درگذشت ابراهیم یزدی و خاطره‌ای از کمک او برای ساخت یک فیلم سینمایی

ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت و سیاستمدار باسابقه کشورمان شامگاه یکشنبه در سن ۸۶ سالگی پس از دوره‌ای بیماری در شهر ازمیر ترکیه درگذشت.

به گزارش سینماسینما، یک عضو خانواده ابراهیم یزدی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: پیکر آقای یزدی برای تشییع و خاکسپاری در روزهای آینده به کشور منتقل خواهد شد.

یزدی یکی از مشاوران امام خمینی(ره) در دوران تبعید در نوفل‌لوشاتوی فرانسه بود. او دارای مدرک داروسازی از دانشگاه تهران بود.

وی پس از انقلاب اسلامی در ابتدا به عضویت شورای انقلاب درآمد و سپس با شروع دولت موقت به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب و بعد از استعفای وزیر امور خارجه در سمت وزارت امور خارجه فعالیت کرد.

ابراهیم یزدی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی با آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. او دبیرکلی نهضت آزادی را هم بر عهده داشت.

مرحوم ابراهیم یزدی در جریان ساخت فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که به قسمتی از زندگی رفیق و هم نهضتی او شهید مصطفی چمران می‌پرداخت، کمک‌هایی کرد.

ابراهیم حاتمی‌کیا در بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود با نشریه مهرنامه در پاسخ به این پرسش که اگر خانواده آمریکایی شهید چمران فیلم «چ» را ببینند چه واکنشی خواهند داشت می‌گوید: شنیده ام همسر آمریکایی آقای چمران دوسال قبل فوت کردند. سه فرزند ایشان باقی مانده اند امیدوارم روزی بتوانیم این فیلم را به آنها هم نشان بدهیم.

متاسفانه آنها هیچ علاقه ای برای برقراری ارتباط با کسانی که درباره پدرشان تحقیق می کردند نداشتند.خیلی تلاش کردیم با آنها مستقیم صحبت کنیم ولی به شدت اکراه داشتند. حتی برای اینکه به آنها نزدیک شویم از کمکهای همسر آقای دکتر ابراهیم یزدی و شخص آقای ابراهیم یزدی استفاده کردیم ولی بازهم موفق نشدیم. البته خاطرات آقای ابراهیم یزدی و همسرشان به شدت به من کمک کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 64186 و در روز دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۲:۳۹
2024 copyright.