گلایه یک مقام صنفی از بی‌توجهی به کیفیت سینماها

رئیس انجمن سینماداران درباره چگونگی نظارت بر کیفیت سالن‌های سینمایی، گفت: کمیسون بند ۵ که وزارت ارشاد دبیری آن را بر عهده دارد و متشکل از چندین نهاد است که به وضعیت کیفی سالن‌ها و درجه‌بندی آنها نظارت می‌کند.

به گزارش سینماسینما، محمد قاصد اشرفی، درباره متولی نظارت بر کیفیت سینماها گفت: یک کمیسیونی وجود دارد به نام “کمیسیون بند ۵” که سینماها را درجه‌بندی می‌کند و وزارت ارشاد دبیر آن است. این کمیسیون از چند ارگان شامل وزارت مسکن و شهرسازی، نیروی انتظامی، آتش نشانی و فرمانداری  تشکیل شده است که بر وضعیت سالن‌ها و درجه بندی آنها نظارت می‌کنند.

رئیس انجمن سینماداران با اشاره به اینکه همه سینماها مجهز به سیستم پخش دیجیتال هستند، اظهار کرد: همه سالن‌های سینمایی کشور از کیفیت E_cinema استفاده می‌کنند و تعدادی هم دارای سیستم پخش D_cinemaهستند. سیستم پیشین سینماها آپارات بود و چند سال است که تجهیزات آنها به روز شده و کیفیت نمایش خوب و قابل قبولی دارند.

اشرفی در صحبت‌هایش به هزینه‌هایی که یک سینما متحمل آن هستند اشاره کرد و گفت: در دستگاه پخش فیلم سینماها لامپی استفاده شده است که تقریبا هر دو ماه یکبار باید تعویض شوند، البته چون تهیه خود لامپ دستگاه و همچنین هزینه نگهداری و سرویس و به روز رسانی آن بسیار بالا است، نیمی از هزینه خرید این لامپ‌ها را موسسه سینما شهر تقبل می‌کند و نیمی دیگر را خود سینمادار باید پرداخت کند.

او ادامه داد: هزینه نگهداری و استفاده از  D_cinema ها بسیار زیاد است به طوری که سالانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری آنها است. چون لامپ و خود دستگاه و هزینه سرویس و به روز رسانی‌اش بسیار گران است. لامپ E_cinema ها را باید هر دو ماه یکبار عوض کرد و هزینه خرید آن بالا است و اگر کیفیت بعضی سینماها پایین است شاید به خاطر این هزینه‌هاست. کیفیت لامپی که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود بعد از مدتی کار کردن کاسته می‌شود و اگر آنها احساس کنند که از کیفیت فیلم کاسته شده است باید آن را تعویض کنند.

اشرفی با بیان این نکته که ساخت پردیس‌های سینمایی به بالا بردن کیفیت پخش فیلم‌ها کمک کرده است، گفت: در یکی، دو سال اخیر وضعیت کیفی سینماها بهتر شده است و تجهیزات رفاهی و نمایشی و نوسازی‌هایی که صورت گرفته باعث شده تا کیفیت مناسبی در پخش سینماها شاهد باشیم. البته این نکته هم وجود دارد که شما هرچقدر که سینما را تجهیز کنید این سالن‌ها به فیلم خوب نیاز دارند. وقتی فیلم خوب باشد سینمادار هم دستش باز است و هزینه می‌کند و دوست دارد که موقعیت‌اش را هر چه بهتر کند. وقتی فیلم‌ها خوب نباشند سینمادار هم قادر به تحمل این هزینه‌ها نیست.

او با اشاره به اینکه یک سینما به غیر از اکران فیلم درآمد دیگری ندارد، گفت: بیشترین آسیب را ما در پخش فیلم‌های ضعیف می‌بینیم. بارها این مشکلات را به مسئولین گفته‌ایم ولی مسئولی نیست که آنها را بشنود و دولت باید آنها را حمایت کند.الان ما حتی عوارض شهرداری، مالیات برارزش افزوده و خیلی هزینه‌های دیگری داریم. سینما یک مکان فرهنگی است و دولت نباید این هزینه‌ها را بگیرد، در کشورهای دیگر شهرداری‌ها به سینماها کمک می‌کنند در صورتی که در ایران ما حتی برای نصب تابلو فیلم‌ها هم باید عوارض پرداخت کنیم. هر مکانی نیاز به معرفی خودش دارد منِ سینمادار اگر تابلو نداشته باشم چگونه می‌توانم فیلمم را معرفی کنم این در حالی است که ما در بستر فرهنگ سازی هزینه زیادی نمی‌کنیم.

رئیس انجمن سینماداران اضافه کرد: ما تلاش‌مان بر این است که کمبودی در به روز رسانی نداشته باشیم. اگر هزینه نگهداری سینما بالا است ولی این دلیل نمی‌شود که سینما را رها کنیم و توجهی به کیفیت آنها نداشته باشیم. ما می‌توانیم در این شرایطی که وضع سینما خوب نیست حداقل سینمای موجود را حفظ کنیم و این وظیفه همه ماست که سینمایی که برای مردم نوستالژی دارد، حفظ شود. این کار به غیر از ساخت پردیس‌های سینمایی و تجهیز و نظارت بر آنها بر اساس استاندارد روز جهانی است.

اشرفی با انتقاد از اینکه حمایت در مورد فیلمها صورت می‌گیرد ولی در مورد سینما اینطور نیست گفت: سینماها هم هر چند وقت یکبار نیاز به بازسازی و نوسازی دارند تا بازسازی شوند و سیستمهای رفاهی‌شان عوض شود ولی در واقع خود سینمادار قادر به پرداخت هزینه‌هایش نیست و نیازمند حمایت است.

مدیر سینما ماندانا در پایان درباره ارتقاء پخش این سینما به سیستم D_cinema خبر داد و گفت: سیستم پخش D_cinema تهیه شده است و در صورتی که این سینما در جدول اکران جشنواره فیلم فجر قرار بگیرد از آن تاریخ به بعد استفاده از آن راشروع می‌کنیم و تصمیم داریم که به صورت مرتب از آن استفاده شود.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 72686 و در روز دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۶:۵۲
2024 copyright.