تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۹:۴۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 60223
سینما «تهران» واقع در ضلع شمالی میدان امام حسین (ع) که تاسیس آن به حدود سال ۱۳۳۹ برمی‌گردد، با تملیک این ساختمان توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری، قرار است تا آخر تابستان به یک فرهنگسرا تبدیل شود.

به گزارش سینماسینما، مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری منطقه ۱۲ تهران با اشاره به برخی خبرها مبنی بر تخریب این سالن سینما، با بیان اینکه اصلا بنا به تخریب این ساختمان ندارند  گفت: این ساختمان قرار است بازسازی شود و از آن به عنوان یک فرهنگسرا استفاده شود.

یوسف بالو با اشاره به اینکه “سینما تهران به سازمان فرهنگی هنری شهرداری واگذار شده است” افزود: سینما تهران قرار است نوسازی ویژه شود یا مثل سینما «آزادی» یک ساختمان ویژه سینمایی احداث شود. درباره‌ی این فضا در جلسات متعدد شهرداری بحث‌های زیادی شد که از ابتدا هم قرار به تخریب نبود و این ساختمان تملیک شد تا یک فضای فرهنگی باقی بماند و استفاده‌ی دیگری از آن نشود ولی چون بودجه زیادی می‌خواست تصمیم‌گیری درباره‌ی آن به تعویق افتاده بود.

وی در عین حال یادآور شد: بنابر این بود که همان ابتدا ساختمان تخریب شود ولی چون معلوم نبود قرار است به چه چیزی تبدیل شود، توسط شهرداری تملیک شد تا کاربری آن تغییر نکند و به خاطر قضیه میدان امام حسین و تبدیل شدن آن به میدان آیینی امام حسین (ع) طرح‌های زیادی مطرح شد حتی طرح پردیس شدن آن مثل سینما آزادی نیز وجود داشت.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲ با تاکید بر اینکه ساختمان تخریب نشده است و در حال بازسازی است، بیان کرد: سقف‌های سالن ریزش کرده و به دلیل اینکه  فاصله زمانی زیادی ساختمان خالی بوده و وقتی یک مکان بلااستفاده شود فرسودگی آن بیشتر می‌شود، آتش نشانی اخطار داده بود که باید ساختمان بازسازی و مستحکم و ایمن شود.

یوسف بالو با اشاره به اینکه “از تیر ماه ۹۴ قرار بر این شد که از فضای سینما یک استفاده ویژه به عنوان پاتوق فرهنگی شود” گفت:تقریبا از تیر ماه ۹۴ و بحث تحویل میدان امام حسین به مدیریت فرهنگی هنری شهرداری تهران، چون هنوز میدان امام حسین شکل واقعی خود را نگرفته بود نمی‌توانستیم برنامه دقیقی برای سینما تهران داشته باشیم. بااین اوصاف وقتی ما از سال ۹۴ مدیریت میدان امام حسین را تحویل گرفتیم سعی برآن شده است که برای ۳۶۵ روز سال برنامه‌های فرهنگی مختلف و ویژه داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: اردیبهشت ماه امسال تصویب شد که سینما تهران تحویل مدیریت فرهنگی هنری شهرداری شود که از همان زمان عنوانش به  “فرهنگ سرای عترت” تغییر یافت. سازمان به محض اینکه سینما را از شهرداری تحویل گرفت سریعا تابلواش  را نصب کرد البته از قبل چارت آن تصویب شده بود که اگر سینما تحویل داده شود قرار است، چه کاری انجام شود، بنابراین از همان روز در حال فعالیت و کار هستیم.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲  با بیان انکه “جلسه‌ای در ماه رمضان امسال در خصوص تصمیم گیری برای ساختمان سینما تهران برگزار شد” گفت: در ماه رمضان جلسه‌ای با حضور شهردار منطقه ۱۲، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ و ریاست سازمان فرهنگی هنری برگزار شد که طی آن جلسه بنا شد که با فوریت به بازسازی سینما تهران پرداخته شود.

وی درباره‌ی فعالیت‌هایی که قرار است دراین فرهنگسرا انجام شود افزود: قرار است سالن اصلی سینما بازسازی شود و به همان عنوان قبلی یعنی مکانی برای اکران فیلم‌ها استفاده شود همچنین یک مرکز ویژه تئاتر و فضای آموزشی نیز در دستور کار داریم و در آینده اگر بودجه‌اش بود، ساختمان جدیدی احداث شود.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲ با اشاره به اینکه ساختمان قبلی سینما فقط به یک بخش از هنر می‌پرداخت، گفت:   می‌خواهیم فرهنگسرای «عترت» به صورت ویژه‌تر به یک مجموعه فرهنگی هنری تبدیل شود و در این راستا در تلاش هستیم از بعضی اتاق‌های آن اگر امکانش باشد به عنوان سالن‌ها و اتاق‌های تمرین تئاتر استفاده کنیم.

یوسف بالو با بیان اینکه تاکنون تئاترها و برنامه‌های زیادی در میدان امام حسین برگزار شده است گفت: ما برنامه‌های متعددی در میدان امام حسین برگزار کردیم ولی تئاتر تخصصی که فضا، نور و دکور می‌خواهد اجرایش در میدان سخت و پرهزینه  است به همین علت با احداث و راه اندازی مجدد این سینما بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. فرهنگسرای عترت این امکان را به ما می‌دهد که ما تمام این فعالیت‌ها را به این مکان برده و فضایی آگوستیک و حرفه‌ای احداث کنیم.

بالو با بیان اینکه سینما تهران نیاز به بازسازی دارد، ادامه داد:اکنون از معاونت عمران آمده‌اند و گفته‌اند، می‌شود این ساختمان را مقاوم سازی و از آن استفاده کرد ولی مراحل مختلفی برای ساخت و بازسازی این مکان وجود دارد که با این اوصاف بودجه اختصاص داده شده برای این مکان در مراحل اولیه بازسازی چیزی حدود  ۱و نیم تا ۲ میلیارد است به هرحال هرچقدر بیشتر هزینه شود استفاده بهتری به این مکان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تا قبل از محرم امسال قرار است بازسازی و نماسازی این ساختمان تمام شود، افزود:این ساختمان در ابتدا باید بازسازی، زیبا سازی و سپس تجهیز کنیم و ورودی‌ها و خروجی‌های آن ترمیم شود، در مرحله دوم به سراغ تجهیز امکانات داخلی سینما می‌رویم.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲ با بیان اینکه مرحوم جمال مجتهدی که صاحب این مکان بودند سینما را به شهرداری فروختند گفت:بعد از پیاده راه شدن محدوده امام حسین (ع) و خیابان ۱۷ شهریور شاید ایشان به این نتیجه رسیده بودند که سینما را بفروشند.

اظهارات رییس هیات مدیره انجمن سینماداران درباره سینما تهران

محمد قاصد اشرفی رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران ایران درباره “سینما تهران” گفت: این سینما متعلق به بخش خصوصی بود که مشکلات حقوق داشت و بعد از چندبار جابه جایی، نقل و انتقال به شهرداری فروخته شد.

او با اشاره به اینکه نقل و انتقال این سینما بدون استعلام از انجمن سینماداران انجام شده است، افزود: ما بعد از واگذاری متوجه این اتفاق شدیم، در حالی که برای انجام چنین معاملاتی باید از انجمن سینماداران استعلام می‌گرفتند.

اشرفی با بیان اینکه “با وجود استعلام نکردن تخلفی رخ نداده است” گفت: اگر نامه می‌دادند مستنداتی ثبت می‌شد و از نظر اداری بهتر بود و اگر بدهی داشتند به خاطر عضویت در این فعالیت صنفی پرداخت می‌شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران ایران در ادامه افزود: سینما تهران از چرخه نمایش خارج شده است و اکنون زیر نظر شهرداری است.

محوطه داخلی سینما تهران
محوطه داخلی سینما تهران

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها