گو مجری برنامه عنوان کرد مسعود فراستی که همه را نقد می کند، به نظر آدم احساساتی ای نمی آید. شما تا به حال عاشق شدید؟

که فراستی درجواب این سوال گفت: «من اصلا نمیخواهم درباره مسعود فراستی حرف بزنم و مردم در این سال ها مرا دیگر میشناسند. من امروز آمده ام که بگویم وضعیت سینمای ایران چرا چنین اسفبار هست.»

هزارپا از فیلمفارسی های قبل انقلاب هم عقب تر است!

سوال بعدی ظلی پور بنظر میرسید در حیطه ای باشد که فراستی به آن علاقه مند است که پاسخ دهد:« آیا حق هزارپا بود که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بشود؟» که فراستی بیان کرد: «قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم این فیلم از حد یک فیلم اجتماعی که پرفروش شده فراتر میرود. این فیلم آینه یک وضعیت اجتماعی اسفبار است. هزار پا دارد این مسئله را فرگیر می کند؛ با هرشکلی خنده گرفتن. این فیلم پشت سر تماشاگر است. حتی فیلمفارسی های قبل انقلابی که مبتذل هم بودند، جلوی تماشاگر بودند اما فیلم های امروزی،یعنی از گشت ۲ تا هزارپا، از آن فیلم ها هم عقب تر هستند!

این موج جدید که از گشت دو شروع شده و به هزارپا رسیده و تا الان که لس آنجلس اکران می  شود ادامه داشته فیلم سازانشان دارند این اپیدمی را آگاهانه یا ناآگاهانه بسط و گسترش می دهند.»

ظلی پور: فکر نمیکنید شما مقابل مردم هستید؟!

ظلی پور باطرح این سوال عنوان کرد که شما در جشنواره فجر فجر هم از گشت دو بسیار بد گفتید و خیلی ها معتقدند این صحبتهای شما باعث فروش بالای این فیلم شد. پس فکر نمیکنید شما مقابل مردم هستید؟ چون سلیقه شما با مخاطب کاملا متفاوت است.

فراستی:فروش بالای یک فیلم، به معنای خوب بودن آن نیست.

فراستی با بیان این جمله اظهار داشت که برای مثال فروش میلیونی کتابی مثل هری پاتر که مردم ممکنم از نصف شب برای خرید آن صف بکشند، به منزله این نیست که یک کتاب کم فروش جدی اما اثر گذار و انسانی بهتر است.ابدا! این نه تنها در کتاب که در هیچ مدیوم فرهنگی ای چنین معنایی نمی دهد.

برای مثال تایتانیک هم پرفروش ترین فیلم در زمان خود بود که حتی فیلم بعدی کارگردان این فیلم،آواتار، ازآن هم پرفروش تر بود. اما تایتانیک فیلم بسیار بدی است و فروشش برخلاف نظر  من است!

هزارپا فیلم ما قبل بد!

این فیلم چهل میلیاری هنوز به بد هم نرسیده و بسیار عقب افتاده است.حتی سترونی است که ابدا قادر نیست خنده ای که کمدی در دنیا از مردم می گیرد را بگیرد.

اما ظلی پور با این حرف او مخالف بود و ادعا داشت که در تمام دنیا فیلمهای کمدی این شکل ساخته می شوند. او در ادامه گفت: البته حتی اگر آکادمی اسکار نظری بدهد، شما هم مخالف آنها نظر میدهید!

ظلی پور: من هم نظر دارم! فراستی: نه سلیقه داری نه سوادش را داری!

در ادامه که بنظر میرسید فضای برنامه هرلحظه متشنج تر می شود، مجری برنامه گفت  «بنظرم اگر شما با همه چی مخالفت کنید، مخاطب سِرّ می شود!»

و فراستی که کمی از این صحبت ظلی پور ناراحت شده بود گفت: نیازی نیست به من بگویید چه بگویم! که ظلی پور صحبت های او را قطع کرد و گفت: «من یکی از مخاطبانی بودم که هزار پا را دیدم و نظر دارم.» فراستی نیز پاسخ داد که همین چند دقیقه نشان دادی مطلقا نه سلیقه داری و نه سوادش را داری!

ظلی پور: شما دارید به سلیقه شش میلیون نفر توهین میکنید. فراستی:من به سلیقه آدم های بیشتری توهین خواهم کرد!

فراستی: این فیلم به ارزش های ما توهین می کند. ارزش هایی که ارزش همه ی ما بودند .یعنی جانباز،بسیجی،رزمنده که رفته بودند حداقل از وطنشان دفاع کنند. البته از نظر من این افراد همچنان ارزش هستند.

شما ابتدای برنامه، برنامه ی امروزتان را به مادری که هفت فرزندش شهید شده تقدیم کردی. خب یا این را شوخی می کنید، یا این حرف هایی که میزنید!

ظلی پور: شما آدم ضعیف کشی هستید! 

شما کارتان این است که از یک سری شاخصه ها استفاده کنید و مثلا الان ظلی پور را بزنید! اصلا توهینی به جانبازها در این فیلم نیست.

فراستی:من اصلا آرش ظلی پور را نمیشناسم!

من چنین آدمی را نمیشناسم و برایم مطرح نیست که بخواهم گوشه رینگ بذارمش!

ظلی پور نیز که دیگر آداب گفت و گو را رها کرده بود با خنده ای وقیحانه عنوان کرد که «اگر مرا نمیشناختید از دیروز به من زنگ نمی زدید بگویید که تو رو خدا بیا دنبالم!» که فراستی چنین حرفی را رد کرد و گفت من گفتم بیا حرف بزنیم ببینم چی میگی!

ظلی پور که ادعا داشت که برادرش با مسعود فراستی در هفت همکاری می کرده، به این شکل خاطره ای را از شروع کار فراستی با برنامه هفت بیان کرد که او باعث حضور شما در هفت شدم.  «سعید مروت که قرار بود برای نقد فیلم طلا و مس به هفت بیاید، گفت نمیتوانم در برنامه زنده صحبت کنم و شما را معرفی کرد. ما هم به آقای جیرانی گفتیم و ایشان به شما زنگ زدند و آمدید سر برنامه که بعد از آن بصورت منتقد ثابت در هفت حضور پیدا کردید.پس من را میشناسید.

هرچیزی که شما را بخنداند کمدی نیست.

فراستی با بیان این جمله اظهار داشت که این یک اصل است.هزارپا آینه ی مخاطبش است. مخاطب منفعل، سترون و فرافکنی که مشکلاتش را با این فیلمهای شبه کمدی جبران میکند.

ظلی پور:پس این نیاز مخاطب است

فراستی:نیاز سترون و درجا زن، نیاز نیست.حتی اگر نیاز لحظه ای باشد، تسلیم این نیاز شدن جامعه را عقب می برد.من هم به بینندگان این فیلم انتقاد میکنم و هم به دولت که با این فیلم و توهین هایی که در آن هست هشدار می دهم که این روند به یک فروپاشی فرهنگ-اخلاقی می انجامد.

کمدی بدون نقد، کمدی نیست

کمدی جامعه را آدم را موقعیت را نقد میک کند.اصلا کمدی یعنی نقد. کسی کمدی می فهمد که نقد بفهمد. اما این فیلم ها فقط واکنشی به خواست طبقه متوسط رو به پایین جامعه هیتند که به هیچ وجه اهل عمل اجتماعی نیستند.

فراستی: کسی که از این فیلم دفاع می کند، یک موضع ضد اجتماعی و ضد انسانی دارد.

ظلی پور:یعنی شش میلیون غیرانسان داریم؟!

فراستی: کاش حرف ها را میفهمیدی!

ظلی پور:تنگه ابوقریب چطور فیلمی است؟

فراستی: من امروز نمیخواهم درمورد سینمای ایران حرف بزنم. حرف من امروز درباره یک گرایش است.من در مجله ام نوشته ام که تنگه ابوقریب چیست. میتوانید بروید و بخوانید!

چرا فکر میکنید حرف های شما به سینما کمک می کند؟!

به نظر میرسد ظلی پور دل پری از فراستی دارد و در اینجا سابقه ی چندین ساله ی و احترام به بزرگ تر و هنرمند را کاملا کنار گذاشته و می گوید: شما بیان می کنید از گشت دو به این ور موج جدیدی بوجود آمد.پس آنقدرها هم که مسعود فراستی فکر می کند آدم تاثیرگذاری نیست! شما فقط میگویی من من! و اتفاقا خیلی هم خودشیفته حرف می زنید.اما اتفاقی رخ نداده.آیا یک فیلمساز مسیرش عوض شده؟

فراستی:اگر برنامه هفت را می دیدی…

ظلی پور: من همه برنامه های حرف را دیدم.حتی آن برنامه را هم یادم هست که خانم تهمینه میلانی به شما گفت شما هیچی از زن ها نمی فهمید و آقای جیرانی هم گفتند نه مسعود تا حالا دو تا زن گرفته مگر میشود چیزی از زن ها نفهمد؟!

فراستی: فقط خاله زنکی هاش رو شنیدید! مهم ترین بحث…

باز هم ظلی پور اجازه نداد فراستی حرفش را ادامه دهد و با این جمله که «یادم هست اصغر نعیمی را چطوری زدید!» صحبتهایش را قطع کرد که در ابنجا مسعود فراستی به شدت عصبانی شد و گفت «حرفت را تمام کن چون ادب نداری که بگذاری حرف دیگری تمام شود!

فراستی:جلسه را کات میدم!

فراستی که به شدت از طرز برخورد مجری ناراحت میرسید، درآخرین صحبت هایش گفت: «من برای احترام به مخاطبین جمله ام را تمام میکنم و جلسه را کات میدم.» که مجری نیز با ذکر جمله ی موافقم! نهایت بی ادبی و گستاخی خود را به مخاطب نشان داد.

«هزارپا لس آنجلس و آمپول فیلمهای بسیار مبتذلی هستند و گرایش به این فیلم ها هم ضد مخاطب است و هم ضد اجتماعی. همه شما را به خدا می سپارم.»

با پایان این جمله مسعود فراستی برنامه را ترک کرد و ظلی پور همانند رفتارهای چند دقیقه ی گذشته خود که نشان از بلد نبودن آداب مهمان نوازی بود، حتی زحمت بلندشدن از جایش را نیز به خود نداد و  گفت «من سوال هایی داشتم که یک هفته درباره اش در اتاق فکرمان بحث و گفت و گو کردیم.»

حال باید دید واکنش منتقدین و مسئولیین صدا و سیما به طرز برخورد مهمان و مجری برنامه «من و شما» چه خواهد بود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 100725 و در روز جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۳:۱۱
2024 copyright.