ازابتدای سال ۲۰۱۸ درفرانسه چندین فیلم ایرانی به پرده سینما آمده اند که بیشترآنها درپاریس و برخی همزمان در سینماهای شهرستانها هم بنمایش درآمده اند. به گزارش سینماسینما، سال گذشته میلادی فیلم های مختلفی از سینمای ایران در سالن های سینماهای فرانسه به نمایش درآمده است.
فیلم های «امروز» ساخته رضا میرکریمی، که درهفته اول در سه سینما ۸۶۸ تماشاگر داشت – “وارونگی” ازبهنام بهزادی درچهاهفته ۲۱٫۶۷۴٫بیننده داشت – “رویاهای دم صبح” ازمهرداد اسکوئی – “تهران تابو” از علی سوزنده،– “دونده “، از امیر نادری– “لیلا” ازداریوش مهرجوئی– و “لرد” از محمد رسول اف، که کم فروش ترین آنها دونده با کمتر از ۱۰۰۰ تماشاگر و پرفروش ترین انها لرد با ۸۸ هزارتماشاگردر سینماهای فرانسه برپرده رفته بود.
درسال جدید میلادی ازاول ژانویه ۲۰۱۸ تا تاریخ قبل از ماه مه فیلم های جدید از سینمای ایران به نمایش عمومی در کشور فرانسه درآمدند.
فیلم های “بدون تاریخ، بدون امضا ” از وحید جلیلوند – از ۲۱ فوریه در ۷ سالن درپاریس – هفته اول ۳٫۵۲۹ تماشاگر وهفته دوم پنجاه درصد افت داشت.
“مو” ساخته محمود غفاری از ۷ مارس در یک سینما، هرروز دو سانس.آماری منتشر نشده است.
“دختر” ساخته رضا میرکریمی از ۲۱مارس همزمان با عید نوروز دریک سینما، که دوسانس در روزبنمایش درآمد. و برخی روزها سه سانس برنامه ریزی شده است.
همچنین قرار است از ۱۱ آوریل (۲۲فروردین) فیلم “استراحت مطلق” از عبدالرضا کاهانی بنمایش در آید.
برای یاد آوری باید گفت که پرفروش ترین فیلم ایرانی در فرانسه، “جدائی نادر از سیمین” اثر اصغرفرهادی است که یک میلیون وصدهزار تماشاگر در فرانسه داشته، رکوردی که دسترسی به آن رویائی بنظرمی آید.
نکته ای که میتوان به آن اشاره داشت، اینکه بعد موفقیت های سالهای قبل که آمارفروش فیلمهای ایرانی در این کشورقابل توجه بود، مدتی است سینمای ایران از نظر جلب تماشاگر افت کرده است. برای یک جمع بندی کلی باید منتظرپایان سال ۲۰۱۸ بود تا بشود دلایل این افت را بررسی کرد و موقعیت تازه سینمای ایران را مورد تفسیر و بررسی قرارداد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- «بدون تاریخ، بدون امضا» به نمایش خانگی آمد
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- ریما رامینفر، «جدایی نادر از سیمین» را برای نابینایان روایت میکند + تیزر
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- استتار و رمزپردازی؛ یک راهحل برای فرار از سلطهی پدر نابینا/ دربارهی جداسازی نادر از سیمین
- «جدایی نادر از سیمین» در فهرست پدران ماندگار سینما و واکنش یک منتقد ،یک جامعه شناس ویک فیلمساز به این انتخاب
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش سوم
- برشهای کوتاه/ لحظه اهدای اسکار به اصغر فرهادی در اسکار ۲۰۱۲
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
- بازیگر «جدایی نادر از سیمین» درگذشت/ علیاصغر شهبازی از دنیا رفت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (١٣)/ بهرنگ ملک محمدی، امیرعلی نصیری
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
آخرین ها
- آلبرتو باربرا در سمت مدیر جشنواره ونیز ابقا شد
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- نمایشی با محوریت جنبشی«میتو» با بازی ستاره پسیانی، کاظم سیاحی
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- نگاهی به ظاهر جدید؛شنل پیروز می شود یا دیور؟
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
طبعا باید فیلمهای درجه وطنی را برای آنسو جهت اکران ارائه نمود تا دچار افت نگردد ،،،وقتی ازهول حلیم دردیگ می افت ند،،،وفکرمیکنند در۲سوت فرهادی میشوند ومیبینند خبری نشد حواسشان جمع تر میشود که تماشاگران حواسشان جمع تر است و جو زده نمیشوند ،،،نمایش فیلمهای متوسط وایضا معمولی ،،واستقبال نکردن تماشاگر فقط باعث افت وجهه وآبروی سینمایی که بااستعدادها زحمتش راکشیده اند میشود