ورزشی‌ها هم جناب خان را بیشتر پسندیدند/نظرسنجی از ورزشکاران درباره سرود تیم‌ملی

همشهری ورزشی نوشت :تکرار یک پروژه شکست خورده؛ باز هم یک انتخاب اشتباه برای سرود تیم‌ملی که پیش از رونمایی هم معلوم بود مورد توجه مخاطب‌های فوتبال قرار نمی‌گیرد. مثل دفعات قبل ترانه رسمی شکست خورد اما ترانه غیررسمی غوغا کرد. انتخاب سالار عقیلی برای اجرای سرود رسمی تیم‌ملی سرانجامی شبیه تجربه‌های دوره‌های قبل داشت. ترانه و موسیقی در فضایی کاملا دور از آنچه در فوتبال در جریان است. هیجان و شور و انرژی ورزش با جنس کارهایی که از سالار عقیلی سراغ داشتیم فاصله‌ای زیاد داشته و نتیجه هم مطابق انتظار جذاب نبود. ترانه سالار به‌جز روزی که به‌صورت رسمی رونمایی شد در شبکه‌های اجتماعی بازتابی نداشت. بعد از آن سرود دیگری به نام علیرضا عصار منتشر شد که با استقبال بهتری از سوی مخاطب‌ها همراه بود. اما برآیند کلی فضای مجازی نشان می‌داد که سرود رسمی تیم‌ملی مثل سرودهایی که برای دوره های قبل انتخاب شده در حافظه جمعی ثبت نخواهد شد.
اما به‌غیر از ترانه‌ها و کلیپ‌هایی که در فضای غیر رسمی منتشر شده و بعضا حتی از سوی بازیکن‌های تیم‌ملی و چهره‌های هنر ورزش مورد استقبال قرار گرفته، چند شب پیش کلیپی از برنامه خندوانه پخش شد که در فضای مجازی غوغا کرد. محمدبحرانی صداپیشه جناب‌خان و تیمش ۴سال قبل هم تجربه موفقی داشتند و این‌بار ترانه‌ای را با محوریت عروسک محبوب این سال‌ها آماده کردند که در همین چند روز بازتاب بسیار مثبتی در میان مخاطبان و هواداران تیم‌ملی داشته است. همشهری‌ورزشی در همین راستا در گفت‌وگو با ورزشکاران رشته‌های مختلف نظرشان را درباره سرودهای امسال تیم‌ملی فوتبال جویا شده است.

مائده برهانی ملی‌پوش والیبال زنان:
آهنگ جناب خان همانی بود که باید باشد
«آهنگ آقای عقیلی را دورادور شنیده‌ام ولی برایم هیچ جذابیتی نداشت. شاید موسیقی خوبی باشد اما به نظرم برای جام‌جهانی خوب نبود. هرسال کشورهای مختلف برای این مسابقات آهنگ می‌‌سازند و قوی عمل می‌کنند اما متاسفانه آهنگ عقیلی بیشتر حماسی بود ولی شوری را که برای مخاطبان فوتبال باید داشته باشد، ندراد. در مقابل آهنگ و کلیپی که از جناب خان دیدم واقعا جالب بود. دقیقا همان چیزی که باید بود. پر از شور و شادی با ته مایه‌ای از طنز. همان شکلی از موسیقی را داشت که موسیقی تورنمنتی در حد جام‌جهانی باید باشد. می‌دانیم که ایران کار سختی دارد. در گروه دشواری قرار داریم و تک به تک بازی‌ها سخت و حساس است. اما به نظرم اگر مسابقات را خوب شروع کنیم می‌توانیم تاریخ‌ساز شویم. عملکردمان مقابل مراکش در اولین بازی خیلی چیزها را مشخص می‌کند.»

حسن تفتیان دونده سرعتی ایران:
مردم سرود رسمی را نپسندیده‌اند
«به‌خاطر حضور در اردوی تیم‌ملی در فرانسه و فشار زیاد تمرینات نتوانسته‌ام خیلی اخبار را دنبال کنم اما به قدری در شبکه‌های اجتماعی درباره این موضوع حرف زده شد که من هم پیگیر شدم. آهنگ سالار عقیلی را شنیده‌ام، خوب بود اما نه برای این مسابقات. مردم به موزیکی نیار داشتند که با شنیدنش به آسمان  بپرند اما این سرود بیشتر آدم را آرام می‌کند تا اینکه هیجان‌انگیز باشد. آهنگ جناب خان و علیرضا عصار را نشنیده‌ام با این حال چیزهایی که درباره این دو آهنگ خوانده‌ام نشان می‌داد مردم کار آنها را بیشتر پسندیده‌اند. درباره تیم ایران در جام‌جهانی هم باید بگویم که تیم ما کار راحتی ندارد اما این‌طور هم نیست که صعود از گروهش شدنی نباشد. ما برای تیم دعا می‌کنیم و می‌دانیم که آنها هم همه تلاششان را به کار می گیرند.»

احسان روزبهانی، بوکسور ملی‌پوش:
کار جناب ‌خان باحال بود
«من خیلی فوتبالی نیستم ولی در جام‌جهانی فوتبال می‌بینم. طرفدار اسپانیا هستم ولی امسال دوست دارم برزیل یا فرانسه قهرمان شوند. سرودی را هم که سالار عقیلی برای تیم‌ملی خوانده نشنیده‌ام ولی کار جناب‌ خان را شنیده‌ام، خیلی با حال بود.»

عادل غلامی، ملی پوش والیبال:
سرود عقیلی به درد جام‌جهانی نمی‌خورد
«این روزها چون بیشتر وقتم را در طبیعت می‌گذرانم و زیاد مخاطب تلویزیون نبوده‌ام، فقط آهنگ سالار عقیلی را شنیده‌ام. اگر بخواهم بدون تعارف بگویم  این کار را دوست نداشتم. نه این که بگویم آهنگ خوبی نیست، قطعا عقیلی با دانشی که در حوزه تخصصی‌اش دارد کارش را بلد است اما ما باید بدانیم که این موسیقی برای چه منظوری ساخته می‌شود. شما اگر آهنگ‌های سایر کشورها را گوش کنید همه مملو از شور و شوق و انر‍ژی است، باعث خوشحالی می‌شود، شما اگر اهل آن کشور هم نباشید از شنیدن آن موسیقی لذت می‌برید و هیجان‌زده می‌شوید. ولی سرودی که برای ایران خوانده شده این ویژگی مهم را ندارد. جام‌جهانی یک شو است و در این جام همه‌چیز در بالاترین سطح ممکن برگزار می‌شود. همه در کارشان حرفه‌ای هستند و قرار است بیش از یک ماه مردم دنیا را سرگرم کند. ما هم از اینکه ایران در این مسابقات بزرگ حضور دارد خوشحال هستیم و می‌خواهیم از این فضا و موقعیت لذت ببریم ولی متاسفانه بیشتر ذهن‌ها را درگیر برد و باخت کرده‌اند. نه اینکه برد و باخت اهمیتی نداشته باشد قطعا مهم است اما مهم‌تر از آن فرصتی برای شاد بودن است که به‌نظر من همیشه این فرصت از مردم ایران گرفته می‌شود. با تمام احترامی که برای عقیلی قائل هستم اما به نظرم سرودی که او خوانده، حسی را که مخاطب در آستانه چنین مسابقات بزرگی نیاز دارد، برطرف نمی‌کند.»

حامد حدادی، بازیکن تیم ملی بسکتبال:
سرودها را نشنیده‌ام
«مشخص است که من باید در جام‌جهانی طرفدار تیم‌ملی ایران باشم و هستم. بعداز ایران و در این جام هم از برزیل طرفداری می‌کنم. در این جام می‌گویم به‌خاطر این که تیم من ایتالیاست و وقتی نیست باید طرف یک تیم دیگر را بگویم. سرودهایی را هم که برای تیم‌ملی خوانده شده،‌ نشنیده‌ام. فرصت نشده.»

فرشته کریمی، بازیکن تیم‌ملی فوتسال:
آهنگ بحرانی مردمی‌تر است
«بعد ایران طرفدار اسپانیا هستم ولی امسال خیلی بهش امیدوار نیستم، برعکس امیدم به ایران خیلی بیشتر است.  فوتبال را نمی‌شود پیش‌بینی کرد ولی حسم می‌گوید ایران از پرتغال یا اسپانیا امتیاز می‌گیرد و صعود می‌کند.  همه ۳سرودی را هم که برای تیم‌ملی خوانده شده،‌ شنیده‌ام. کار محمد بحرانی را بیشتر از همه پسندیده‌ام. بعد از بحرانی، سرود عقیلی خوب بود و بعدش کار عصار. کار بحرانی را به این دلیل انتخاب می‌کنم که مردمی‌تر است. در کلیپی که بحرانی ساخته، صحنه‌هایی هم از تیم‌ملی فوتسال زنان دارند. دلیل انتخابم فقط این نیست. بحرانی هم خوب خوانده و هم کارش مردمی است، مختص یک تیم نیست، همه ایران را با هم دارد، بچه‌ها از جناب خان خوششان می‌آید، بزرگتر‌ها از حسی که در آهنگ به ایران هست، جوانترها هم سبک کارش را بیشتر دوست دارند. حتی آن صحنه پاره کردن توپ پلاستیکی خودش نوستالژی است و یاد قدیم‌ها می‌افتیم.»

علیرضا کریمی، عضو تیم‌ملی کشتی:
کار جناب‌ خان حتما خوب است
«در جام‌جهانی طرفدار اسپانیا هستم و احتمال می‌دهم آلمان یا اسپانیا قهرمان شوند. ایران هم گروه سختی دارد ولی ناامید نیستم. هیچ کدام از سرودهایی را که برای تیم‌ملی خوانده شده، نشنیده‌ام ولی اگر جناب‌خان برای تیم‌ملی سرود خوانده، حتما چیز خوبی است.»

حسین ماهینی کاپیتان دوم پرسپولیس:
آهنگ جناب خان را دوست دارم
«برای من سالار عقیلی و عصار خواننده‌های مورد احترامی هستند اما به این دلیل که خود من اهل بوشهر هستم و جناب خان هم این آهنگ را در سبک جنوبی خوانده این آهنگ را
بیشتر می‌پسندم.»

حمیدرضا مطهری، مربی فوتبال:
از جناب خان هم خوشم نیامد
«سرودهایی را که سالار عقیلی و علیرضا عصار خوانده‌اند، نشنیده‌ام اما آهنگی را که از جناب خان پخش شد شنیده‌ام با این حال زیاد از این آهنگ هم خوشم نیامد.»

نیما نکسیا، دروازه‌بان اسبق تیم‌ملی:
سرود جناب خان بی‌نظیر بود
«همه کسانی که سرود برای تیم‌ملی خوانده‌اند، زحمت کشیده‌اند اما کاری که کار گروه جناب خان ساخته، برای داخل ایران خیلی زیباست و کاری بی‌نظیر با شعری بسیار عالی است. اما برای وجهه ایران در سطح بین‌المللی کاری که سالار عقیلی درست کرده به نظرم خیلی
ارزشمند است.»

میلاد زکی‌پور مدافع تیم استقلال:
هر ۳سرود زیباهستند
«سرودی که سالار عقیلی و علیرضا عصار برای تیم‌ملی خوانده‌اند را شنیده‌ام، کلیپ جناب‌خان را هم دیده‌ام. شاید افراد دیگری هم سرودی خوانده باشند، من اطلاع ندارم. درباره این ۳کار باید بگویم، هر ۳هم خوب خوانده‌اند. هر کدام سبک خاص خودشان را دارند. در کل موسیقی را دوست دارم و به همین دلیل کارهای این عزیزان را پیگیری کرده‌ام. هر کدام برای کارشان زحمت کشیده بودند. برای من هم قابل ارزش است. نمی‌توانم هم  بگویم کدام یک بهتر بود. سرودهای که برای تیم‌ملی خوانده می‌شود معمولا حماسه‌ای هستند به همین دلیل هم مورد توجه قرار می گیرند. امیدوارم تیم‌ملی با این شور و اشتیاقی که مردم دارند عملکرد قابل قبول داشته باشد و موفق شود.»

صادق ورمزیار پیشکسوت استقلال:
اگر بازیکنان هم می‌خواندند، خوب می‌شد
«فقط کار سالار عقیلی را شنیده‌ام ولی با این حال همه کسانی که برای تیم‌ملی خوانده‌اند کارشان خوب بوده اما برای انتخاب بهترین کار باید افراد متخصص نظر بدهند. اگر شرایطی فراهم می‌شد که یک یا چند بازیکن تیم‌ملی هم در اجرای سرود تیم‌ملی شریک بودند کار قشنگ‌تر می‌شد. سالار عقیلی یکی از بهترین خواننده‌های است و  واقعا صدای خوبی دارد.»

وحید شمسایی، بازیکن فوتسال:
سرود عصار جذاب  بود
«این ۳سرود در ۳سبک متفاوت است و هر یک در جایگاه خود شنیدنی است. سالار عقیلی سبک سنتی و سنگینی و عصار نیز سبک حماسی دارد. با ارادتی که به عقیلی دارم اما سرودی که عصار خوانده، جذاب تر است چراکه ضرب آهنگ مهیجی دارد. سرودی را که جناب خان خوانده هنوز گوش نکرده‌ام.»

مهدی پاشازاده مدافع سابق تیم‌ملی:
فقط کار عقیلی را شنیده‌ام
«من فقط سرودی را که سالار عقیلی خوانده شنیده‌ام. درباره کیفیت سرودهای که برای تیم‌ملی ساخته شده، باید کسانی که در موسیقی کار کرده‌اند، نظر بدهند. من حرفه‌ای از موسیقی چیز زیادی نمی‌دانم. با این حال دست آنهایی که برای تیم‌ملی سرود ساخته‌اند درد نکند، با این سرودها شور و هیجان خوبی در جامعه ایجاد می‌شود. فدراسیون فوتبال باید تصمیم بگیرد سرود تیم‌ملی را چه کسی بخواند. اگر قرار است سرود تیم‌ملی در ورزشگاه و قبل از بازی تیم‌ملی پخش شود باید بهترین کار را انتخاب کنند حتی ممکن است سرود تیم‌ملی قبل از مراسم افتتاحیه پخش شود. کار سالار عقیلی کار کلاسیک بود و حدس می‌زنم سرودهای دیگری هم که برای تیم‌ملی خوانده شده کلاسیک باشد.»

نیکبخت واحدی بازیکن اسبق تیم‌ملی:
آهنگ تتلو را پسندیدم!
«من کار آقای عقیلی را گوش کردم ملایم بود. به نظر آهنگی که تتلو خوانده خیلی خوب بود. ترانه‌ای بود که آدم را به‌وجد می‌آورد. ریتم خوبی هم داشت. وقتی بازیکنان وارد استادیوم می‌شوند بیشتر فکر و ذهنشان داخل زمین و اتفاقات آن است و پخش سرود در این هنگام تاثیر چندانی روی بازیکنان ندارد و بیشترین تاثیر این سرودها روی روحیه مردم است. سرود سالار عقیلی با اینکه آرام است اما برای اینکه خواننده بزرگی مانند عقیلی آن را خوانده وجه خاصی گرفته است. البته زمان ما هم از اینگونه حماسی خوانده نمی‌شد و آهنگ قهرمانان ، نام آوران و دلاوران… پخش می‌کردند.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 89438 و در روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۰:۲۸
2024 copyright.