تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۳۰ - ۱۸:۰۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 40963

عماد افروغسینماسینما، علی نعیمی: در پی اظهارات شب گذشته یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر در برنامه سی و پنج مبنی بر اعلام رای کامل نسبت به حضور دو فیلم «کارت پرواز» و «یه وا» در بخش اصلی مسابقه جشنواره فجر، عماد افروغ عضور هیات انتخاب جشنواره در گفت و گو با سینماسینما توضیحاتی را درباره لیست هیات انتخاب ارائه کرد.

به گزارش سینماسینما، افروغ با اشاره به صحبت های خود در برنامه سی و پنج گفت: تا آنجایی که من می دانم می توانم راجع به فیلم های بخش مسابقه صحبت کنم. نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که هیات انتخاب لیست خود را به دبیر جشنواره ارائه کرد و از آنجاییکه پیشتر به ما گفته شد چون قرار بود گروه هنر و تجربه به صورت مستقل فیلم های خودش را اعلام کند و بعد این موضوع منتفی شد و قرار شد فیلم های هنر و تجربه هم در همان بخش اصلی جشنواره قرار بگیرد.

این عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره جلسه روز یکشنبه که به نقل از برخی رسانه ها مطرح شد گفت: اصلا قرار نبود در روز یکشنبه جلسه ای برگزار شود. ما لیست اصلی و لیست رزرو جشنواره را همان روز اول به آقای حیدری دادیم و قرار بود فردای روز ارتحال آیت الله هاشمی جلسه بگذاریم که جلسه به خاطر فوت ایشان در روز بعد یعنی دوشنبه شد.

افروغ در پاسخ به این پرسش که آیا بین لیست شما و لیست دبیر جشنواره اختلافاتی وجود دارد یا نه گفت: من کاری به لیست دیگری ندارم. لیستی که ما به دبیر جشنواره دادیم همانی است که بخشی از آن را در برنامه فریدون جیرانی خواندم. در برنامه شب گذشته آقای جیرانی از من درباره فیلم های اولی سئوال کردند که من بخشی از فیلم ها را خواندم.

افروغ درباره ابهام در حضور فیلم فصل نرگس گفت: این فیلم در لیست ما هم حضور داشت . در لیستی که من دارم فیلم های «دریاچه ماهی» «خانه دیگری» «اشنوگل» « آزادی به قید شرط» «ایستگاه اتمسفر» « ماجان» « فصل نرگس» «امپراطوری جهنم» که انصراف داد «تقصیر من نیست» «یادم تو را فراموش» «بن بست وثوق» «شنل» و « برگ جان» برای حضور در بخش رزور و بخش چشم انداز از طرف هیات انتخاب آماده و تحویل دبیر جشنواره شد و بعد از آن در روز دوشنبه جلسه داشتیم و گویا پیش از آن تصمیم گرفتند که بخش هنر و تجربه با بخش اصلی یکی باشد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم حضور فیلم های رزرو و چشم انداز با دبیر جشنواره است گفت: تقدم و تاخر حضور این فیلم ها در بخش های اصلی و مسابقه با دبیر جشنواره است و باید ایشان نسبت به این پرسش پاسخ بدهند. ۲۸ فیلم اولیه که توسط هیات انتخاب اعلام شد در لیست اولیه تحویل دبیر جشنواره شد.

افروغ با اشاره به حضور دو فیلم در لیست اولیه بخش مسابقه گفت: دو فیلم کارت پرواز و یه وا در لیست هیات انتخاب بود اما اینکه بعد از آن چه اتفاقی افتاد را باید از جایی غیر از هیات انتخاب جستجو کرد. وقتی این دو فیلم در بخش مسابقه از سوی دبیر جشنواره اعلام نشدند تصمیم گرفتند فیلم را از بخش چشم انداز هم خارج کنند و در جشنواره حضور نداشته باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر قرار بود به لیست ما توجه کنند باید این دو فیلم در بخش مسابقه حضور می داشتند اما اینکه در این میان چه اتفاقاتی افتاده است از حیطه اظهار نظر هیات انتخاب خارج است. اما چیزی که مسلم است این است که فیلمی خارج از لیست هیات انتخاب در جشنواره حضور ندارد و از این منظر من به طور قطع به خانواده سینما اطمینان می دهم.

افروغ ادامه داد: یک نکته مهم در این میان وجود دارد و آن اینکه هیات انتخاب فارغ از اینکه قوانین و ممیزی ها و آیین نامه ها چه می گویند فیلم ها را می بینند و از انصراف ها و قوانین و مقرارت جشنواره اطلاعی ندارد و اگر فیلمی در این میان حضور ندارد شاید از این زاویه باید به آن نگاه کرد. مثلا ممکن است فیلمی مشکل پروانه ساخت داشته باشد و یا برای حضور هنوز تکمیل نشده باشد و هزار نکته دیگر که هیات انتخاب از آن اطلاعی ندارد و باید از آقای حیدری درباره آن سئوال کرد و قطعا توضیحاتی وجود دارد که می تواند فضا را شفاف تر کند.

وی با اشاره به انتخاب فیلم کاناپه در بخش مسابقه گفت: مشکل فیلم کاناپه از لحاظ مضمون و محتوی و فنی و تکنیکی و ساختاری نبوده و تنها یک مشکل شرعی در فیلم وجود دارد که ما در هیات انتخاب بحث انطباق مصادیق شرعیات داشتیم و از نظر من شخصا فیلم خیلی خوبی است و متاسفم که این فیلم در جشنواره حضور ندارد.

افروغ ادامه داد: من اگر روزی آقای عیاری را در خلوتی و در جایی ببینم فارغ از تمام نگاه های رسمی و خیلی دوستانه ازشون می خواستم که می گذاشتید فیلم دیده بشود چون فیلم بسیار خوبی است و حیف است به خاطر یک اشکال کوچک دیده نشود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها