مقاومت جور فجر را کشید/ بادیگار دست پر به خانه رفت

مریلا زارعیآیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت عصر امروز جمعه نهم مهرماه در سالن مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، اجرای این مراسم را محمدرضا شهیدی فرد برعهده دارد و در ابتدای مراسم محمد خزاعی دبیر جشنواره از نرگس ذاکری فرزند یکی از شهدای حرم و خانواده‌ او تجلیل به عمل آورد.

خزاعی در بخشی از سخنرانی خود ضمن مثبت ارزیابی کردن استقبال مخاطبان از این جشنواره بیان کرد: از مسئولان می خواهم که از آثار جشنواره مقاومت بیشتر حمایت کنند. پیشنهاد ما این است که در این مقطع صندوق حمایت از فیلمسازان حوزه مقاومت ایجاد شود.

وی افزود: خوشحالیم جشنواره فیلم مقاومت در مسیر خود به این سمت حرکت می کند که پایگاهی برای فیلمسازان مستقل منطقه باشد. بدانید آینده مال بچه حزب‌اللهی‌هاست زیرا ما عمار داریم.

دبیر جشنواره مقاومت تاکید کرد: ما در نظر داریم از پنج فیلم هیهات، اروند، عین شین قاف، پری دریایی و سیانور حمایت کنیم که این حمایت در قالب ۲۰ میلیون تومان از سوی انجمن سینمای انقلاب و مقاومت به این پنج فیلم اهدا می‌شود.

پس از صحبت های دبیر جشنواره، حامد زمانی به اجرای قطعه «عمار داره این خاک» پرداخت.

معرفی چهره برتر مقاومت در سال ۲۰۱۶

در این بخش مراسم طبق اعلام قبلی «چهره برتر مقاومت در سال ۲۰۱۶» معرفی شد و به همین منظور از عبدالمالک حوثی از یمن توسط دبیر جشنواره و شورای سیاست گذاری جشنواره تقدیر به عمل آمد. سرلشکر محمدعلی جعفری، سردار نقدی و مهدی چمران جایزه وی را اهدا کردند.

نمانیده عبدالمالک حوثی با حضور روی صحنه و در سخنانی گفت:برای من باعث افتخار است که از چنین جشنواره مبارکی هدیه می گیرم.

وی افزود: ما در روزگاری هستیم که رسانه ها واقعیت را تغییر می دهند و دشمن اصلی را به جای جلاد قربانی نشان می دهند. این رسانه ها نمایندگان آمریکا و اسراییل هستند.

در ادامه مراسم جوایز بخش های مختلف اعلام شد.

برندگان بخش فیلم های کوتاه داخلی

دیپلم افتخار برگزیده سوم به حسام اسلامی برای فیلم «نخجیر» رسید.

دیپلم افتخار برگزیده دوم به امید شمس و سیدپوریا پیشوایی برای فیلم «گذر» رسید.

دیپلم افتخار برگزیده اول به سعید روغنی ها برای «گازور» رسید.

جایزه ویژه به همراه تندیس به محمد اسفندیاری برای فیلم «قضاوت» تقدیم شد.

برندگان فیلم های کوتاه و پویانمایی سینمای بین الملل

دیپلم افتخار پویانمایی به امید خوش نظر برای «تمام زمستان‌هایی که ندیدم» رسید.

دیپلم افتخار برگزیده سوم به رضا زهتاب چیان به فیلم کوتاه «خانه» از ایران اهدا شد.

دیپلم افتخار برگزیده دوم به صدام وحیدی برای فیلم «تو آمریکایی نیستی» از افغانستان رسید.

تندیس برگزیده اول به ملیکا زئیری از فرانسه برای فیلم «محمد نام اول» رسید.

در این بخش لوح تقدیری به فرزند شهید شاطری اهدا شد.

در ادامه مراسم از مادر ۴ شهید که فرزندانش را در کمتر از ۲ سال در جریان مقاومت سوریه از دست داده بود تقدیر شد.

ام غیاث مادر چهار شهید به صحنه آمد و توسط حضار تشویق شد. ام غیاث در سخنانی گفت: از شما به خاطر حسن مهمان نوازی تشکر می کنم و از ایران به خاطر همه کمک هایی که کرده است تشکر می کنم.

در ادامه شیخ علی ظاهر نماینده فرهنگی حزب الله لبنان به صحنه آمد و پیام سیدحسن نصرالله را برای حاضران خواند. وی گفت:  سلام و درود خدمت همه عزیزان حاضر در اختتامیه جشنواره مقاومت. بدون شک با توجه به هجوم زیاد به جبهه مقاومت وجود تولیداتی که بتواند حقانیت این مسیر را نشان دهد بیشتر حس می شود. از مسئولان خواستار توجه بیشتر هنرمندان این جبهه هستیم.

جوایز بخش مستند

در این بخش از مراسم جوایز بخش فیلم های مستند ایران بدین شرح اعلام شد:

دیپلم افتخار برگزیده سوم به حمید عبدالله زاده برای «ایرانی های مرتد» رسید.

دیپلم افتخار برگزیده دوم به بهروز نورانی پور برای «A ۱۵۷» رسید.

تندیس برگزیده اول به امیرحسین نوروزی برای فیلم «پل» رسید.

جایزه ویژه به خاطر پرداختن به موضوع منا به ناصر نادری برای «آقای سفیر» و همچنین جایزه ویژه به خاطر روشنگری در مسایل روز به مهدی نقویان برای فیلم «برادران» رسید.

برگزیدگان بخش فیلم های مستند بین الملل:

لوح تقدیر به دز چندلر برای کارگردانی «شیرین» از استرالیا رسید.

دیپلم افتخار برگزیده سوم به وحید فرجی برای «خاطرات نارنجی» از ایران رسید.

دیپلم افتخار برگزیده دوم به تام هیز برای «دو خط آبی» از آمریکا رسید.

تندیس برگزیده اول به محمد مغنی برای «شجاعیه» از فلسطین رسید.

محمد رضا عباسیان در این بخش در سخنانی گفت: در این ایام من درگیر جنگی شده ام که برایم جای سوال دارد. این جنگ در فضای مجازی است. از مسئولان عزیز که ممکن است این هجمه ها منتسب به آنها باشد می خواهم فاصله خودشان را از این سایت ها که برخی از آنها ضد انقلاب هستند مشخص کنند.

در این بخش از مراسم همچنین از افشین آبشناسان فرزند شهید آبشناسان تقدیر شد.

سردار نقدی در سخنانی گفت: مقاوت خشونت نیست بلکه دفع خشونت است، خداوند پیامبران را برای حفظ آزادی مبعوث کرد. ملت ما در روزهای سخت راه مقاومت را برگزید زیرا این موضوع را از اهل بیت یاد گرفته بودند. امام علی به ما آموختند مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. اگر جنگ سخت بیگانگان ده ساله بود حالا سه دهه است جنگ نرم راه انداخته اند اما شکست خورده اند زیر ملت ما با فرهنگ غنی خود در مقابل آنها ایستادند. آنها هیچ سریالی مانند یوسف و مختار نتوانستند بسازند تا خیابان ها را خلوت کند. آنها هیچ کتابی مانند دا و نورالدین پسر ایران را نتوانتستند بنویسند. مبارزان راه آزادی در این راه پیشتاز بودند زیرا دست آنها خالی است. ملت ما فرهنگ غنی همچون شاهنامه و مثنوی دارند اما آنها چه دارند؟

وی افزود: هنرمندان غربی چه دارند که به تصویر بکشند؟ چه چیزی در چنته دارند؟ اگر آنها بخواهند هنر دولت خود را تصویر کنند باید زندان گوانتوناما و زورگیری ها و کشتار مسلمانان و کودکان را به تصویر بکشند. آنها کدام افتخار بزرگ را به تصویر می کشند؟ آنها می خواهند ریشه هنرمندان ایرانی را بزنند. آنها برای نابودی هنرمندان ما برنامه ریخته اند و با پهن کردن فرش قرمز و وعده دادن جایزه و کار در شبکه های ماهواره ای قصد از بین بردن آنها را دارند ولی تاریخ نشان خواهد داد اهل هنر ما تسلیم خدعه آنها نمی شوند.

سردار نقدی تاکید کرد: این جشنواره و پیشرفت هایش نشانه پیروزی ما است. این آرمان نه تنها روز به روز مستحکم تر می شود بلکه روزی جهان را در برمی گیرد. سینمای مقاومت فریادی بر علیه جباران دنیا است. جای خالی افرادی مانند سلحشور و داوود رشیدی را در اینجا خالی می کنیم.

وی در پایان از همه دست اندرکاران این جشنواره و هنرمندانی که آثار خود را به آن ارسال کردند تشکر می کنم.

در چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت از شبکه المنار به خاطر حضور پررنگ در حوزه مقاومت تقدیر شد. حاج ابراهیم فرهاد مدیر این شبکه جایزه خود را دریافت کرد.

برگزیدگان بخش مردمی جلوه گاه نور

لوح تقدیر به جوانترین شرکت کننده جشنواره که علی کاکایی است برای «مسافر آسمان» رسید. او خواست اگر این جایزه نقدی است به بچه های یمن داده شود.

دیپلم افتخار برگزیده دوم به محسن جهانبانی برای فیلم «قاصدی از کوی عشق» رسید.

تندیس فیلم برگزیده اول به حامد کشانی برای فیلم «مادرخوانده» رسید.

برگزیدگان فیلم های مستند بخش جلوه گاه نور

دیپلم افتخار برگزیده سوم به سامان فلاح فر برای فیلم «مادرانه» رسید.

دیپلم افتخار برگزیده دوم به محمد خانیکی و محمد صادق رمضانی مقدم برای فیلم «یک روز یک زندگی» رسید.

تندیس جشنواره در این بخش به حسین طالبی مقدم برای فیلم «بی بی» رسید.

بنابر گزارش مهر، در ادامه مراسم نوبت به اجرای دوم حامد زمانی خواننده جبهه مقاومت رسید. نام این ترانه به این عکس خیره شو بود. این خواننده سومین ترانه خود را با عنوان سپر به شهدای مدافع حرم تقدیم کرد.

برگزیدگان بخش ویژه عماد مغنیه

فاطمه مغنیه فرزند عماد مغنیه و فرزند سردار سلیمانی با نام زینب سلیمانی در این بخش به صحنه آمدند. دیپلم افتخار در این بخش به عباس لاجوردی برای فیلم «جشن تولد» رسید. عباس لاجوردی در حالی که پرچمی متبرک به حرم حضرت رقیه و حصرت زینب با خود به همراه داشت به صحنه آمد.

جایزه ویژه این بخش به هادی مقدم دوست برای روایت چهارم «هیهات» رسید.

تندیس ویژه عماد مغنیه به روح الله رفیعی برای فیلم «فرمانده جواد» رسید.

فاطمه مغنیه در بخشی از این مراسم گفت: عطر شهادت در بین ما می پیچد و آرزو می کنم وجود شهیدان را هر چه بیشتر بین خودمان حس کنیم. به همه امت اسلامی این تلاش ها را تبریک می گویم. از امام خمینی و امام خامنه ای تشکر می کنم. از  خانواده شهدا و مجاهدین تشکر می کنم. از دست اندکاران جشنواره مقاومت هم تشکر می کنم.

برگزیدگان مسابقه سینمای بین الملل

تندیس بهترین فیلمنامه به فیلم «۳۰۰۰ شب» به قلم می المصری از لبنان رسید.

تندیس بهترین کارگردانی برای فیلم «جنگل ها هنوز سبزند» به کارگردانی مارکو نابرسینک از اتریش رسید.

تندیس بهترین فیلم که با صد درصد آرا انتخاب شده به حبیب والی نژاد برای فیلم «ایستاده در غبار» رسید.

جایژه ویژه این بخش به فیلم «سوریون» از سوریه رسید. باسل الخطیب کارگردان این فیلم بعد از کسب این جایزه گفت: باعث افتخار من است این جایزه را از ایران گرفتم.

دیگر جایزه ویژه این بخش به حسن برزیده برای «مزار شریف» رسید.

درویش که برای اهدای جوایز روی صحنه آمده بود در ادامه مراسم درباره اکران رستاخیز گفت: به خواست صاحب رستاخیز مشکلات حل می شود و ما از صاحب آن مدد می گیریم و ان شاالله وعده ها در سال «اقدام و عمل» جامه عمل بپوشد و شاهد اکران فیلم باشیم. به دعای شما نیازمندیم.

برگزیدگان بهترین فیلم از نگاه خانواده شهدا

ضمن تقدیر از نقش آفرینی های پرویز پرستویی و مریلا زارعی در عرصه گفتمان اسلامی، به پاس حضور پرتلاش جایزه بهترین نقش از نگاه خانواده شهدا به علیرام نورایی برای «یتیم خانه ایران» رسید. علیرام نورایی گفت: حال خوبم را به کوری تمام بدخواهان سرزمینم تقدیم می کنم به شهدای وطنم مخصوصا شهدای مدافع حرم.

جایزه بهترین اثر با تقدیر از «یتیم خانه ایران» به «بادیگارد» تعلق گرفت. فرزند ابراهیم حاتمی کیا به نیابت از پدر جایزه را دریافت کرد.

سپس پدر شهید احمدی روشن که یکی از اهداکنندگان جوایز بود گفت: از مواضع انسان دوستانه ابوالقاسم طالبی تشکر می کنم. او سپس انگشتر خود را به طالبی تقدیم کرد.

برگزیدگان مسابقه فیلم های سینمای ایران

دیپلم افتخار بهترین جلوه های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای «ایستاده در غبار» رسید.

دیپلم افتخار بهترین جلوه های ویژه بصری به امیر رضا معتمدی برای «مزار شریف» رسید.

همچنین یک لوح تقدیر به سیده ساره نورموسوی برای بازی «نفس» رسید.

تندیس بهترین بازیگر زن به مریلا زارعی برای «ماهی سیاه کوچولو» رسید. زارعی در سخنانی گفت: گرفتن جایزه از دست این بزرگواران لذت بخش است. من این جایزه را از دست استاد نصیریان گرفتم و این شادی جایزه را دو چندان می کند. دوره قبل این تندیس را برای چ و شیار ۱۴۳ گرفتم که همان سال از نقش الفت خداحافظی کردم و گفتم می خواهم نقش های دیگر را امتحان کنم که بعد از آن در ماهی سیاه کوچولو بازی کردم که کار سختی بود و در ایفای این نقش از کارگردان جوان کمک گرفتم.

وی افزود: کار جدیدم را در سینما با این تندیس آغاز می کنم. یکایک مردم ایران شایسته دریافت تندیس مقاومت هستند چه آن کارگری که با سختی کار می کند چه شهدای مدافع حرمی که برای ایران جان خود را فدا می کنند.

در ادامه مراسم تندیس بهترین بازیگر مرد به پرویز پرستویی برای «بادیگارد» رسید.

پرستویی گفت: از هیات داوران که من را لایق این جایزه دانستند تشکر می کنم. از ابراهیم حاتمی کیا که این فرصت را برای من فراهم کرد تشکر ویژه می کنم.

وی در ادامه مطلبی خواند که در آن نوشته شده بود: دفاع مقدس پاسخی به تهاجم بود و دفاع از هر حقی مقدس است. تلفیق سینما و دفاع مقدس برای من ارزشمند بوده است چون به مردم فرصت اندیشه درباره این جنگ نابرابر را می دهد. درست نشان دادن دلاوری های مردم بسیار مهم است زیرا بهترین راه آشنایی مردم با جنگ همین است. هنوز مادران شهید در هر کوچه پس کوچه این شهر زندگی می کنند. آنها صاحبان حقی هستند که ما اجازه ناحق کردن آن را نداریم. به عنوان یک هنرمند امانتی در دست ما است و ما در برابر آن مسئولیم. ما در برابر مادری که هنوز چشم انتظار فرزندش است و در برابر جانبازان شیمیایی مسئولیم. ما به اعتقاد این نسل مدیونیم. فراموش نکنیم جنگی که بر ملت ایران تحمیل شد نابرابر بود و ما مدیون مردان جنگ هستیم.

تندیس بهترین فیلمنامه به محمدحسین مهدویان برای «ایستاده در غبار» رسید.

تندیس بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی کیا برای «بادیگارد» اهدا شد. فرزندش به نیابت از او جایزه را دریافت کرد.

جایژه ویژه این بخش به ابوالقاسم طالبی برای نویسندگی و کارگردانی «یتیم خانه ایران» رسید. طالبی گفت: ته جوایز به ما رسید ولی از همه تشکر می کنم.

تندیس بهترین فیلم به حبیب والی نژاد برای«ایستاده در غبار» رسید.

جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم با موضوع انقلاب به نرگس آبیار برای فیلم «نفس» رسید.

جایزه ویژه بهترین فیلم متناسب با موضوعات منطقه به حسن برزیده برای «مزار شریف» رسید.

جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه مردم به «بادیگارد» رسید. پژمان لشگری پور مجری طرح این جایزه را دریافت کرد. لشگری پور گفت: بغضی در دل عوامل بادیگارد است. مرتضی آوینی در جایی گفته بود متاسفانه بند ناف جریان روشنفکری از اول بر خلاف ما بریده شده است. این جایزه نشان داد آقا مرتضی درست گفته است.

چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از دوم تا نهم مهرماه به میزبانی پردیس سینمایی ملت به عنوان پایگاه اصلی، مجموعه سینمایی فلسطین به عنوان سینمای مردمی همچنین بیش از ۳۰۰۰ نقطه کشور به صورت همزمان با نمایش بیش از ۳۲۰ عنوان فیلم از ۳۷ کشور جهان و با حضور مهمانانی از ۲۳ کشور به اجرا در آمد.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 28363 و در روز شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۶:۲۷
2024 copyright.