همایون اسعدیان در «چشم شب روشن»: امروزه «گاو» هم در وزارت ارشاد رد می شود

همایون اسعدیانبرنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی، با اجرای محمد صالح علا، با حضور اکبر نبوی کارشناس و منتقد سینما چهارشنبه ۲۲ دی ماه، میزبان همایون اسعدیان کارگردان و فیلمساز بود.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این برنامه، اکبر نبوی با بیان اینکه سینما امروز مانند یک جوان ۳۴ ساله است که برای آن برنامه ریزی صورت گرفته، گفت: همه تلاش کردند به شکلی از سینما مراقبت کنند تا بتواند به مسیر خود ادامه دهد، به اندوخته های فرهنگی آن اضافه شود و امروز به رغم انتقادها به آن افتخار می کنیم. از نظر شما اکنون در چه وضعیتی هستیم و آیا این مراقبت ها به جایی رسیده که احساس بیم نسبت به سینما نداشته باشیم؟
به این سینما افتخار می کنم
اسعدیان با اشاره به اینکه من نیز به این سینما افتخار می کنم، افزود: ما بیش از هزار جایزه بین المللی را در کارنامه خود داریم و کشورها به رغم اینکه ممکن است فیلم ها مخالف آن ها باشد، حاضرند بهای بسیاری برای این آثار بپردازند و همین که پرچم جشنواره شان با این فیلم ها بالا می رود، مایه افتخار است.
تعطیل نشدن سینما بعد از انقلاب را مدیون امام (ره) هستیم
وی ادامه داد: بسیاری تصور می کردند سینمای بعد از انقلاب تعطیل شود و ما مدیون این جمله امام خمینی (ره) هستیم که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم. این باعث شد عده ای از فیلمسازان قبل از انقلاب که می خواستند بعد از آن در سینما فعالیت داشته باشند و عده ای از مسئولان جدید دلبسته فرهنگ آمدند سینما را راه اندازی کردند. پس از آن نوعی از سینمای جدید در انقلاب متولد شد.
مسئولان فکر می کنند تمام وظایف فرهنگی را باید سینما انجام دهد
کارگردان فیلم «طلا و مس» با بیان اینکه مشکل از توقعات شروع شد، یادآوری کرد: تمام مسئولان باری را بر شانه سینما می گذارند که اساسا سینما تحمل آن را ندارد؛ یعنی انگار تمام وظایف فرهنگی را باید سینما انجام دهد. وقتی گله مندیم چرا اخلاقیات در جامعه سیر نزولی دارد؛ هیچکس بررسی نمی کند که مساجد و آموزش و پرورش در این رابطه چه کاری انجام داده اند.
وی خاطرنشان کرد: به محض اینکه در سخنان رهبر انقلاب درخصوص لاابالی گری فرهنگی صحبت می شود، همه منتظرند که نوک پیکان را به سمت سینما بچرخانند. انگار یادمان رفته که بخشی از سینما سرگرمی است مردم بسیاری اوقات به سینما می آیند که دوساعت بخندند اما دیدگاه ما بیشتر آموزشی است.
اسعدیان افزود: اگر فکر کنیم مسئول بی فرهنگی تنها سینماست، فکر می کنیم سینما یک وسیله تبلیغی برای بیان چیزی است که برای ما ارزش دارد. به فرض اینکه سینما یک وسیله تبلیغی باشد و تریبونی برای بیان عقاید دولت در نظر گرفته شود، سینما به تنهایی نمی تواند چنین کاری انجام دهد و بی اثر است و هیچ فیلمی نمی تواند خللی در پایه های یک نظام ایجاد کند.
کسانی که می گویند فیلمی پایه های نظام را متزلزل کرده است، نمی دانند چه توهینی به نظام می کنند
کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» ادامه داد: کسانی که می گویند فیلمی پایه های نظام را متزلزل کرده است، نمی دانند چه توهینی به نظام می کنند. در هر دو سوی قضیه نظام های کمونیستی و معمولی این دیدگاه شکست می خورد.
متعهدترین سینما به آرمان ها و منافع ملی هالیوود است
اکبر نبوی یادآوری کرد: معتقدم متعهدترین سینما به آرمان ها و منافع ملی که شوروی سابق به گرد پای آن نمی رسید، هالیوود است اما مناسباتی آنجا شکل گرفته که بهم پیوستگی ها اتفاق افتاد و هالیوود شکل گرفت.
اسعدیان در این رابطه عنوان کرد: اصولی در نظام هالیوود وجود دارد که نباید خدشه دار شود و خانواده و پرچم کشور اصل است. آن ها فیلم های فراوانی درباره خانواده و بچه ها دارند و انتقاد به رئیس جمهوری اصل و کابوس نیست بلکه اصل احترام به خانواده و حراست از بچه هاست. معتقدند انتقاد به اف بی آی مشکلی ایجاد نمی کند چون کابوس آمریکایی محسوب نمی شود.
شرایط به گونه ای شده که اگر امروز «گاو» به وزارت ارشاد بیاید رد می شود
کارگردان فیلم «شب روباه» با اشاره به فیلم«گاو» توضیح داد: در جلسه شورای پروانه ساخت گفتم تنها فیلمی که باعث شد سینمای ایران مجوز کار بگیرد فیلم«گاو» مهرجویی بود اما ما شرایط را به گونه ای کردیم که اگر امروز این فیلم به وزارت ارشاد بیاید رد می شود .

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 39716 و در روز پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۹:۵۲
2024 copyright.