تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۰۶ - ۱۹:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 21966

توهین تندو بی‌سابقه هفته نامه «یالثارات» به هنرمندان؛ هنرمندانی که در جشن حافظ حضور یافته بودند، هنرمندانی که تعداد بسیاری از آنها حق بسیاری به گردن فرهنگ این سرزمین دارند، توهینی که این‌بار تنها متوجه خود هنرمندان نیست بلکه اطرافیان، به ویژه خانواده این قشر را نیز نشانه گرفته است.

مدتی است استفاده از واژه‌های نامتعارف توهین‌آمیز باب شده و بسیاری از اشخاص و رسانه‌ها از این کلمات استفاده یا شاید سوءاستفاده می‌کنند و به خود این اجازه را می‌دهند که به راحتی به اقشار فرهنگی و هنری حمله رسانه‌ای کنند. در پی این اتفاق با تعدادی از سینماگران گفت و گو کردیم و از آنها پرسیدیم چه تصمیمی در مواجهه با این افترا اتخاذ خواهند کرد. همه آنها تصمیم‌گیری نهایی‌شان را به تصمیم جمعی منوط دانستند؛ چراکه معتقدند به تنهایی نمی‌توان در مقابل این رفتارهای ناپسند ایستاد و این مقابله نیاز به یک خرد و تصمیم جمعی دارد.
علی معلم، مسئول برگزاری جشن حافظ در گفتگو با «ایران آنلاین» گفت: آیا می‌شود در روزنامه فحش هم نوشت؟ می‌شود عکس آدم ها را چاپ کرد و به راحتی به آن توهین کرد؟ به نظر من این اتفاق یک برخورد فرهنگی نیست، بلکه بیشتر سیاسی است و برنامه‌ریزی‌هایی که شاید برای انتخابات دارد انجام می‌شود. در هر صورت این موضوع به من برنمی‌گردد و یک موضوع عمومی است و توهین به خانواده‌ها و جامعه صورت گرفته است. کسانی که مدعی رعایت قانون هستند باید با چنین پدیده‌هایی برخورد کنند. وزارت ارشاد باید با این موضوعات برخورد جدی کند. منِ تنها نباید به اینگونه مسائل واکنش نشان دهم بلکه جامعه هنری، خانه سینما و سازمان سینمایی باید واکنش نشان دهند. معاون مطبوعاتی و هیأت نظارت بر روزنامه‌ها و رسانه‌ها که قوانین مشخصی دارند باید بر اساس این قوانین با این موضوع برخورد کنند و ما نیازمند یک واکنش عمومی هستیم. تلقی عمومی از این پیشامد این است که مدعی‌العمومی وجود دارد و هیچ فرد و سازمانی حق چنین کنش‌هایی را ندارد و در واقع اکنون موضوع اعاده حیثیت است و خواست ما برخورد جدی با اینگونه رفتارهاست.
یک منبع آگاه درخانه سینما به «ایران آنلاین» گفت: خانه سینما امروز درباره عکس و مطالب توهین آمیز نشریه یالثارات جلسه ای برگزار و بیانیه ای صادر می کند. یک منبع آگاه در وزارت ارشاد نیز به ایران اطلاع داد: بهترین واکنش در مقابل مطلب توهین آمیز نشریه «یالثارات» که ما حتی نمی‌توانیم واژه اش را بر زبان آوریم سکوت است و مطمئنا از طریق هیات نظارت بر مطبوعات این موضوع پیگیری خواهد شد.
این‌گونه توهین‌ها و تندروی‌ها اولین بار نیست که نسبت به هنرمندان رخ می‌دهد اما امیدواریم با پیگیری سازمان‌های مربوطه و مقامات مسئول دیگر شاهد کاربرد چنین الفاظ و رفتارهایی نباشیم.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها