حمید نعمت‌الله از ابتذال در سینمای ایران گفت/ این عرصه دست نامحرمان افتاده است

حمید نعمت‌الله گفت: در این صنعت سینما آدم‌های زیادی کار می‌کنند که شایسته این حرفه نیستند و آدم‌های شایسته جایشان خالی است، عرصه سینما و فیلمسازی دست آدم های نامحرم افتاده و کسانی که مال این کسب نیستند.

به گزارش سینماسینما، عصر روز ۲۱شهریورماه همزمان با روز ملی سینما نشستی تحت عنوان «ابتذال در سینمای ایران» با حضور حمیدنعمت‌الله کارگردان فیلم‌های «شعله ور» و «رگ خواب» برگزار شد.

حمید نمت‌الله در این نشست عنوان کرد: همواره شناخت خط کشی بین ابتذال و هنر مسئله سختی بوده است. کسی که در سینما ابتذال را پذیرا است و کسی که آن را عرضه می‌کند. من فکر می‌کنم مبتذل چیزی است که از فرط استفاده کهنه و فاقد معنی شده باشد و سطحی باشد.

حمید نعمت‌الله کارگردان

یادم است در کودکی وقتی معلمم مشقی می گفت و نمی‌نوشتم، لحظه آخر با کلمات بزرگ و فاصله‌دار می‌نوشتم و بعد بینش را با مداد قرمز علامت می گذاشتم تا خودم و معلمم را گول بزنم که مشقم را تزئین کردم، احساس می کنم الان هم بسیاری از فیلمسازان و همکارانمان فکر می کنم دارند همین کار را می‌کنند.

به نظر می رسد کلی کارشان را با هروسیله ای که دارند تزئین می‌کنند تا گول بزنند تماشاگر را، یعنی در واقع نمی‌خواهند جنس ارزان بسازند، جز جنس ارزان ساختن چیزی بلد نیستند.

او در ادامه افزود: میل به خوشی گاهی عامل این نوع کارها شود. مثل وقتی که انسان گرسنه باشد ابتدا باید به او قند و شیرینی جات برسانیم که سراپا بماند.

به نظر می رسد ابتذال تولید کردن خیلی بر می گردد به نیت آنها، مثلا فردی فیلم مبتذل می سازد بخاطر فقط پول و سود بیشتر، ولی شاید یک نفر هم ادعا کند که بخاطر کمبود شادی در جامعه می خواهد بخشی از آن خلاء را پر کند. قصدم دفاع از هیچ‌کدام نیست فقط دارم به هر دو گونه آن فکر می کنم.

نه فیلم کمدی نه مثلا شوخی های جنسی به ذات خود مبتذل نیستند، فیلمسازان بزرگی هم از این کارها کرده‌اند ولی خوب ساخته‌اند و دائم دستاوردهای جدید داشته اند. وودی آلن هم از این کارها استفاده می‌کند، اما فاخر.

صنف ما مسئولیت سنگینی دارد با دیگر صنوفی که نگاه تجاری دارند، فرق می‌کند، همواره بحث این نیست که مردم چه می خواهند ما همان را بسازیم. چون مردم فلان فیلم را دوست دارند فقط همان گونه ساخته شود، جنبه دیگری هم دارد. اینکه فیلمسازان و مسئولین چه فیلم‌هایی به مردم نشان دادند و ذائقه آنها را چگونه تربیت کرده اند.

از طرف دیگر گله‌مندم از جشن ها و جشنواره‌هایی که به هر بهانه‌ یا دلیلی به صاحبان، بازیگران و عوامل این فیلم جایزه می‌دهند و آغوش باز می کنند.

ابتذال فقط به کمدی و این نوع کارها محصور نمی‌شود، در هر حالت و شکلی ممکن است اتفاق بیفتد. وقتی کاری برای صلاح جامعه ساخته نشود و دنبال هرنوع کار، شوخی یا حرکت دست خورده و کلیشه و تکراری برود به نظر من مبتذل است. معتقدم افرادی که سلیقه شان پرورش پیدا کرده است و تربیت شده، حتی برای خوش گذرانی و رها شدن هم دنبال هر نوع فیلمی نمی رود.

نعمت‌الله گفت: در دوره غیر طبیعی‌ای هستیم، اصلا طبیعی نیستیم! همه چیز تغییر کرده است.این وضعیت فروش فیلم‌هایی که شاهدش هستیم طبیعی نیست.

بعنوان مثال در مورد فیلم «شعله ور» که فیلم غیرکمدی ای است، هرگز توقع نداشتم خوب بفروشد و الان هم در شوک نیستم و احساس عصبانیت ندارم، چون می‌دانستم و پیش بینی کرده بودم.

در این صنعت سینما آدم‌های زیادی کار می کنند که شایسته این حرفه نیستند و آدم‌های شایسته جایشان خالی است، عرصه سینما و فیلمسازی دست آدم های نامحرم افتاده و کسانی که مال این کسب نیستند. سینما آدم های جاه طلب و خلاق خودش را می‌خواهد.

منبع: تسنیم

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 96411 و در روز پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۴:۳۴
2024 copyright.