واکنش ارد عطارپور به تغییرات بخش مستند فیلم فجر

ارد عطارپور در پی اعلام مقررات جشنواره‌ی فیلم فجر و تغییرات در بخش مستند این رویداد اظهاراتی را مطرح کرد.

به گزارش سینماسینما، این مستندساز در گفت‌وگویی گفت: راهیابی تنها دو فیلم مستند به بخش «سودای سیمرغ» چندان کار موجهی نبوده و سیر طبیعی ندارد و امکان دارد تا در سالهای آینده این بخش به طور کل حذف شود، چرا که این روند که لزوما باید تعداد مشخصی از مستندها به نمایش درآید، شکل دستوری و حمایتی دارد. به عقیده من اگر این دو مستند به صورت طبیعی وارد جشنواره شوند، بهتر خواهد بود.

او تاکید کرد: فکر نمی‌کنم پخش دو فیلم مستند در جشنواره‌ی فجر آن هم به صورتی که تقاضا داشته باشد دردی را از سینمای مستند درمان کند، زیرا هیچ امتیازی برای یک سینمای مستند که به شکل مصنوعی و به صورت دستوری نمایش داده شود نیست و نباید سهمیه‌ای برای پخش فیلم‌های مستند قائل شوند.

عطارپور با اشاره به فراخوان این دوره از جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: در فراخوان این دوره از جشنواره آورده‌اند که اگر استثنائا این دو فیلم در جشنواره حقیقت هم شرکت کرده داشته باشند، اشکالی ندارد و می‌تواند به جشنواره راه پیدا کند که این جمله به این معنی است که قاعده این بخش از جشنواره تخریب می‌شود و برای این بخش استثنائاتی قائل شده‌اند که من این استثناها را نمی‌پسندم.

این مستندساز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه “از نظر تخصیص منابع و نقدینگی به اندازه کافی از سینمای مستند حمایت نمی‌شود” اظهار کرد: سینمای مستند از صداو سیما و سازمان‌های دیگر بودجه چندانی برای حمایت دریافت نمی‌کند بنابراین امیدوارم بخش سینمای مستند به جشنواره‌ی فیلم فجر بازگردد.

او تصریح کرد: حمایت‌های دولتی در سینمای مستند بسیار اندک است و هیچگاه به صورت جدی به سینمای مستند نگاه نمی‌شود و همواره تحت نفوذ سینمای داستانی قرار داشته و هیچ‌گاه به طور مستقل به آن نگاه نشده است.

عطارپور با بیان اینکه بخش مستند در جشنواره فیلم فجر یک نیاز است، گفت: آسیب‌ها و نقاط درد و رنج جامعه و حتی نقاط مثبت جامعه که قابل افتخار است در این بخش به نمایش درمی‌آید بنابراین این بخش می‌تواند یک آیینه‌گردانی در جامعه باشد که بخشی از واقعیت و روایت‌هایی را به طور مستقیم‌تری به ما نشان دهد.

وی با بیان اینکه در جشنواره فجر بخش فیلم کوتاه حضور دارد، بیان کرد: عده‌ای بر این باورند که برای سینمای مستند، جشنواره حقیقت در نظر گرفته شده است بنابراین دیگر لزومی به حضور بخش مستند در جشنواره فجر وجود ندارد، در صورتی که برای فیلم کوتاه هم جشنواره‌ای به صورت جداگانه برگزار می‌شود اما آن‌ها چگونه توانستند در جشنواره فجر حضور داشته باشند!

او در بخشی از سخنان خود به جشنواره حقیقت که در سه بخش برگزار می‌شد اشاره کرد و اظهار کرد: امسال این جشنواره در دو بخش قرار است برگزار شود؛ بخش کوتاه مدت و بخش بلندمدت به صورتی که فیلم‌هایی با مدت زمان کمتر از ۴۵ دقیقه و فیلم‌هایی با مدت زمان بیشتر از ۴۵ دقیقه در جشنواره حضور دارند که این تصمیم منطقی نیست و به دلیل یک تقسیم‌بندی اشتباه و نامناسب مستندهای میان مدت از دایره رقابت خارج می‌شوند.

این مستندساز با اشاره به اینکه این تصمیم باعث محدودتر شدن سینمای مستند می‌شود، بیان کرد: بی‌اعتنایی‌هایی که به سینمای مستند می‌شود از دلایل اصلی است که باعث شده تا حذف شدن بخش مستند در جشنواره‌های متعدد تکرار شود.

وی با اشاره به سینمای هنر و تجربه که به بخش مستند توجه کرده است، گفت: در سال گذشته فیلم «بزم رزم» در جشنواره فجر شرکت داشت، فیلمی که به صورت جذاب بخشی از تاریخ موسیقی دوران جنگ ایران را به تصویر می‌کشد. در واقع ما می‌توانیم با اکران‌های محدود برای این سینما فرهنگ‌سازی کنیم اما زمانی که هیچ یک از ارگان‌ها حمایتی از این سینما نداشته باشند اگر پس‌رفت نداشته باشیم در همین وضعیت قرار داریم.

عطارپور با اشاره به نقش تلویزیون در سینمای مستند در پایان بیان کرد: در همه شبکه‌های تلویزیونی بخش مستند فراموش شده، اگرچه که شبکه اختصاصی برای آن در نظر گرفته‌اند که سال‌ها قبل به نام شبکه چهار، مستندها در آن شبکه پخش می‌شد اما با این وجود در سراسر دنیا اساس پخش برنامه‌های کنداکتور پخش فیلم‌ها برنامه‌های مستند است. ما در شبکه‌های خود یک گروه مستند نداریم و این ضعف بسیار بزرگ سینمای ماست.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 68933 و در روز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۱:۴۳
2024 copyright.