تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۱۵:۵۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 73874

خسرو دهقان در شماره جدید ماهنامه فیلم نوشت :
۱- شهرام مکری آری، اما…..
۲- شهرام مکری را می پسندم، اگر…..
۳- شهرام مکری می شود، شاید و امیدوارم……
۴- من تا این لحظه و امروز ۲۲ آبان ۹۶ فیلم “هجوم” را ندیده ام. و خواهم دید و به وقت اش درباره اش خواهم نوشت.
۵- اما سایر آثار او را بیش و کم دیده ام و می خواهم برای نوشتن درباره “هجوم”، کارهایش را با حوصله و دقت و به تمامی، یک بار دیگر ببینم و بعد بنویسم.
۶- تا این جای کار، شهرام مکری را دوست دارم و می پسندم. زاویه دیدش برایم دلپذیر است. حتی اگر برخی از فیلم هایش و یا صحنه هایی از بعضی را نپسندم. شهرام مکری را در کلیت می فهمم و به نحوه رودر روی اش با سینما ارج می نهم.
۷- و اما، می کوشم تا به اماها و اگرها و شاید ها و امیدواری ها هم برسم و توضیحی درباره تردیدهایم بنویسم. که امیدوارم تردیدهایم برطرف شود و سایه شک دست از سرم بردارد.
۸- شهرام مکری از جنس مهندسی سینماست. تا از جنس هنرمندی سینما. از جنس فرم است و ساختار و صنعت سینما. دلواپسی و مشغله اش ابزار و ادوات سینما و پیچ و مهره سینماست تا حکمت و فلسفه و اخلاق و روانشناسی و جامعه شناسی و پند و اندرز و محتوا و مضمون و حرف و چه و چه و…..
۹- دغدغه شهرام مکری را بسیار و بسیار و بسیار می پسندم. که فعال سینما است. که کارگر فنی سینما است. که سینما با سین فنی و صنعتی اش برایش مهم است. می پسندم که او با فرم و دوربین و لانگ تیک و پلان و سکانس و میزانسن و لنز و زاویه و نور کار می کند. می پسندم که او آچار به دست پشت دوربین است تا عینک زده و کتاب زیر بغل. و تئوری بافی و…. خوشحالم که دلمشغولی و ذهن مشغولی اش زیبا شناسی سینما است. زیباشناسی به معنی صدا و مونتاژ نه به معنی شیکی و قشنگی و….
۱۰- اینکه نتیجه این وررفتنی او با سینما و صنعت سینما و دوربین چه خواهد شد را نمی دانم و نمی توانم حدس بزنم که چه خواهد شد و آیا ختم به خیر خواهد شد یا نه. و آیا افق های تازه ای را در باب زبان سینما برای عرضه چیزی در خواهد نوردید یا خیر. نمی دانم.
۱۱- ولی امیدوارم او، چون مثلا بزرگان ارامنه تاریخ سینمای ایران یک آدم کاربلد فنی و توانا با ابزار و یراق سینما از آب درآید. تا….
۱۲- آیا خواهد شد. یا همه این ها ادا و اصول است. فکر نمی کنم روزآمد و پی جوی ژست و قیافه و …. فلان و از این حرف ها باشد.
۱۳- دوست دارم خوشبین باشم و قدم یک نورسیده کاربلد قابل فنی سینما دوست صنعتی را خوش آمد بگویم.
۱۴- خدایا من را ناامید مگردان.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها