تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۲/۳۰ - ۱۱:۲۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 49731

سینما آزادیسینمای ایران در سال ۹۵ نیز اتفاقات ریز و درشت بسیاری به خود دید که شکستن رکورد میزان مخاطب، کسب دومین اسکار و تغییر در راس مدیریت سینما کشور از مهمترین آنها محسوب می شود.

به گزارش سینماسینما شاید آنچه بیش از همه طی سال ۹۵ از سینمای ایران در ذهن‌ها باقی مانده، استقبال بی‌نظیر و کم سابقه مردم از فیلم‌های اکران نوروز بود. استقبالی که بعضاً چراغ برخی سینماهای پایتخت را تا پنج بامداد روشن نگاه داشت.

** رکورد بی سابقه
البته استقبال خوب مردم از اکران فیلم‌های نوروزی چند سالی است که به یک اپیدمی تبدیل شده و همواره فیلمسازان را بر آن داشته تا از حداکثر ظرفیت خود برای اکران فیلمشان در این زمان استفاده کنند.
اما نوروز امسال نمایش دو فیلم کمدی در کنار چهار اثر اجتماعی، فروش ۱۶ میلیارد ریالی فیلم ها و افزایش چهار برابری مخاطبان سینما نسبت به همین زمان در سال گذشته را در پی داشت.
چهار فیلم اجتماعی شامل «ابد و یک روز» نخستین تجربه کارگردانی سعید روستایی ۱۱ میلیارد تومان، «بادیگارد» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا ۶ میلیارد تومان، «کفش هایم کو؟» ساخته کیومرث پوراحمد یک میلیارد تومان، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی یک میلیارد و نیم میلیون تومان و دو فیلم طنز «من سالوادور نیستم» ساخته منوچهر هادی ۱۴ میلیارد تومان و «پنجاه کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی ۱۳ میلیارد تومان فروش فیلم‌های اکران نوروز بودند. رکورد بی‌سابقه‌ای که شاید سال‌ها باقی بماند.

** درگذشت خالق ۱۰
هر چند هنوز اهالی سینما در تب و تاب خبر خوش فروش فیلم‌ها و استقبال مردم از سینما بودند که درگذشت عباس کیارستمی سینماگر برجسته ایران در اردیبهشت ۹۵ همه را داغدار کرد. این خبر انعکاس بسیار وسیعی در رسانه‌های مختلف دنیا داشت تا آنجا که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نیز پیام تسلیتی صادر کرد و جشنواره سائوپائولو برزیل و بسیاری از فستیوال‌های معتبر دنیا آیین تجلیل و یا جایزه ویژه کیارستمی را به مراسم خود اضافه کردند.
البته خبرهای ناگوار درگذشت هنرمندان کم هم نبود.
از پیشکسوتانی چون داوود رشیدی، ملیحه نیکجومند و کاظم افرندنیا تا هنرمندان جوانی چون حسن جوهرچی، دنیا فنی زاده و… همگی در سال ۹۵ با دنیای هنر خداحافظی کردند.

** کن و دو جایزه
روزهای ابتدایی خرداد سال ۹۵ بار دیگر خبرهای خوشی برای سینمای ایران داشت. اصغر فرهادی که تازه‌‎ترین اثر خود با عنوان «فروشنده» را در سکوت کامل خبری ساخته بود، به جشنواره کن فرستاد و در نهایت این فیلم به عنوان ۲ اثر آخر در بخش رقابتی این جشنواره پذیرفته شد.
هر چند بعد از انتخاب دیر هنگام «فروشنده» کمتر کسی فکر می کرد جوایز از این فستیوال به فرهادی برسد اما روز ۲ خرداد سال ۹۵ و در اختتامیه این جشنواره اتفاق دیگری افتاد.
شهاب حسینی بهترین بازیگر مرد و اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلمنامه را از این رویداد مهم هنری دنیا به دست آورند تا سینما ایران تجربه موفق بین المللی دیگری را تجربه کند.

** سینما سیار
مرداد ماه امسال نیز به تحولی دیگر در راستای پیشرفت تکنولوژی در سینمای ایران رونمایی شد و آن افتتاح طرح پروژه «سینما سیار» بود.
حجت الله ایوبی رییس وقت سازمان سینمایی آن زمان در توضیح این پروژه گفته بود، «این طرح مدلی چینی است که با تلاش مهندسان ایرانی توانستیم آن را مهندسی معکوس کنیم. اکنون یکصد سینما سیار تهیه شده است که در کوتاه مدت می توان از آن در استان های محروم استفاده کنیم. یعنی فیلم هایی که امروز در سینماهای پایتخت اکران می شود با کمک این پروژه همزمان می توان این فیلم ها را در دور افتاده ترین روستاها نیز تماشا کرد.»

** آخرین عزل و نصب ایوبی
۵ دی ماه و تقریباً چند روز پس از برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران فرید فرخنده کیش دبیر این رویداد و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با حکم حجت الله ایوبی برکنار و سید صادق موسوی جایگزین وی شد.
این تغییر تقریباً آخرین حکم ایوبی در زمان مدیریت خود بر سازمان سینمایی بود که رقم خورد.

** جشنواره سی و پنجم و اوج حاشیه
بیش از سی سال است که ماه بهمن برای هنرمندان ایران به جشن سینما تبدیل شده است. البته بهمن امسال اخبار سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر داغ‌تر از گذشته شد و از همان آغاز گزینش فیلم‌ها توسط هیات انتخاب برای حضور در جشنواره با حواشی آغاز شد که این حاشیه ها دست از سر جشنواره بر نداشت و تا روز اختتامیه همراه سی و پنجم جشن سینمای ماند.
حواشی از جمله تسلط ناکافی اعضای هیات انتخاب برای گزینش فیلم‌ها، داوری‌های غیر کارشناسی و نامزدهای نامناسب، برنامه های انتقادی تند هفت و حضور داوران دوتابعیتی در میان داوران جشنواره، اعتراض ساره بیات از نامزد شدنش در میان بازیگران زن و حذف نام وی و بسیاری حواشی دیگر که جشنواره امسال را بیش از بیش سر زبان‌ها انداخت.
البته گذشته از این حواشی، جشنواره امسال اتفاقات تازه و جذابی از جمله حضور جوانان فیلم ساز، رقابت ۶ زن کارگردان و تجمیع تمامی فیلم‌ها جشنواره در یک بخش را در پی داشت.

** از اسکار تا تغییر
در حالیکه همواره بهمن ماه اوج اخبار سینمای ایران است، اما اسفند ۹۵ دو خبر مهم برای سینما داشت.
اوایل اسفند ماه بود که اصغر فرهادی دومین اسکار خود و سینمای ایران را کسب کرد تا بار دیگر سینما در راس اخبار روز قرار گیرد.
فرهادی با تحریم اسکار و انتخاب دو نماینده برای دریافت این جایزه احتمالی بیش از بیش سر زبان‌ها افتاد. البته انتخاب دو نماینده او در رسانه های ایران موافقان و مخالفانی داشت که در رسانه ها نیز بیشتر منتشر شد.
دومین خبر اسفند ماه نیز جابجایی حجت الله ایوبی با محمد مهدی حیدریان بود که بعد از حاشیه‌ها و اخبار ضد و نقیضی که در این باره منتشر شد، سرانجام ایوبی سه شنبه ۱۷ اسفند ماه سکان سینما را به حیدریان پیشکسوت و باسابقه تحویل داد.

 منبع: ایرنا
برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها