گزارش بخش اول/ اهدای جوایز نوزدهمین جشن خانه سینما با طعم کنایه/ «رگ خواب» رکوردار جوایز فنی

نوزدهمین جشن خانه سینما برگزار شد و برگزیدگان هر بخش با حضور سینماگران و علاقه‌مندان معرفی شدند.

به گزارش سینماسینما، نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران عصر سه شنبه ۲۱ شهریور با‌ پخش سرود جمهوری اسلامی و با حدود یک‌ساعت تاخیر در تالار پیام آغاز شد.

منوچهر شاهسواری (مدیر خانه سینما)، محمدمهدی حیدریان (رییس سازمان سینمایی)، فرهاد توحیدی، امین حیایی، کارن همایونفر، داریوش اسدزاده، ایرج رامین‌فر، بابک کریمی، ایرج طهماسب، فاطمه معتمدآریا، کوروش تهامی، سیروس ابراهیم‌زاده، هومن سیدی، همایون اسعدیان، فرشید نوابی، جهانگیر کوثری و بهرام عظیمی برخی از هنرمندان و مدیران حاضر در این مراسم‌ هستند.

هارون یشایایی رئیس نوزدهمین جشن سینمای ایران در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: «خوشحالیم که جشن سینمای ایران را آبرومندانه توانستیم برگزار کنیم. امید همه سینمای ایران به جوانانی است که آینده سینما را تعیین می کنند. امیدوارم شب خوبی را سپری کنیم.»

تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی جشن خانه سینما دیگر سخنران ابتدایی مراسم بود که با تشکر از حاضران در مراسم گفت: «اواخر دهه ۶۰، ۱۳ نماینده از ۱۳ صنف مختلف جمع شدند و خانه سینما را از هیات موسس تحویل گرفتند. جشن خانه سینما با تندیسی که برای آن طراحی شده اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شکل گرفت. دور اول جشن با حضور ۱۰۰ نفر در سالن خود خانه سینما برگزار شد و امروز ما میزبان بیش از ۳۰۰۰ نفر هستیم.»

او افزود: «چند سالی در برگزاری جشن وقفه افتاده و الان در حال برگزاری جشن نوزدهم با شکل جدید آن هستیم. از یک سال قبل سرگرم شکل‌دهی نهادی مشابه آکادمی اسکار هستیم. امیدوار هستم سینمای ایران هر روز سربلند‌تر از گذشته باشد.»

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم در ادامه این مراسم گفت: «سهم ما در این جشن بزرگ انتقال این سرمایه بزرگ به نسل بعدی است. جای همه کسانی که در همه سالهای گذشته برای این بنای بزرگ رنج عظیم بردند خالی است. از مجموعه وزارت ارتباطات برای قبول میزبانی تشکر می کنم. از تمامی کم و کاستی های امشب پیشاپیش عذرخواهی می کنم. امیدوارم سینمای ایران همچنان پر ابهت باقی بماند.»

در ادامه صحبت‌های شاهسواری بخش‌هایی از مراسم اختتامیه جشنواره ونیز و صحبت‌های محمدزاده و جلیلوند در این مراسم در قالب کلیپی پخش شد.

همایون اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما پس از پخش کلیپ با حضور روی صحنه ضمن خوشامدگویی به مهمانان نوزدهمین جشن سینمای ایران گفت: «موانع بسیاری بر سر راه این جشن است و افسوس که بسیاری مواقع این موانع از تنگ‌نظری‌های همکاران خودمان است. مجری همیشگی ما چون اجرای تئآتر دارند بعد از پایان نمایش روی صحنه میآید.»

سپس با اعلام اسعدیان اعطای جوایز آغاز شد و در ابتدای این بخش از احمد عربانی و بهرام عظیمی دعوت شد برای اهدای تندیس شایستگی بهترین انیمیشن از احمد روی سن بیایند. تندیس شایستگی بهترین انیمیشن در نوزدهمین جشن خانه سینما به فرنوش عابدی برای فیلم «پیش خدمت» اهدا شد.

باران کوثری: وقتی فهمیدم جشن در استادیوم است ترسیدم

در ادامه جهانگیر و باران کوثری برای اهدای تندیس شایستگی بهترین فیلم کوتاه روی صحنه آمدند، باران کوثری پیش از اهدای جایزه این بخش گفت: «وقتی گفتند مراسم در استادیوم برگزار می شود من ترسیدم! گفتم باز هم خانم ها را راه نمی دهند و سینماگران خارجی فقط می توانند حضور پیدا کنند. سپس تندیس شایستگی بهترین فیلم کوتاه به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «حیوان» اهدا شد.

 

سپس برای اهدای تندیس شایستگی بهترین کارگردانی مستند از نیکی مظفری و مرتضی رزاق کریمی دعوت شد تا روی صحنه بیایند. مرتضی رزاق کریمی و نیکو مظفری تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند را به مهدی قنواتی برای فیلم «همه جا» اهدا کردند؛ قنوانی پس از دریافت جایزه گفت: «این جایزه را با افتخار تقدیم می‌کنم به امیر سینمای ایران امیر نادری.»

همچنین تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند به محسن استادعلی برای فیلم «زنانگی» اهدا شد که استاد علی در جشن حضور نداشت.

محسن شاه ابراهیمی و جواد عزتی دو چهره دیگری بودند که برای اهدای تندیس شایستگی جلوه‌های ویژه میدانی روی صحنه حاضر شدند. تندیس شایستگی جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «ویلایی‌ها» اهدا شد.

سیروس ابراهیم‌زاده و اصغر همت برای اهدای جایزه جلوه‌های ویژه بصری روی صحنه آمدند و سیروس ابراهیم زاده در سخنانی کوتاه گفت: «سینمای ما به همت جوانان ما پیش می‌رود و فرهنگ کشورمان را به جهان نشان می دهد.»، تندیس شایستگی جلوه‌های بصری به سینا قویدل برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد.

در ادامه این مراسم اسعدیان در سخنانی گفت: «همیشه این گله وجود داره که چرا از هنرمندان در زمان حیاتش تجلیل نمی شود، همین امشب می خواهم آرزوی سلامتی برای استاد موسیقی ایران محمدرضا شجریان کنم.»

احسان کرمی هم با حضور روی سن نوزدهمین جشن سینمای ایران حاضر شد و به دلیل دیر رسیدنش عذرخواهی کرد. او از وحید جلیلوند دعوت کرد تا به عنوان سینماگری که آخرین جایزه جهانی سینمای ایران را گرفته، روی صحنه بیاید.

جلیلوند: امیدوارم شاگردی کردن را هیچگاه فراموش نکنم

جلیلوند پس از تشویق حضار درباره موفقیت «بدون تاریخ بدون امضا» در جشنواره ونیز گفت: «از لطف بزرگترها و اهالی خانه سینما ممنونم. این جایزه فقط متعلق به من نیست و متعلق به کل گروه بدون تاریخ بدون امضا است.»

او افزود: «این جوایزی که در سینمای ایران گرفته می‌شود حاصل زحمت گذشتگانی است که وقتی جایزه‌ای می‌گرفتند امکان عبور از درب اصلی فرودگاه را نداشتند
خدا رحمت کند عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث را، خداوند عمر طولانی به جعفر پناهی و رخشان بنی اعتماد و اصغر فرهادی بدهد و امیدوارم شاگردی کردن را هیچ وقت فراموش نکنم.»

در ادامه مجید مظفری و سروش صحت برای اهدای جایزه بهترین چهره‌پردازی روی صحنه آمدند، مجید مظفری پیش از اعلام نام بهترین چهره‌پرداز از سینماگرانی همچون امیر نادری، بهرام بیضایی، فخری خوروش و بهروز وثوقی یاد کرد و سینمای ایران را مدیون تلاش های بزرگان دانست و در نهایت تندیس شایستگی بهترین چهره‌پردازی به عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی برای «لانتوری» اهدا شد. اسکندری بعد از دریافت جایزه‌اش، کسب جایزه از جشنواره ونیز را به برادران جلیلوند و نوید محمدزاده تبریک گفت و جایزه‌اش را به مانی اسکندری مجری گریم‌هایش تقدیم کرد.

 

تندیس شایستگی طراحی لباس را ستاره اسکندری و مهران غفوریان با حضور روی صحنه اعلام کردند. تندیس شایستگی این بخش به عباس بلوندی برای فیلم «یتیم خانه ایران» اهدا شد.

زارعی: سینما که میخواهد تاثیر بگذارد ابتدا باید تاثیر گیرد

مریلا زارعی و مهران احمدی دیگر هنرمندانی بودند که برای اهدای تندیس شایستگی بهترین طراحی لباس روی صحنه آمدند که زارعی با اشاره به روز ملی سینما و موفقیت های سینماگران ایرانی در جشنواره های خارجی گفت: «کسب جایزه توسط وحید جلیلوند و نوید محمدزاده را تبریک می گویم، سینما از آنجایی که باید تاثیر بگذارد ابتدا باید تاثیر بگیرد. سال قبل در همین جشن به فاجعه منا اشاره کردیم و باز هم فاجعه دیگر این بار در میانمار. از همه سفیران صلح می‌خواهم برای همه مسلمانانی که اقلیت هستند و در شرایط سخت کاری انجام دهند.»

سپس تندیس شایستگی این بخش به کیوان مقدم برای فیلم «فروشنده» اهدا شد.

در ادامه جشن، کورش تهامی با حضور روی صحنه نوزدهمین جشن سینمای ایران قطعه‌ای از محمدرضا شجریان را اجرا کرد.

با پایان اجرای تهامی حسن زاهدی و وحید جلیلوند برای اهدای جایزه صدابرداری و صداگذاری روی صحنه حاضر شدند و تندیس بهترین صدابرداری به بابک اردلان برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد. اردلان پس از دریافت جایزه از بهمن اردلان برای سال‌ها حمایت و همراهی و همچنین از حمید نعمت‌الله تشکر کرد.

همچنین تندیس بهترین صداگذاری به بهمن اردلان برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد.

در بخش دیگر جشن بزرگ سینمای ایران از هومن سیدی و تورج منصوری دعوت شد تا برای اهدای تندیس شایستگی بهترین فیلمبرداری روی صحنه حاضر شوند. منصوری با یادی از نعمت حقیقی از او با عنوان آقا یاد کرد و گفت: «ما او را فقط آقا صدا می‌کردیم و آقای سینما بود.»

او همچنین اضافه کرد: «ما در بزرگترین مهاجرت تاریخ از دنیای واقعی به دنیای مجازی هستیم. کسانی در این مهاجرت موفقند که از گذشته و تاریخ چیزهای خوب را با خود به دنیای جدید بیاورند.»

تندیس این بخش به فرشاد محمدی برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد.

محمد سریر و بهنوش بختیاری در ادامه برای اهدای جایزه بهترین موسیقی متن روی صحنه آمدند و تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای فیلم «اروند» اهدا شد. همایونفر پس از دریافت جایزه اعلام کرد: «با دریافت این جایزه رکورددار دریافت جایزه بهترین موسیقی متن در جشن خانه سینما شدم؛ اینجا زمین فوتبال است و من احساس رونالدو و مسی را دارم.»

جایزه تدوین و صداگذاری دیگر جایزه ای بود که توسط بختیاری و سریر به هایده صفی یاری برای فیلم «فروشنده» اهدا شد. صفی یاری پس از دریافت جایزه با قدردانی از عوامل «فروشنده» از یدالله نجفی یادی کرد و گفت: «آقای نجفی هرجا که می‌رفت همراه خود موجی از عشق و دوستی پراکنده می‌کرد.»

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 65988 و در روز سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۱:۰۵
2024 copyright.