حمید نعمت الله: به بعضی‌ها با فیلمسازی در آپارتمان خوش می‌گذرد، به من با فیلمسازی در سیستان

حمید نعمت الله انتخاب سیستان و بلوچستان برای فیلمبرداری و موقعیت جغرافیایی وقوع داستان «شعله ور» را از جمله مولف های مهم دستیابی فیلم به اهدافش دانست.
به گزارش سینماسینما، حمید نعمت‌الله که آثارش همواره مورد توجه اهالی رسانه، منتقدان و مردم قرار گرفته و فیلم هایی مثل «بوتیک»، «بی‌پولی» و «رگ خواب» را ساخته است، به گفت و گو با آی فیلم در باره پنجمین فیلم خود، که امسال به جشنواره فیلم فجر آمده است تا بازهم مثل همیشه خبرساز شود، نشست.
فیلم سینمایی «شعله‌ور» جدیدترین فیلم حمید نعمت الله است که وی در باره پیشینه تولید آن گفت: با اینکه اینطور نبود که فیلمنامه «شعله ور» بعد از فیلم سینمایی «رگ خواب» نوشته شده باشد و برعکس، قرار بوداول شعله ور را بسازم بعد رگ خواب را ؛ اما در واقع سال گذشته بخش زیادی از کار فیلم سینمایی «شعله‌ور» مانده بود و مطمئن بودم که به جشنواره سی و پنجم نمی‌رسد.
نعمت الله در مورد چگونگی شکل گرفتن ایده و داستان «شعله ور» نیز با بیان اینکه به خاطر ندارد که اولین بار این قصه از کجا شروع شده است، اظهار کرد: یادم است خیلی سال پیش مصاحبه‌ای از مرد غواصی که جنازه‌ی آدم‌هایی که غرق شده بودند را در می‌آورد، خوانده بودم و شاید آن مصاحبه خیلی روی من تاثیر داشت و مسئله دیگر این که موضوع منزلت اجتماعی به عنوان مسئله ای که همه خیلی فراگیر درگیر آن هستند هم خیلی موضوع به روزی است که من را درگیر کرده بود. شاید موضوع شعله ور اینطور برای من جدی تر شد.
فیلم جدید این کارگردان سینما و تلویزیون در سیستان و بلوچستان فیلمبرداری شده است که در باره ااین موضوع چنین توضیح داد: قصه فیلم شعله‌ور طوری است که نیازهایش در این استان برآورده می‌شود و این که جایی باشد که کسی غرق بشود، کسی نجاتش بدهد و شرایط فیلم همخوانی داشته باشد. غیر از این مضمون فیلم به این نیاز داشت که در سرزمینی اسطوره‌ای مثل سیستان و بلوچستان فیلمبرداری شود.همچنین این نوع فیلمسازی برای من خیلی جذاب است و خیلی دوست دارم در جاهای مختلف فیلم بسازم.
وی افزود: در آپارتمان فیلم ساختن، برای بعضی‌ها خوش می‌گذرد اما به نظر من اگر قرار باشد جایی خوش بگذرد، سیستان و بلوچستان است که در کوه و دشت و آب و هوای خوب و مردم و موسیقی و لباس و….است. برای من جالب است که بروم جاهای دیگری غیر از تهران و آپارتمان کار کنم. مردم سیستان و بلوچستان خیلی جذاب هستند و خیلی بافرهنگ و سخاوتمندند و این دلیل دارد که می‌گویم . مثلا من در بازار زاهدان فیلمبرداری می‌کردم، مقدار زیادی آدم بودیم و فقط از مردم خواهش کردم که به دوربین نگاه نکنند و به راحتی انجام شد، ولی در تهران محال است که این اتفاق بیافتد. مردم زاهدان مردم فوق‌العاده ای هستند و تحت تاثیر آنان و زندگی‌شان قرار گرفتم.
یکی دیگر از اتفاقات جالب «شعله‌ور» این است که امین حیایی و پسرش دارا با همان عنوان پدر و پسر مقابل هم بازی کرده اند. کارگردان «شعله ور» که به دنبال بازیگر غیر حرفه‌ای برای نقش پسر بوده و خود پیشنهاد بازی دارا حیایی را داده است، تاثیرات خوب این انتخاب را برشمرد: این انتخاب چند تا کمک کرد، هم حضور خود امین حیایی به عنوان بازیگر که به پسرش کمک کند، هم اینکه بار عاطفی که بین این دو وجود دارد، می‌توانست در پیشرفت فیلم کمک کند، هم اینکه یک نوجوان در کنار پدرش باشد بهتر است. بازی دارا حیایی را تست کردم و دیدم می‌شود با آن نتیجه خوب گرفت.
استقبال مردم از فیلم سینمایی «شعله‌ور» و پیش بینی وضعیت فیلم در گیشه سوال دیگری بود که نعمت الله بدان پاسخ گفت: حداقل در یک مورد که خودم حضور داشتم، عکس العمل مردم در انتهای فیلم عکس العمل خوبی بود و نسبت به فیلم احساس خوبی داشتند. همیشه هر فیلمی که می‌آید برای فروشش نگرانی دارم. راجع به این فیلم بیش از فیلم‌هایی دیگر، نگرانی دارم. همیشه برای فیلم‌های محاسبه‌هایی داشتم که در جدول فروش کجا قرار می‌گیرند ولی الان درباره شعله ور فعلا نمی‌دانم چطور می‌شود و برای من مجهول است ولی امیدوارم اتفاق خوبی بیفتد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 80171 و در روز شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۷:۰۷
2024 copyright.