نشریه سینمایی ورایتی در گفتگو با نرگس آبیار، از بزرگترین مانع وی برای ساخت فیلم، مهمترین دستاورد، هدف، قهرمان و … از این کارگرانی ایرانی پرسید.
به گزارش سینماسینما، امسال در مجموع ۹۲ کشور در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار پذیرفته شدهاند که در این میان رکورد ۲۷ فیلم را کارگردانان زن ساختهاند و ۸ نفر از این زنان نیز از قاره آسیا هستند.
به همین بهانه نشریه سینمایی ورایتی به سراغ یکی از کارگردانان زن آسیایی حاضر در این رویداد سینمایی از جمله نرگس آبیار، کارگردان فیلم «نفس» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ رفته و پرسشهای مشابهی از آنها پرسیده است.
چه چیز بزرگترین مانع بر سر راه ساخت فیلم شما بوده است؟
زن بودن بزرگترین مانع بر سر راه من از آغاز فعالیت سینماییام بوده است، چرا که باید کاری کنم که همه به کار من اعتماد کنند. این یک مشکل تاریخی در سراسر جهان است و زنان در درجه اول به دلیل جنسیتشان نگریسته میشوند و هنر و تواناییهای آنها نادیده گرفته میشود.
دستاورد اصلیتان در این فیلم چه بوده است؟
بزرگترین دستاورد من در دوران فعالیتم به عنوان نویسنده و فیلمساز این بوده است که هر کاری که دوست داشتهام را انجام دادهام، بویژه زمانی که کارم را در این حرفه آغاز کردم. من فیلمهایی ساختهام که دوست داشتم بسازم و از این بابت خوشحالم. معتقد نیستم که موفقیت یک فیلم به میزان فروش آن در گیشه و جوایز سینمایی آن بستگی دارد، بلکه این فیلمساز است که باید از ساخته خود احساس رضایت کند.
برای من دستاورد اصلی این است که هم مخاطبان و هم فیلمسازان دیگر ساخته آخرم «شیار ۱۴۳» و «نفس» را دوست داشتهاند. من بازخوردهای بسیار مثبت منتقدینی که فیلمهای من را دوست داشتهاند را نیز در نظر میگیرم و شکی نیست که خوشحالتر خواهم بود، اگر طیف گستردهتری از مخاطب داشته باشم چرا که فقط برای خودم فیلم نمیسازم.
قهرمانان فیلمساز شما چه کسانی هستند؟
من از بسیاری فیلمسازان و حتی فیلمسازان ناشناس آموختهام، اما میتوانم بگویم مهمترین آنها «کیشلوفسکی» و «ایناریتو» هستند.
دوست دارید دنیا چه چیزی درباره زن بودن بداند و چه پیامی را میخواهید انتقال دهید؟
به عنوان یک فیلمساز که زندگی خود را در دوران جنگ نیز سپری کرده، مواجهه زنان و کودکان با مساله پیچیده جنگ دغدغه من بوده و این موضوع را در فیلمهایم نیز دنبال کردهام و تلاش کردهام صدای بلند این زنان و کودکانی باشم که همواره در زیر سایه جنگ در جستجوی ماهیت زندگی بودهاند و آرزوی معصومانه آنها برای زندگی، لزوم صلح را برای من و همچنین آنها غیرقابل اجنناب میکند.
«آنجلینا جولی» با فیلم «اول پدرم را کشتند» به نمایندگی از کامبوج، «رویا سادات» با فیلم «نامهای به رئیس جمهور» از افغانستان، «روث بورگوبلو» با فیلم «فضای میان» از استرالیا، «ماتی دو» با فیلم «عزیزترین خواهر» از لائوس، «آنهماری جاسر» با ساخت فیلم «واجب» از فلسطین،«کریستن تان» با فیلم «Pop Ayee» از سنگاپور، و«آنوشا سویشاکوپونگ» با فیلم «تا زمانی که هوا تاریک میشود» از تایلند، کارگردانان زنی هستند که امسال به نمایندگی از کشورهای آسیایی در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار ۲۰۱۸ حضور دارند.
«نفس» روایت زندگی چهار کودک به نامهای بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ نفس میکشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد
مهران احمدی، پانتهآ پناهی ها،گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خان بابایی و جمشید هاشم پور ایفاگر نقشهای فیلم سینمایی «نفس» هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار استاد افتخاری یک دانشگاه چینی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد