شواهد نشان می دهد فروش فیلم ها در رمضان امسال نسبت به سال گذشته رونق داشته است/گزارش روزنامه جام جم

 ساناز قنبری در جام جم نوشت :

فروش کجدار و مریز سینماها در ماه مبارک رمضان و تقارن این ماه با روزهای گرم تابستان و امتحانات مدارس و دانشگاه ها، مسئولان سینمایی را به این فکر انداخت که در سال ۸۸ طرحی را راه اندازی کنند به نام طرح اکران «افطار تا سحر».
طرحی که به اکران و پخش فیلم های سینمایی بعد از اذان مغرب تا نزدیکی اذان صبح می پردازد و بر اساس این طرح بود که تمام فیلم های سینمایی که تا قبل از شروع ماه رمضان در حال نمایش عمومی بودند در سئانس های شبانه ماه رمضان نیز به نمایش درمی آمدند. این طرح البته در سال های اولیه اجرایش با حواشی فراوانی روبه رو بود! یک سال وزارت ارشاد برای اجرایش تردید داشت، یک سال حوزه هنری با آن مخالف بود، یک سال اداره اماکن برای صدور مجوز سئانس های ویژه شک داشت و…، اما در نهایت باوجود این فراز و نشیب ها به نظر می رسد این طرح در یکی دو سال گذشته توانسته به ثباتی تقریبی دست پیدا کند و جزئیات آن هم ثابت بماند. به هر حال هر چه بود طرح «افطار تا سحر» با وجود تمام افت و خیزهایی که طی سال های گذشته داشت، توانست چراغ سینماها را روشن نگه دارد و تب و تاب اکران در ماه رمضان را که پیش از این فصل مرده عنوان می شد جبران کند.
امسال هم طرح ویژه ماه مبارک رمضان از ابتدای این ماه در سینماهای کل کشور اجرا شد و همانند سال های گذشته بهای بلیت فیلم ها از صبح تا قبل از افطار نیم بها و از بعد از افطار تا سحر تمام بها اعلام شد. بر این اساس، اکران فیلم های سینمایی «آن سوی ابرها»، «جشن دلتنگی»، «چهار راه استانبول»، «خجالت نکش»، «خوک»، «عصبانی نیستم»، «تگزاس»، «به وقت شام»، «خرگیوش»، «فراری»، «فیلشاه»، «لاتاری»، «لونه زنبور»، «مصادره» و «ناخواسته» ماه رمضان امسال را با ترکیب مناسبی از فیلم ها به لحاظ تنوع مضمون همراه کرد و باعث شد نسبت به سال گذشته در همین ایام سینماها فروش بهتری داشته باشند.

گیشه رضایت بخش رمضان 
بر این اساس غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش و اکران سینماهای حوزه هنری با بیان این که میزان فروش فیلم ها و همچنین آمار مخاطبانی که در ماه رمضان امسال به سینماها رفتند نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته، در گفت وگو با جام جم بیان کرد: فروش امسال سینماها در ماه رمضان نسبت به ایام مشابه در سال های گذشته بهتر شده و این موضوع هیچ ربطی به افزایش قیمت بلیت ندارد. چرا که افزایش قیمت بلیت ها به میزان اندک و آن هم صرفا در چند پردیس بزرگ بوده است. همیشه تاکید کرده ام که از جمله مهم ترین عواملی که در میزان رشد مخاطب تاثیرگذار است تنوع فیلم های روی پرده به لحاظ کمی و کیفی است. فیلم هایی که امسال در ماه رمضان برای اکران در نظر گرفته شده اند به گونه ای هستند که می توانند هر مخاطبی را با هر سلیقه ای راضی نگه دارند.
او افزود: با توجه به این که امسال فروش فیلم ها با آمار مطلوبی همراه بود به نظر می رسد طرح «افطار تا سحر» به مرور موفق عمل کرده است. خوشبختانه افزایش پردیس های سینمایی به این مساله کمک کرده است. امکاناتی مثل رستوران، کافی شاپ و فست فود شرایطی را فراهم می کند که حتی افراد خانواده هم در آنجا افطار کنند و روزه خود را بگشایند و هم به تماشای فیلم بنشینند.
او در پایان یادآور شد: بعد از اکران فیلم های سری اول و دوم نوروز ۹۷، این فیلم ها جای خود را به دور دوم و اکران های عید فطر می دهند و در این میان تاکنون هفت فیلم قرارداد اکران خود را به ثبت رسانده اند و به زودی اکران خود را آغاز می کنند. این فیلم ها عبارتند از «در وجه حامل» به کارگردانی بهمن کامیار، «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی، «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت، «دلم می خواد» به کارگردانی بهمن فرمان آرا و «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری.

نظر مخالف 
با وجود ارزیابی مثبت غلامرضا فرجی از گیشه ماه رمضان امسال، رضا سعیدی پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی با انتقاد از عدم تبلیغات طرح اکران ماه رمضان سینماها، این رفتار را باعث شکست این طرح در سال ۹۷ دانست و به مهر گفت: متاسفانه این روزها فروش فیلم ها در سینماها چندان رضایت بخش نیست که دلیل آن هم این است که هیچگونه تبلیغاتی برای طرح اکران ماه مبارک رمضان نشده است. در چنین شرایطی مخاطبان هیچ آگاهی از این طرح ندارند و به همین دلیل استقبالی از آن صورت نگرفته است. او افزود: از ابتدای آغاز اکران ماه مبارک رمضان تا امروز پردیس سینمایی آزادی حتی یک سئانس نیمه شب هم نداشته است. البته طبق روال عادی پنجشنبه و جمعه ها و سه شنبه ها مانند گذشته سئانس های نیمه شب داریم که یک امر عادی است اما در طول هفته مانند سال های گذشته سئانس نیمه شب نداریم.

چه فیلم هایی باقی مانده اند؟ 
بی شک یکی از راهکارهای موثر در اقتصاد سینما و اکران، مدیریت زمان و بهره گیری از ظرفیت های زمانی خاص در طی سال است. به عنوان نمونه گاهی باید عادت زمانی سینما رفتن را تغییر داد. مثلا می توان تمهیداتی اندیشید که سینما رفتن را در ساعات پایانی شب به خصوص در تهران که حجم ترافیک کاهش می یابد، افزایش داد. طرح اکران «افطار تا سحر» با وجود انتقاداتی که همیشه به آن می شود با ذات و ماهیت معنوی این ماه هماهنگ و آن را از امکان یک کسالت احتمالی به نشاطی معنوی تبدیل کرده است.
دست آخر باید گفت که امسال طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان باوجود ترکیب فیلم های متنوعی که ارائه کرد توانست عایدی خوبی را نصیب فیلم های سینمای ایران کند و جمعی از مردم را با سینماهای کشور آشتی دهد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 89354 و در روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۷:۲۰
2024 copyright.