تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۳:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 89813
 

شهروندنوشت : حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا گزارشگران اعزامی صداوسیما به روسیه نمی‌توانند از ورزشگاه‌های جام‌جهانی گزارش‌های اختصاصی مناسبی تهیه کنند و حتی گزارش مسابقه ایران از تهران انجام شد.
چرا پیمان یوسفی به روسیه نرفت؟
نزدیک به ٢ماه تا آغاز جام‌جهانی پورمحمدی، مدیر شبکه سوم سیما از احتمال بالای اعزام‌نشدن گزارشگر تلویزیون به روسیه خبر داده بود. او دلیل این تصمیم را ناموفق‌بودن چنین اقدامی در دوره‌های گذشته عنوان کرد. با این حال، چند روز مانده به شروع جام بیست‌ویکم تصمیم جدیدی گرفته شد. قرار بود پیمان یوسفی به‌عنوان گزارشگر اعزامی به روسیه برود تا ٣ بازی ایران را مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال زنده گزارش کند اما جمعه همه ایران بازی را با صدای عادل فردوسی‌پور شنیدند. جالب این‌که عوامل برنامه ٢٠١٨ ازجمله فردوسی‌پور هیچ اشاره‌ای به دلیل فراهم‌نشدن شرایط برای گزارش پیمان یوسفی از روسیه نکردند تا این‌که دیروز شاهد گزارش یوسفی روی بازی استرالیا و فرانسه بودیم! درنهایت مشخص شد این گزارشگر اصلا به روسیه نرفته و به خاطر مشکلات به وجود آمده درتهران مانده است. جالب این‌که حداقل در تهران هم گزارش بازی ایران را به پیمان یوسفی نسپردند! در دوره قبلی هم تجربه مشابهی وجود داشت و مزدک میرزایی که به برزیل رفته بود، در دقایقی از بازی‌ها با کیفیت نامناسب صدایش به مردم رسید و درنهایت فردوسی‌پور مجبور شد خودش وظیفه گزارش را برعهده بگیرد.
گزارش شهری، اوج کار گزارشگران!
در چند روز اخیر هم اخباری به گوشمان رسید که گزارشگران اعزامی صداوسیما به روسیه با کارت‌های هواداری در این کشور تردد می‌کنند و حتی آی‌دی کارت خبرنگاری هم ندارند. این اتفاق با پخش گزارش محمدحسین میثاقی از روی سکوی تماشاگران ورزشگاه سن‌پترزبورگ بعد از بازی ایران و مراکش اثبات شد. در واقع هیچ‌کدام از گزارشگران ایرانی نتوانستند کنار زمین حضور داشته باشند و در کنار تماشاگران بازی را تماشا کردند. درچند روز اخیر، اوج کار گزارشگران اعزامی به روسیه، تهیه گزارش‌های شهری از هواداران تیم‌ملی بوده است و آنها به دلیل نداشتن‌ آی‌دی کارت حق ورود به منطقه رسانه‌ای را ندارند.
چقدر هزینه برای صداوسیما
آب خورد؟
محمدحسین میثاقی از شبکه سوم، داوود عابدی و علیرضا اکبری خرم از شبکه خبر، مجتبی پوربخش و بهنام مهدی‌زاده از شبکه ورزش گزارشگران اعزامی صداوسیما به روسیه هستند که هرکدام از آنها را یک تصویربردار و مسئول هماهنگی هم همراهی می‌کند. البته شبکه خبر ترجیح داده همراه با گزارشگران خود تصویربردار اعزام نکند و گزارش‌های این شبکه با گوشی موبایل ضبط می‌شود. در هرصورت هیچ‌کدام از این گزارشگران نتوانستند در روزهای اخیر پوشش رسانه‌ای مناسبی به خاطر نداشتن آی‌دی کارت داشته باشند؛ درحالی‌ که برای اعزامشان صداوسیما هزینه زیادی را متحمل شده است.
مشکل کجاست؛ حق پخش
یا باکس گزارشگر؟
درباره حق پخش با توجه به این‌که صداوسیما رسما اعلام کرده آن را برای جام‌جهانی خریداری کرده، باید خیالمان راحت باشد؛ اگرچه اخبار ضدونقیضی در این‌باره به گوش می‌رسد. با این حال، آن‌طور که به نظر می‌رسد مجوز نداشتن گزارشگران ایرانی در روسیه به نخریدن باکس گزارشگر مربوط می‌شود. هر کشوری که می‌خواهد به صورت تصویری جام‌جهانی را پوشش دهد، باید علاوه بر حق پخش، باکس گزارشگر را خریداری کند که این باکس می‌تواند مجوزی برای فعالیت گزارشگران باشد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها