نمایش مظلومیت یهود در جشنواره فیلم مقاومت!  

رزمنده دوران دفاع مقدس در روزنامه اعتماد نوشت: در جهان سینما جشنواره های فیلم به منظور نیل به راهبردها واهداف: فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برپا می شود. اغلب جشنواره ها تشویق فیلم سازان به خلق آثار جذاب و ارزشمند، شناسایی و کشف استعداد ها و توانایی های نوین هنری ، ایجاد رقابت در میان فیلم سازان و جذب انبوه مخاطبان را دنبال می کنند. معیار و شاخص ارزیابی جشنواره های موفق و کارآمد نیز: به کیفیت آثار راه یافته، حضور کارگردانان و چهره های برترهنری، میزان استقبال مخاطبان و پارامترهایی از این دست بستگی دارد. پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با شعار « سینمای مقاومت؛ تجلی گفتمان انقلاب اسلامی » در دو بخش اصلی مسابقه سینمای ایران و سینمای بین الملل در سینمای فلسطین و عصر جدید تهران برگزار شد. بیشتر فیلم های راه یافته به جشنواره در بخش سینمای ایران سابقه حضور در جشنواره های داخلی را داشتند و یا بارها از شبکه های تلویزیونی پخش شده و فایل آنها نیز قابل دانلود است. ویلایی ها، ماجرای نیمروز، دریاچه ماهی،اشنوگل، ساحل امن، مشق پدر، بومرنگ، زخم تازه،جورچین،… . در بخش بین الملل فیلم های: ۲۸ مردپانفیلوو، تیک اف، تایگر زنده است،…نیز قابل دسترسی است. در جشنواره ، فیلم مستندی با عنوان «فقط خاشقجی نیست» اکران شد. درکتاب جشنواره صفحه ۳۰۰ در مشخصات این فیلم مستند نام کارگردان، محقق، تصویربردار، تدوین گر، تهیه کننده نامعلوم درج شده در حالی که در تیتراژ پایانی فیلم مشخصات سازنده آن بر روی پرده نقش بست. همچنین این فیلم از شبکه B.B.C فارسی با عنوان مستند ربوده شده ها پخش شده و قابل دانلود است و مشخص نیست چرا فیلمی که مشخصات آن نامعلوم ذکر شده توانسته در جشنواره حضور یابد؟! فیلم «مسیری به سپیده دم» به کارگردانی اندرو کاسترو، در ظاهر ماجرای مرد خبرنگاری به نام خاوی است که قصد دارد برای تهیه عکس های خبری راهی عراق بحران زده شود تا جهانیان را از رویدادهای آن آگاه سازد. پدر، مادر، خواهر و نامزد خاوی همه مخالفند و تلاش می کنند خاوی را منصرف کنند ، اما مادربزرگ او که یک زن سالمند یهودی است او را تشویق می کند که برای کشف حقیقت به عراق برود چرا که خودش از بازماندگان اردوگاه های مرگ نازی هاست و از کشتار یهودیان خاطرات دردناک و تلخی روایت می کند و تلویحا نبود عکس از این رویداد تاریخی را یادآور می شود. مادر بزرگ گردنبندی به یادگار به خاوی می دهد که نماد صهیونیست هاست و منادیان اندیشه «والفجر» را عامل جنگ و کشتار در جهان می داند!! خاوی در چند سکانس بر یادگار مادر بزرگ بوسه می زند؟!

پیرامون استقبال از جشنواره مقاومت می توان گفت؛ میزان استقبال از سوی فیلم سازان ایرانی و همینطور مخاطبان و تماشاگران در این دوره همانند دوره های قبل ضعیف بود. موضوعاتی که در فراخوان جشنواره همواره بر آن تاکید می شود فیلم سازان را به تولید آثار ترغیب نمی سازد و این وضعیت متاسفانه از سوی دست اندرکاران جشنواره هیچ گاه مورد کنکاش و آسیب شناسی قرار نمی گیرد. اقبال تماشاگران به فیلم ها نیز به شکلی بود که ظرفیت سالن ها تکمیل   نمی شد و دست اندرکاران جشنواره با اتوبوس دانش آموزان و میهمانان را به محل برگزاری جشنواره منتقل می کردند.

پوشش رسانه ای ویژه

رسانه های جناحی سال هاست این جشنواره را با واژه های پرطمطراق و دهان پر کن به عنوان جشنواره سرآمد و الگو معرفی می کنند ، کافی است تاملی در برخی یادداشت ها و تیترهای مطالب داشته باشیم؛ شوالیه هنر و ادبیات فرانسه میهمان جشنواره فیلم مقاومت، تهدید میهمان آمریکایی جشنواره مقاومت از سوی سفارت رژیم صهیونیستی، ارسال فیلم از رژیم اشغالگر صهیونیستی به جشنواره فیلم مقاومت، … . این رسانه ها حاضر نیستند طبق رسالت خبری وحرفه ای بی طرفانه و هنرمندانه به بررسی و ارزیابی درست جشنواره بپردازند و چالش های آن را انعکاس دهند. رسانه هایی که جشنواره ملی فیلم فجر و خانواده بزرگ سینمای ایران را از هر نظر زیر ذره بین می برند و کوچک ترین عیب و نقص را با بزرگ نمایی و برجسته سازی به گوش مقامات و مسئولین کشوری و لشکری  و سران قوا می رسانند و با جنجال سازی فریاد وا … سر می دهند. به جرات می توان گفت تنها جشنواره ای که از پوشش رسانه ای کامل و سراسری در کشور برخوردار است جشنواره فیلم مقاومت است ، پوششی تشریفاتی و فاقد ارزش خبری که بتواند پس از سال ها سینمای دفاع مقدس را رونقی بخشد و مرحمی باشد بر دل رنجور ایثارگران دوران دفاع مقدس.

اجرای برنامه های پوپولیستی

در جشنواره مقاومت اقدامات و برنامه های سطحی و عوام فریبانه متعددی اجرا می شود. برای تکمیل جدول برنامه ها و رفع خلا ها : اکران فیلم هایی با مضمون اسلام هراسی همراه با حضور چهره سیاسی افراطی با داشتن محکومیت قضایی، هدیه به خانواده های معظم شهدا،کارگاه های چهار روزه ، نمایش فیلم های تکراری،.. برگزار می شود. درحالی که این جشنواره ایی است سینمایی و پس از پانزده دوره و صرف دهها میلیارد تومان بودجه عمومی کشور می بایست به جایگاهی رسیده باشد که فیلم سازان برای حضور در جشنواره مقاومت سر از پا نشناسند و ترجیح دهند فیلم هایشان ابتدا در این جشنواره به نمایش درآید و دست اندرکاران جشنواره با انبوه آثار و تولیدات سینمایی مواجه باشند نه برعکس آن. خانواده های معظم شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس و مدافعان مظلوم حرم نیاز به هدیه جشنواره ندارند.آنها از متولیان جشنواره می خواهند آرمان های شهدا در سینما ساری و جاری باشد، کنش به وصیت شهدا در فیلم ها دیده شود،زوایای پنهان دفاع و مقاومت تبیین شود، حماسه سازان و قهرمانان واقعی مقاومت الگو قرار گیرند،… .خانواده های شهدا بزرگ ترین نعمت خدادادی را فدا میهن کرده اند و احتیاجی به  دیده شدن بر روی استیج را ندارند آنها می خواهند صفات و ویژگی های بارز اخلاقی و رفتاری که شکست و ناکامی متجاوزان در دوران دفاع مقدس را پدید آورد و مدافعان حرم را به پیروزی رساند در ساختار و برنامه های جشنواره مقاومت حاکم باشد: اخلاص، شناخت و مجاهدت.

مسیر طولانی

رهبرمعظم انقلاب  بارها و بارها به کم کاری و غفلت در حوزه دفاع مقدس اشاره کردند. جامعه سینمایی و کارگردانان سرشناس به چالش های موجود در زمینه تولید فیلم های دفاع مقدس پرداختند ، جامعه از خلا آثار فاخر و ماندگار آسیب های جدی متحمل شد، منتقدان و صاحب نظران راهکارهای عملی و اجرایی ارائه کردند، اما دست اندرکاران و متولیان جشنواره فیلم مقاومت حاضر نشدند به این توصیه ها و هشدارها وقعی نهند و دست از شعار دادن بردارند و بپذیرند وضعیتی که گریبان سینمای دفاع مقدس را گرفته  خروجی ؛مدیریت ، سیاستگذاری و عملکرد مستقیم آنان است.برگزاری جشنواره با فیلم های تکراری و معدود باعث ارتقای سینمای مقاومت نمی شود و ادامه این روند فرصت ها را می سوزاند ، تحقق آرمان ها را طولانی و سینمای دفاع مقدس را به حاشیه می راند، والسلام.

رزمنده دوران دفاع مقدس/ دهم آذر ۱۳۹۷

چاپ شده در روزنامه اعتماد مورخ دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ صفحه ۸

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 101110 و در روز چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۷:۴۹
2024 copyright.