رقبای اسکار خارجی زبان به مرز ۷۰ رسید/ معرفی فیلم‌ها

تاکنون ۶۹ فیلم از فیلم‌هایی که باید در رقابت اسکار خارجی زبان امسال شرکت کنند، معرفی و شناخته شدند.

به گزارش سینماسینما، به نقل از سایت اسکار، شمار فیلم‌هایی که برای دریافت جایزه اسکار خارجی زبان دوره نود و یکم با هم رقابت می‌کنند به مرز ۷۰ فیلم رسیده است و این به معنی آن است که حداقل ۲۰ فیلم دیگر به این فهرست افزوده خواهد شد. سال پیش ۹۲ فیلم در این رقابت حضور داشتند.

مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (۹ مهر) به پایان می‌رسد.

فهرست این فیلم‌ها چنین است:

الجزایر: «تا آخر زمان» ساخته یاسمین شوخ درباره زنی که همسرش را از دست داده و با یک قبرکن آشنا می‌شود.

اتریش: مستند «والس والدهایم» به کارگردانی روت بکرمان درباره کورت والدهایم، دبیر کل پیشین سازمان ملل است که پس از ورود به رقابت ریاست‌جمهوری اتریش، گذشته تاریکش در همکاری با نازی‌ها برملا شد.

بلاروس: «قوی بلورین» داریا ژوک درباره مهاجرت و مصائب آن در بلاروس دهه ۱۹۹۰

بلژیک: «دختر» به کارگردانی لوکاس دونت درباره یک دختر ۱۵ ساله است که در رشته رقص تحصیل می‌کند.

بولیوی: «مورایا» به کارگردانی رودریگو پاتینو درباره کوکو (مورایا) ریورا فوتبالیست سابق است که پسرش در بیمارستان است و باید عمل پیوند شود.

برزیل: «سیرک بزرگ اسرارآمیز» ساخته کارلوس جیه‌گس براساس شعری از خورخه دی لیما شاعر و نویسنده درباره رابطه عاشقانه یک اشراف‌زاده و یک بندباز و ماجراهای خانواده‌ای اتریشی و صاحب یک سیرک در اوایل قرن بیستم.

بوسنی و هرزگوین: «هرگز ترکم نکن» به کارگردانی آیدا بگیچ درباره زندگی سه پسر سوری پناهنده در ترکیه است که می خواهند گذشته سخت خود را فراموش کنند.

بلغارستان: «فراگیر» ساخته ایلیان دیولکوف درباره نویسنده و صاحب یک شرکت تبلیغاتی است که از طریق دوربین‌های مخفی شروع به پاییدن خانواده و اطرافیانش می‌کند و در نهایت کار به جاهای باریکی می‌کشد.

کانادا: «مراقب» اولین فیلم بلند داستانی سوفی دوپی یک درام جنایی درباره جوانی است که با خانواده‌ نیازمندش زندگی می‌کند و می‌کوشد مشکلات را حل کند.

کامبوج: مستند «گورهای بی‌نام» ساخته ریتی پان درباره تاثیرماندگار نسل‌کشی در کامبوج.

شیلی: «و ناگهان سحر»ب ه کارگردانی سیلویو کایوتزی درباره نویسنده ستون شایعات است که بعد از ۴۰ سال زندگی در پایتخت به شهر زادگاه خود بازمی‌گردد و با گذشته خود روبرو می‌شود.

کلمبیا: «پرندگان عبوری» ساخته کریستینا گالِگو و سیرو گوئرا درباره سنت حمل مواد مخدر در کلمبیا از ورای داستانی اسطوره‌ای از یک خانواده.

کاستاریکا: «مدآ» ساخته آلکساندرا لاتیشف سالازار درباره زن جوان ۲۵ ساله‌ای است که زندگی‌اش بین دوستان دانشگاهی و خانواده‌اش تقسیم شده است

کرواسی: «مامور هشتم» به کارگردانی ایوان زالای درباره سیاستمداری بدنام که به جزیره‌ای دورافتاده در کروواسی تبعید می‌شود تا نخستین انتخابات رسمی آنجا را سازماندهی و برگزار کند.

جمهوری چک: «زمستان پرواز می‌کند» ساخته اولمو اومرزو فیلمی جاده‌ای درباره ۲ جوان به نام‌های مارا و هدوس است که سفری ماجراجویانه را آغاز می‌کنند.

دانمارک: فیلم پلیسی «گناهکار» اولین فیلم بلند داستانی گوستاو مولر درباره زنی ربوده‌ شده است که با یک مامور پلیس تماس می‌گیرد و کمک می‌خواهد.

جمهوری دومینیکن: «Cocote» اولین فیلم بلند نلسون کارلو دی لوس سانتوس آریاس درباره یک پروتستان انجیلی که در شهر زادگاهش در مراسم تشییع پدرش شرکت می‌کند.

اکوادور: «پسر مرد» به کارگردانی لوییز فلیپه فرناندز-سالوادور و پابلو آگوئرو درباره یک جوان محتاط آمریکایی از منطقه پولدارنشین مینیاپولیس که در کمال بی‌میلی به پدر مرموزش در اکوادور می‌پیوندد.

مصر: «یوم‌الدین» ساخته ابوبکر شوقی درباره یک جذامی و تعدادی از بچه‌های یتیم که مرکز جذامیان را ترک می‌کنند و راهی سفری برای جستجوی خانواده‌هایشان می‌شوند.

استونی: «بگیر یا ولش کن» نخستین تجربه کارگردانی لینا تریسکینا-وانهاتالو داستان یک پدر تقریبا ۳۰ ساله از طبقه کارگر که باید یک نوزاد را به تنهایی بزرگ کند.

فنلاند: «قاتل دلرحم» (Euthanizer) به کارگردانی تیمو نیکین درباره تعمیرکاری میانسال که حیوان‌های پیر و بیمار را از بین می‌برد.

فرانسه: «خاطرات جنگ» ساخته امانوئل فینکیل درباره نویسنده‌ای به نام مارگریت که باید در دوران جنگ با از دست دادن شوهرش به زندگی ادامه دهد و تلاش کند تا اطلاعاتی از وی به دست آورد.

گرجستان: «نامی» ساخته زازا خالواشی درامی فانتزی بدون شخصیت محوری برای بیان فضایی که کارگردان را احاطه کرده است.

آلمان: «هرگز رو برنگردان» به کارگردانی فلوریان هنکل فون دونرسمارک درباره یک هنرمند جوان که از آلمان شرقی به آلمان غربی می‌گریزد اما همچنان اسیر خاطرات دوران کودکی‌اش از زمان نازی‌ها و سپس آزار حکومت کمونیستی است.

یونان: «پولیکسنی» به کارگردانی دورا ماسکلاوانو درباره دختری ۱۲ ساله به نام پولیکسنی که به فرزندی ‌پذیرفته می‌شود.

مجارستان: «غروب» ساخته لاسلو نمش درباره زندگی در بوداپست در آستانه جنگ جهانی اول و شخصیت محوری آن دختری جوان است که به دنبال کار می‌گردد.

ایسلند: «زن در جنگ» ساخته بندیکت ارلینگسون درباره یک رهبر گروه کر است که می‌خواهد مانع عملیات احداث یک کارخانه آلومینیوم در ایسلند شود.

هند: «راک‌استارهای دهکده» ساخته ریما داس درباره دختر نوجوانی در یک دهکده که در محرومیت رشد می‌کند و یاد می‌گیرد که چگونه در میان بلایای طبیعی و مشکلات دیگر رویای یک گیتار را نیز فراموش نکند.

اندونزی: وسترن «مارلینا قاتلی در چهار پرده» درباره یک بیوه جوان است که وقتی مورد حمله سارقان قرار می‌گیرد راهی سفر می‌شود و چند نفر را به قتل می‌رساند.

ایران: «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند درباره یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی است که در محل کارش با جسدی روبرو می‌شود که او را می‌شناخته است.

عراق: «سفر» به کارگردانی محمد الدراجی درباره زنی است که نزدیک ایستگاه قطار بغداد قصد انجام عمل انتخاری دارد.

ژاپن: «دله‌دزدها» به کارگردانی هیروکازو کورئیدا درباره یک خانواده که با دزدی از فروشگاه‌ها زندگی می‌کنند.

کوزوو: «ازدواج» ساخته بلرتا زقیری درباره یک مثلث عشقی است.

لبنان: «کفرناحوم» ساخته نادین لبکی درباره کودکی که از پدر و مادرش به دادگاه شکایت می‌کند که چرا در این نقطه جهان او را به دنیا آورده‌اند.

لتونی: مستند «ادامه دارد» ساخته ایوارس سلکیس درباره زندگی چند بچه‌مدرسه‌ای در لتونی است.

لیتوانی: مستند «بازندگان شگفت‌انگیز. یک دنیای متفاوت» به کارگردانی آروناس ماتلیس درباره رقابت‌های دوچرخه سواری جهانی تور ایتالیا است.

لوکزامبورگ: «گاتلند» به کارگردانی گوویندا فن‌میل، فیلمی ملهم از تجربیات کارگردانش درباره بزرگ شدن به عنوان پسر یک مهاجر در دهکده کوچکی در لوکزامبورگ.

مقدونیه: «عنصر مخفی» به کارگردانی یورس استاورسکی درباره تعمیرکار قطاری است که پدرش مبتلا به سرطان است و او در راه مراقبت از پدرش با همسایه‌های فضول روبرو می‌شود

مکزیک: «رم» ساخته آلفونسو کوارون درباره دوران کودکی کارگردان در مکزیک دهه ۱۹۷۰ است.

مونته‌نگرو: «ایسکرا» به کارگردانی گویکو برکولیان یک تریلر سیاسی درباره کارآگاه بازنشسته‌ای است که دخترش ایسکرا ناپدید می‌شود.

مراکش: «رخوت» به کارگردانی نورالدین لخماری درباره تاثیر شرایط اقتصادی بر رفتار شخصیت‌های فیلم است که در کازابلانکا زندگی می‌کنند.

نپال: «پانچایا» ساخته شیوما آدیکاری درامی اجتماعی درباره سیستم پانچایات در نپال است.

هلند: «بانکدار مقاومت» به کارگردانی یورام لورسن داستان واقعی بانکداری که در جنگ جهانی دوم میلیون‌ها دلار از پول بانک را به جنبش مقاومت می‌دهد.

نروژ: «مردم چه می‌گویند» به کارگردانی ارم حق پاکستانی‌تبار درباره دختری ۱۶ ساله است که از نروژ به سرزمین مادری خود پاکستان بازمی‌گردد.

پاکستان: «کیک» اولین فیلم بلند داستانی عاصم عباسی درباره زندگی خانواده‌ای است که وقتی حال پدر و مادرشان بد می‌شود، از گوشه و کنار دنیا دور هم جمع می‌شوند و تازه وقت فاش شدن رنجش‌های قدیمی می‌رسد.

فلسطین: مستند «شکار اشباح» ساخته رائد انضونی درباره همه شکنجه‌هایی که فلسطینی‌ها در مرکز بازجویی موسکوبیه بیت‌المقدس تحمل می‌شدند.

پاناما: مستند «روبن بلادس نام من نیست» به کارگردانی ابنر بنیم درباره روبن بلادس بازیگر پانامایی و موزیسین برنده جایزه گرمی است.

پاراگوئه: «وارثین» به کارگردانی مارچلو مارتینزی داستان ۲ زن از خانواده‌هایی ثروتمند که مجبور شده‌اند اموالی را که به ارث برده‌اند، بفروشند.

پرو: «ابدیت» ساخته اسکار کاتاکورا درباره زوج سالخورده بومی ساکن در کوه‌های آند که در وضعیت بد آب و هوایی منتظرند پسرشان به دیدن آنها بیاید.

پرتغال: «سفر» به کارگردانی ژوا بوتیو درباره فرنو مندس پینتو نویسنده و جهانگرد پرتغالی است که سال ۱۵۳۷ در جستجوی پول و شهرت راهی هند ‌شد.

رومانی: «اهمیتی ندارد که در تاریخ تا حد بربرها سقوط کنیم» ساخته رادو ژوده درباره هنرمندی که قصد دارد کشتار قومی قبیله‌ای سال ۱۹۴۱ به دست ارتش رومانی را در قالب یک نمایش روی صحنه ببرد.

روسیه: «سوبیبور» به کارگردانی کنستانتین خابنسکی درباره شورش در اردوگاه مرگ سوبیبور در لهستان سال ۱۹۴۳ است.

صربستان: «مجرمین» ساخته دژان زسویچ تریلری درباره سه دانشجو که به منظور اثبات نظریه هرج و مرج طلبی «تتریس» تجربیات جداگانه‌ای به دست می‌آورند.

سنگاپور: «پسران بوفالو» به کارگردانی مایک ویلوان داستان ماجراجویانه ۲ برادر که در غرب وحشی آمریکا بزرگ شده‌اند و به سرزمین مادری بازمی‌گردند تا انتقام مرگ پدر و مادرشان را بگیرند.

اسلواکی: «مترجم» ساخته مارتین شولیک درباره مترجمی ۸۰ ساله که با کتابی نوشته یک افسر سابق ارتش نازی درباره تجارب جنگی او در اسلواکی متوجه می‌شود کتاب در واقع توصیف چگونگی اعدام والدین خودش است.

اسلوونی: «ایوان» به کارگردانی یانز بورگر درباره زنی جوان به نام مارا است که باید بین مردی که دوستش دارد و پسرش که تازه به دنیا آمده یکی را انتخاب کند.

آفریقای جنوبی: «زمستان را به پوست من بدوز» ساخته جمیل ایسک.تی.کبکا درباره  سوء‌استفاده از قانون در دهه ۱۹۵۰ در یک منطقه بزرگ روستایی از آفریقای جنوبی است.

کره جنوبی: «سوختن» ساخته لی چانگ-دونگ درباره رقابت دو مرد در برابر یک زن جوان کاریزماتیک است.

اسپانیا: «قهرمان‌ها» ساخته خاویر فسر درباره مربی مغررو و بدرفتار تیم بسکتبالی است که اخراج و مجبور می‌شود با تیمی متشکل از بازیکنان ناتوان ذهنی کار کند.

سوئیس: مستند «الدورادو» به کارگردانی مارکوس ایمهوف درباره بحران پناهجویان است.

سوئد: «مرز» ساخته علی عباسی درباره دو موجود عجیب و متفاوت با مشکلات کروموزومی که یکی به خیر و دیگری به شر تمایل دارد.

تایلند: «ملیلا: گل وداع» به کارگردانی آنوچا بونیاواتانیا درباره مردی است که از طریق آیین بودایی به دنبال راه رهایی است.

تونس: «زیبایی و سگ‌ها» به کارگردانی کوثر بن هنیه درباره دانشجویی به نام مریم است که با مردی مرموز در یک مهمانی آشنا می‌شود.

تایوان: «بودای بزرگ» نخستین فیلم بلند داستانی هوانگ سین-یائو درباره یک نگهبان شب در کارخانه تولید مجسمه بوداست که دوربین مداربسته موجب می‌شود تا از رازهای صاحب کارخانه باخبر شوند.

ترکیه: «درخت گلابی وحشی» ساخته نوری بیلگه جیلان درباره مردی است که به ادبیات علاقه دارد و به‌ سختی پولی برای انتشار کتابش فراهم کرده اما در دهکده با قرض‌های پدرش مواجه می‌شود.

اوکراین: «دانباس» به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا درامی با تمرکز بر درگیری‌های نظامی در شرق اوکراین با نیروهای روسیه در سال ۲۰۱۴ است.

بریتانیا: «من جادوگر نیستم» ساخته رونگانو نیونی درباره یک دختر بچه ۸ ساله اهل زامبیا که در دهکده‌اش بر اثر یک تصادف به عنوان جادوگر شناخته می‌شود.

ونزوئلا: «خانواده» نخستین تجربه کارگردانی گوستاوو روندون کوردوا درباره یک پدر به نام آندرس و پسر ۱۲ ساله او پدرو را در زاغه‌های پرخشونت حاشیه کاراکاس است.

از سوی رژیم صهیونیستی نیز «کیک ساز» معرفی شده که ساخته اوفیر رائول گرازیر و درباره یک جوان شیرینی‌پز آلمانی که پس از مرگ دوستش بر اثر تصادف اتومبیل به بیت‌المقدس می‌رود تا دلایل مرگ او را کشف کند.

پس از تماشای فیلم‌ها از سوی داوران، ابتدا ۹ فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در مرحه بعد ۵ فیلم به‌ عنوان نامزد معرفی می‌شوند و اسامی آنها ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸ (۲ بهمن) در کنار اسامی نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام می‌شود.

مراسم اسکار ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ برگزار می‌شود.

منبع: مهرنیوز

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 96998 و در روز یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۸:۲۴
2024 copyright.