سینماگر سرشناس ژاپنی در ۸۲ سالگی درگذشت

ایسائو تاکاهاتا انیماتور ژاپنی و یکی از بنیانگذاران استودیو جیبلی درگذشت.

به گزارش سینماسینما، ایسائو تاکاهاتا کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده سرشناس و یکی از بنیانگذاران استودیوی تحسین شده انیمه سازی جیبلی روز پنجشنبه ۵ آوریل در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

تاکاهاتا که بیشتر برای کارگردانی انیمه مشهور «مدفن کرم های شب تاب» محصول ۱۹۸۸ شناخته می شود در بیمارستانی در توکیو درگذشت. با توجه به بیانیه ای که از طرف استودیو صادر شد او از بیماری سرطان ریه رنج می برد.

تاکاهاتا به همراه هایائو میازاکی کارگردان مشهور ژاپنی استودیو جیبلی را که یکی از تاثیرگذارترین استودیوهای انیمیشن سازی دنیاست ایجاد کردند.

این استودیو بیشتر با آثار هایائو میازاکی از جمله «همسایه من توتورو» (۱۹۸۸)، «شاهزاده مونونوکه» (۱۹۹۷) و «شهر اشباح» (۲۰۰۱) در دنیا شناخته می شود.

تاکاهاتا در سال ۱۹۳۵ به دنیا آمد. او کار خود را از سال ۱۹۵۹ در استودیو انیمیشن سازی Toei جایی که با هایائو میازاکی آشنا شد آغاز کرد. وی بیش از ۳۰ فیلم و سریال تلویزیونی در طول دوران کاری خود ساخت اما تحسین شده ترین اثر وی «مدفن کرم های شب تاب» بود که داستان خواهر و برادر خردسالی است که پس از بمباران بندر کوبه در ژاپن درخلال جنگ جهانی دوم  جان سالم به در می برند و پس از آن برای بقا تلاش می کنند؛ اثری که گفته می شود براساس تجربه کودکی خود تاکاهاتا بوده است و راجر ایبرت منتقد برجسته آمریکایی نیز آن را این گونه ستایش کرده است: «یک تجربه عاطفی قدرتمند که موجب می شود در انیمیشن تجدید نظر کنیم.»

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 83862 و در روز جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۰:۳۰
2024 copyright.