امیرحسین علم‌الهدی در گفت‌و‌گو با سینماسینما/ سیمرغ «هنر و تجربه» آدرس دقیق این سینما را نمایان می‌کند

سینماسینما، علی پاکزاد – امیرحسین علم‌الهدی دبیر شورای سیاست‌گذاری سینمای هنروتجربه بر این باور است با اضافه شدن سیمرغ بلورین هنر و تجربه به سی و ششمین دوره جشنواره فجر، مخاطبان می‌توانند آدرس شفافی از سینمای هنر و تجربه بیابند.

به گزارش سینماسینما، دبیر شورای سیاست‌گذاری گروه هنرو تجربه سال قبل و در بدو برگذاری جشنواره سی و پنجم با دبیر جشنواره فیلم فجر محمد حیدری درباره اختصاص سیمرغ بلورین برای این گروهره سینمایی به توافق رسیده بود اما هیچ سیمرغی به آثار پذیرفته شده در بخش هنروتجربه اختصاص پیدا نکرد. در جشنواره سی و ششم تصمیم برگزارکنندگان جشنواره به این ترتیب اتخاذ شده است که سیمرغ بلورینی با عنوان مشخص «هنر و تجربه» اهدا شود.

علم‌الهدی درباره اهدای سیمرغ بلورین هنرو تجربه گفت: «قرار بر این بود سال گذشته این تصمیم گرفته شود، اما طی صحبت‌های شورای سیاست‌گذاری گروه هنرو تجربه با رئیس محترم سازمان سینمایی و دبیر محترم جشنواره فجر و مشاور ارشد آقای رضاداد به تعامل مثبتی دست پیدا کردیم. دوستان به کارکردهای گروه هنر و تجربه طی چند وقت اخیر واقف هستند. به هر حال جشنواره فجر زمانی که به تمام ارکان سینمای کشور اعم از مستند، جریان اصلی، فیلم کوتاه و بسیاری از مسائل دیگر توجه می‌کند، نمی‌تواند به سینمای هنر و تجربه بی‌تفاوت باشد.»

او ادامه داد: «با توجه به سابقه سه ساله گروه هنرو تجربه و سابقه صد ساله سینمای ایران که بخش هنری و تجربی  نیز در آن پر رنگ بوده است، نمی توان به این سینما بی‌تفاوت بود. مخصوصا سینمای بعد از انقلاب که بخش هنری و تجربی آن باعث شد جایگاه خود را در بدنه سینما بیابد. بهترین مثال هم فعالیت‌های چهار دهه اخیر زنده یاد عباس کیارستمی است که بخش عمده‌ای از فعالیت او متعلق به سینمای هنری و تجربی است. امسال با توجه به تجربه پارسال، سازمان سینمای، دبیر جشنواره فجر و شورای محترم سیاست‌گذاری پذیرفتند که سینمای هنرو تجربه دارای یک سیمرغ باشد تا بتواند آدرس را شفاف‌تر بیان کند.»

علم‌الهدی درباره توجه جشنواره‌های خارجی به فیلم‌های هنری و تجربی گفت: «توجه به فیلم‌های هنری و تجربی در جشنواره‌های خارجی نیز به خوبی به چشم می‌خورد؛ در جشنواره ونیز، کن و بسیاری از جشنواره‌های دیگر توجه ویژه‌ای به سینمای هنری و تجربی می‌شود. جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره داخلی ما محسوب می‌شود و با توجه به کارکردهای سینمای هنرو تجربه ما هم از این تصمیم خوشحال هستیم.»

دبیر شورای سیاست‌گذاری گروه هنرو تجربه درباره توافق با دبیر سابق جشنواره فجر گفت: «ما سال گذشته با دبیر محترم جشنواره فجر صحبت کردیم و برای اعطای سیمرغ بلورین به نتایج خوبی هم دست پیدا کردیم. اما بنا به دلایلی نشد این جایزه اعطا شود و ما هم ترجیح دادیم سکوت کنیم. به این دلیل صحبت نکردیم که این دعواهای داخلی به افکار عمومی راه پیدا نکند. موضوع مهمی که باید مد نظر داشته باشیم این است که جریان سینمای اصلی، هنرو تجربه، فیلم کوتاه و فیلم مستند همه مکمل یکدیگر هستند و باید همه باید در یک منظومه دیده شوند. اینکه سینمای مستند در این دوره از جشنواره به جمع فیلم‌های سینمایی پیوسته اتفاق بسیار خوشایندی است. انصافا سینمای مستند ما و در بعضی از سال‌ها به سینمای بدنه ما تنه زده است و عملکرد خوبی هم داشته است.»

علم‌الهدی درباره کارکردهای سینمای تجاری نیز گفت: «البته این موضوع جدا از بحث فروش است. کاری به فروش نداریم. زیرا ما وقتی صحبت از جشنواره می کنیم ناخوداگاه درباره حضور نخبگان صحبت می کنیم. درباره سینماگرانی صحبت می کنیم که سینما را به نوع دیگری توجه می کنند. همه ما به حضور صدرصدی سینمای تجاری معتقدیم. اگر جریان سینمای تجاری نباشد سینمای هنری و نخبگان هم دیده نمی‌شود. یادمان باشد که ما باید به تمام حوزه‌های سینما نگاه کنیم و باید همه ابعاد و در نظر بگیریم. سینمای مستند، اکران، کوتاه و هنرو تجربه هم در یک خانواده هستند و ما نباید درگیر فقط بخشی از سینما باشیم. امسال می‌تواند تجربه خوبی در جشنواره رقم بخورد البته بدون اینکه نگاه کنیم که چه کسی کارگردان اول یا هنرو تجربه یا مستند و یا هر چیز دیگری است. فارغ از هر سلیقه ای مهمترین موضوع این است که در جشنواره فیلم دیده شود و مورد ارزیابی قرار گیرد. به هر حال فیلم محل ارزیابی است. هر سال دیده ایم که افزایش فیلمها از نظر کمیت به ساختار جشنواره ضربه می‌زند. یادمان نرود که جشنواره فجر باید به سمت تخصصی شدن و نخبه گرایی برود. تمامی دوستان در شورای سیاست گذاری و صاحب نظران به این نکته رسیده اند که جشنواره فجر باید به یک ساختار درستی برسد تا تاثیر گذاری خوبی داشته باشد امیدوارم امسال تجربه خوبی داشته باشیم.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 68895 و در روز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۵:۳۶
2024 copyright.