تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۱۱:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 64577

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دفتر آیت الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

 

به گزارش سینماسینما، آیت الله مکارم شیرازی عصر چهارشنبه (هشتم شهریور ماه) در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشخص است که شما با زاویای این وزارتخانه آشنا هستید، اظهار داشت: وزارت ارشاد یکی از حساس ترین وزارتخانه‌ها است، نظام جمهوری اسلامی ایران از جمهوریت و اسلام تشکیل شده است، جمهوریت از سوی دیگران انجام می‌شود اما اسلامیت آن باید توسط وزارت ارشاد انجام شود، حوزه‌های هشت گانه ارشاد نشان می‌دهد که این حوزه جای فعالیت زیادی دارد، برخی از این حوزه‌ها نسبت به دیگر حوزه‌ها آسیب پذیرتر است.

این مرجع تقلید تأکید کرد: یکی از مسائل حساس در این حوزه کتاب و نشر است، کسانی باید باشند که کتاب را بخوانند و نظر بدهند، زیرا کتاب می‌تواند داروی شفابخش و در عین حال سم مهلک باشد، کسانی هستند که ممکن است یک کتاب بنویسند اما فقط داخل یک صفحه سم خود را بریزند و عده‌ای را گمراه کنند.

وی در ادامه افزود: در دوران شاه کتابی به عنوان جامعه شناسی تدریس می‌شد، جامعه شناسی غربی بود که تنها در یک صفحه آن درباره دین نوشته شده بود، در این کتاب نشان داده می‌شد که دین تنها تراوش از ذهن انسان است، کتاب را همین یک صفحه مسموم کرده بود و کسی که این کتاب را می‌خواند با مذهب خداحافظی می‌کرد.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: امروز تعداد تولید کتاب‌ها زیاد شده است و همین امر کار نظارت را سخت کرده است. فضای مجازی امروز کار را سخت‌تر از همه کارها کرده است، رؤسای فضای مجازی در خارج هستند، امروز با یک وسیله چون موبایل می‌توان اطلاعاتی را به سرعت نشر داد، این وسیله خوب است اما راه استفاده آن هم شرط است، تنها راه استفاده صحیح از این وسیله ایجاد شبکه ملی فضای مجازی است تا مردم اطلاعات درست و مفید را در این شبکه ببینند و اطلاعات غلط را نبینند، ضمانت آمدن مردم به سوی این شبکه این است که دسترسی به این شبکه را آسان کنید، اما دسترسی به آن فضا را سخت کنید، به این معنا که پهنای باند در این وسیله را سریع و در شبکه خراب سخت کنید.

وی تأکید کرد: بیگانگان در این فضا جنایت می‌کنند، زیرا با وجود این وسیله هر گونه اطلاعات را وارد می‌کنند و تحزیه و تحلیل‌های خود را در آن ارسال می‌کنند، افراد مطلع به ما گفتند فضای مجازی در دسترس کودکان با بزرگسالان فرق می‌کند و این در حالی است که در داخل کشور ما همه گروه‌های سنی از یک فضا استفاده می‌کنند، یک گروه از سوی ما در حال بررسی فضای مجازی هستند و به گوش ما رسیده است که در مورد قرآن، دین، رهبری و مراجع بدگویی می‌کنند.

این مرجع تقلید یادآور شد: در این فضا اتفاقات سیاسی و بداخلاقی موج می‌زند، دولت هنوز تصمیمات جدی درباره این فضا نگرفته است، این فضا می‌تواند بنیان کشور را از بین ببرد، این فضا سریعا باید مورد مطالعه قرار گرفته و چاره‌اندیشی شود. رسانه‌ها مهم هستند، در برخی رسانه ها آمده است که جشن قهوه با حضور هم جنس بازان با مجوز صنعت و معدن برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد که رسانه‌ها می‌توانند غوغا کنند، پس باید توجه جدی به این حوزه شود.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: مسائل سیاسی نباید وارد وزارت ارشاد شود، ارشاد نباید وارد مسائل جناحی شود، البته شجاعت وزیر ارشاد می‌طلبد که در مقابل این فشارها ایستادگی کنند، روشنفکری‌های افراطی امروز باید مورد توجه قرار گیرد، اگر این روشنفکری که یک فرهنگ غربی است، نفوذ کند یکی از آسیب‌ها است، ما باید در مقابل این تفکرات بایستیم و مقابله با آن شود.

وی ادامه داد: آسیب دیگر پراکندگی کار ارشاد است زیرا حوزه ارشاد بزرگ است و از این رو نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است، یک زمانی حوزه از وزارت ارشاد اسلامی ناراحت بود و درخواست داشت از این وزارتخانه نام ارشاد و اسلامی برداشته شود. یکی از مهم‌ترین اقدامات ارشاد باید ارتباط با حوزه باشد، شما خود عضو حوزه هستید و از این رو می‌توانید در هر هشت حوزه ارشاد از حوزه عملیه بهره ببرید، حوزه وزارت اندک است و نباید فراموش کنید که باید کار کنید.

سیدعباس صالحی: آبروی ما از آبروی حوزه است

دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با تشکر از پیام‌های تبریک مراجع اعظام تقلید برای وزارتش، اظهار داشت: امیدوارم دوران خدمتتم زمانی برای خدمت به تشیع و اسلام باشد چرا که من خودم را فرزند حوزه می‌دانم.

وی در ادامه بیان کرد: من از دوران سیزده سالگی وارد حوزه شدم عملا به صورت پیوسته در قم در حال رفت و آمد بودم و شاگردی حوزه امام صادق(ع) را داشتم، شاید این فرصت باشد که در ارشاد بتوانیم به اهل بیت(ع) و فرهنگ اسلامی خدمت کنیم، ما باید به خون شهداء احترام بگذاریم و هر مسؤولیتی باید با نگاه خدمت به دین باشد.

وزیر ارشاد افزود: مسؤولیت در این سمت سنگین‌تر است و ما نیازمند دعای شما هستیم، راه ما سنگین است و نیازمند دعای مراجع عظام و راهنمایی این عزیزان هستیم.

صالحی تأکید کرد: در وزارت ارشاد هشت حوزه فعالیت داریم که ابتدای آن حوزه دین است و سازمان اوقاف، حج و زیارت، قرآن و عترت، کانون فرهنگی هنری مساجد و بنیاد امام رضا(ع) در این راستا فعالیت می‌کنند حوزه دوم ما حوزه فرهنگ است که معاونت فرهنگی و هنری یعنی نشر و کتابت ادبیات، صنعت چاپ اقوام ایرانی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، انجمن مفاخر فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور و … جزء آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه سوم ما سینما است، که شامل مرکز رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات از حوزه‌های ارشاد در زمینه فعالیت سینما است، در رابطه با فعالیت ما در خارج از کشور هم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال فعالیت است و ما همچنین حوزه حمایتی ارشاد از بیمه فعالان هنری و قرآنی برای اعضاء وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داریم.

وزیر ارشاد ادامه داد: یکی دیگر از مجموعه‌های دیگر ما مجموعه‌های تک منظوره یا چندمنظوره هستند که می‌توانند در میان عموم مردم کار کنند. ارشاد یک مجموعه بسیار متنوع است، ما پنج سازمان یا معاونت همراه در حوزه دین در وزارت ارشاد داریم. ما باور داریم که این هشت حوزه ارشاد دارای ظرفیت‌های زیادی است و ما باید از آنها نهایت استفاده را داشته باشیم.

صالحی عنوان کرد: آبروی ما از آبروی حوزه است و از اینکه بخواهد اتفاقی در این دوره بیفتد جلوگیری می‌کنیم، امروز مسؤولیت ما سنگین‌تر شده است و نیازمند همراهی بیشتر هستیم و ما درصددیم که نقطه اتصال دین و فرهنگ به همراه حوزه و روحانیت را داشته باشیم، ما در بخش نظرات و بخش عملیاتی نیازمند کمک هستیم. حوزه و روحانیت اگر چیزی در زمینه فرهنگ مطالبه دارند باید به ما بگویند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه به منظور زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و دیدار با مراجع عظام تقلید وارد قم شد و مورد استقبال استاندار قم قرار گرفت.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها