محمد نیک بین: نمی توانیم به سرمایه گذار، ضمانت بازگشت سرمایه بدهیم

محمد نیک بین معتقد است: سرمایه گذار، امنیت سرمایه گذاری می خواهد که در نتیجه بتواند برگشت سرمایه داشته باشد.
به گزارش سینماسینما ،تهیه کننده فیلم «ملی و راههای نرفته اش» درباره ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به سینمای ایران، گفت: ما در شرایطی هستیم که «قانون نیوتن» در کشور ما کار نمی کند! سیب که از درخت می افتد به جای اینکه پایین بیفتد، بالا می رود! سرمایه گذاری طبیعتاً در هر رشته و حرفه ای امری بسیار لازم و مثبت است، ولی کارها باید به صورت درست انجام شود. وقتی به صورت درست انجام نشود طبیعتاً مشکلاتی را تولید می کند که الان در سینمای ایران با چنین مشکلاتی روبه رو هستیم. قطعاً عواقب این سرمایه گذاران جدید چون متأسفانه به صورت درست انجام و اجرایی نشده تا بتوانند برای سینمای ایران مثبت باشند، دامن این سینما را گرفته است.
تهیه کننده فیلم «سوپراستار» درباره اینکه درباره اینکه میزان پیشرفت سینمای ایران از ورود این سرمایه ها چقدر از لحاظ فروش فیلم ها و ارتقای جایگاه هنری به نفع سینما بوده، افزود: نیاز به این است که در زمینه مطالعه کرد و متقن جواب داد. باید به نتیجه خود فیلم ها و رابطه سینماگران با سرمایه گذاران مراجعه کرد، ولی چون من آمار دقیقی در این باره ندارم، در نتیجه نمی توانم به این سوال پاسخگو باشم.
تهیه کننده فیلم «آتش بس» درباره مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در سینما، گفت: سرمایه گذار امنیت سرمایه گذاری می خواهد که در نتیجه بتواند برگشت سرمایه داشته باشد. در نتیجه حرفه هایی که آن امنیت را نمی توانند گارانتی کنند، شرایط سرمایه گذاری و پیدا کردن سرمایه گذار در آنها خیلی سخت می شود. ما به دلیل اینکه در سینما درباره یک سری مسائل به صورت سلیقه ای تصمیم گیری می شود، این مشکل را داریم. پروژه ای که مجوز ساخت بگیرد، هیچ گارانتی ای نیست که مجوز پخش هم بگیرد. اینکه شما به سرمایه دارتان نمی توانید قول بدهید که حتماً این سرمایه ای که گذاشته برگشت خواهد داشت، این اولین مشکل اساسی است که داریم. گرچه مشکلات دیگر هم وجود دارند، اما این پررنگ ترین مسئله است و یا گرفتن زمان اکران مناسب که آن هم یک مشکل دیگر است که شما نمی توانید نسبت به آن به سرمایه گذار گارانتی دهید.
تهیه کننده فیلم «دو زن» در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد منابع مالی بخش خصوصی فقط در اختیار یک سری تهیه کننده هاست که اتفاقاً نگاه منفی به سینما دارند و اهدافشان در راستای صنعت سینما نیست، گفت: پاسخ دادن به این نوع سوالات یک مقدار سخت است. طبیعتاً یک سری اتفاقات ناگواری روی داده و شرایط کار کردن در سینمای ایران را سخت تر کرده، ولی اینکه چه کسی و با چه هدفی سرمایه گذاری کرده، نمی توانیم بگوییم همه سرمایه گذاری ها بدین صورت بوده، اما می توان گفت بخشی از سرمایه گذاری ها، سرمایه گذاری هایی بوده که برای سینمای ایران نتایج منفی در پی داشته است.
تهیه کننده فیلم «واکنش پنجم» در خصوص ارزیابی اش نسبت به اینکه در این میان عده ای هستند که چون دسترسی به سرمایه های کلان ندارند، دیگران را متهم به پولشویی می کنند گفت: من آمار و اطلاعات دقیق در این مورد ندارم و در نتیجه نمی توانم درباره آن دقیق صحبتی کنم. این صحبت ها را من هم شنیده ام و یک سری از دوستان این ادعا را می کنند، ولی تا مطمئن نباشم و دلایل و فَکت های کافی نداشته باشم، نمی توانم چیزی درباره آن بگویم.

بانی فیلم

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 103344 و در روز پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۵:۱۶
2024 copyright.