تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۷:۱۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 62687

مسعود رایگان رویا تیموریان هجدهمین جشن خانه سینماسینماسینما، علی پاکزاد – مسعود رایگان بازیگر مطرح سینمای ایران٬ نبود فیلمنامه مناسب را دلیل کم شدن تمایل خود برای حضور و بازی در سینما عنوان کرد.

به گزارش سینماسینما، مسعود رایگان این روزها فیلم «زادبوم» را که بعد از هشت سال مجوز اکران دریافت کرده٬ روی پرده ی سینما دارد. رایگان ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی در این فیلم است.

بازیگر «زادبوم» درباره اکران این فیلم بعد از هشت سال گفت: «جالب است که این فیلم بعد از سال‌ها اکران شد. طرح اولیه فیلم را آقای میرکریمی ارائه دادند که در تیتراژ پایانی هم اسم او دیده می‌شود. به نظر من طرح و فیلمنامه این فیلم بسیار تاثیرگذار است. شما به ایده لاک‌پشت‌ها نگاه کنید که البته یک ایده بین‌المللی است و نکات جالبی دارد که در فیلم ما هم دیده می‌شود. این تحقیقات باعث شد که چیزهای جدیدی را یاد بگیرم. آن موقع من نمی‌دانستم لاک‌پشت‌های پوست عقابی وقتی از تخم بیرون می‌آیند سی سال روانه اقیانوس می‌شوند؛ و بعد از آن برمی‌گردند به همان جایی که متولد شدند. یعنی جای دیگری به غیر از محل تولدشان نمی‌روند. این موضوع یک امر انسانی است که در زندگی ما هم به خوبی دیده می‌شود. بنابر این ایده این فیلم هم مربوط به همین موضوعی است که گفتم. یعنی «زادبوم» بر اساس زندگی این لاک‌پشت‌ها تعریف می‌شود.»

او ادامه داد: «در فیلم «زادبوم» با شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو هستیم. ولی همه در موضوعات روشنی اتفاق نظر دارند. به شخصه از مخاطبان می‌خواهم فیلم را ببینند و قضاوت کنند چه مشکلی در فیلم دیده می‌شود که ما بعد از هشت سال شاهد اکران آن هستیم. جایی گفتم که چقدر دیر و چقدر همه چیز برای ما دور شده است. چرا اکنون همه چیز دور از دسترس است. منظور من مسائل فرهنگی جامعه است. تجربه مهاجرت را در این فیلم می‌بینیم. تجربه بازگشت و ایجاد ارتباط‌های جدید را مشاهده می‌کنیم. بازگشت به کشور در این فیلم موج می‌زند. چرا چندین میلیون نفر از ایرانیان در خارج از کشور زندگی می‌کنند. این تجربه فقط مختص به ایران نیست بلکه در کشورهای اروپایی هم این موضوع دیده می‌شود. اما فرق ما این است که پدران و مادران ما دیگر حاضر نیستند که به وطن برگردند. اما در کشورهای دیگر این گونه نیست.»

رایگان درباره پیام فیلم «زادبوم» گفت: «این فیلم یک مساله انسانی را روایت می‌کند. این مساله انسانی چرا بیان می‌شود به این دلیل که آقایان بدانند که این کشور برای همه ایرانیان است نه یک عده خاص! اگر واژه وطن را از هر کسی بگیرید دیگر هویتی برایش باقی نخواهد ماند. چه چیزی به ما رنگ و بوی وطن را می‌دهد همین خاک یا کوچه پس کوچه‌هایی که در آنها قدم می‌گذاریم.»

بازیگر فیلم «زادبوم» درباره تحریم از فیلم از سوی حوزه هنری گفت: «برای من نکته جالب اینجا شکل می‌گیرد که چگونه فیلمی که توسط خود سازمان تهیه می‌شود ، بعد توسط خود آنها تحریم می‌شود؟ البته این تضاد را باید از آقایان محترم پرسید. یا برای ما توضیح می‌دهند و قانع می شویم و یا باز هم هیچ‌کسی درباره این مسائل توضیح نمی‌دهد. اصلا ما هیچی به مردم بابت اتفاقاتی که در این حوزه رخ می‌دهد توضیح دهند. فیلمی که جایزه سیمرغ بلورین از نگاه ملی و بهترین فیلمنامه را دریافت می‌کند یا در بخش صدابرداری و موسیقی متن هم به همین منوال عمل می‌کند چطور تحریم می‌شود. این موضوعات واقعا غیرقابل فهم است. چه خبر است در این کشور شما به نگاه ملی هم توجه نمی‌کنید. این سئوال من و بسیاری از سازندگان دیگر است که اصلا شما چه کاری انجام می‌دهید؟ یک انسان شریفی آن جا بود که برای عوامل فیلم چای می‌آورد او هم نسبت به این تحریم سئوال دارد. فرقی بین هیچ کدام از ما نیست. او هم می‌پرسد که چرا حقش را ضایع کردید؟ موضوع مهاجرت همواره تازگی دارد دقیقا شبیه به معضل فرار مغزها از کشور است.»

بازیگر فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» درباره معضلات جوانان در جامعه اضافه کرد: «چرا زمینه را برای جوانان فراهم نمی‌کنیم که در کشور خودشان کار کنند. جوانان نخبه ما چرا باید از این کشور فرار کنند؟ کشورهای دیگر هم از خدا خواسته از آنها استفاده می‌کنند. زیرا دارای یک نیروی جوان و با سواد می‌شوند که تمام مراحل مختلف را در کشور خودش طی کرده است و آنها می‌توانند به خوبی از این نیروی نخبه استفاده کنند. این عقلانیت کجا رفته است؟ درایت و عقلانیت با هم معنی پیدا می‌کند. با این فضای جدیدی که اطلاعات در حال انفجار است چه معنی دارد که محدودیت درست کنیم؟ ما باید عقلانیتمان را با مهربانی و تدبیر ابراز کنیم. عقلانیت در کنار توقیف معنی نمی‌دهد. تحریم با توقیف چه فرقی دارد. فیلم برای مخاطبان است. ما بدون مخاطب نمی‌توانیم کار مفیدی انجام دهیم. مگر می‌شود ما فیلم بازی کنیم و مخاطبی نداشته باشیم؟»

بازیگر پیشکوست سینمای ایران درباره کمرنگ شدن حضورش در سینما اضافه کرد: «دلیل اصلی که این روزها فعالیت ندارم نبود فیلمنامه‌های مناسب در سینما است. فکر می‌کنید در این سال‌ها که این تعداد فیلم اکران شده است من پیشنهادی نداشته‌ام؟ چرا پیشنهادهای زیادی داشتم و همواره در حال عذرخواهی از کارگردانان هستم و می‌گویم نمی توانیم در پروژه مربوطه شرکت داشته باشیم. برای من حضور در کارهای مطلوب مهم است زیرا بعدا نمی‌توانم افسوس بخورم که چرا در فیلمی که به نظرم مطلوب نبوده است شرکت کردم. باید لذت ببرم از کاری که انجام می‌دهم. اگر شرایط مساعدی وجود نداشته باشد مخاطب من هم قطعا لذت نخواهد برد. خوشحالم که تا به امروز کاری را انجام ندادم که از آن لذت نبرم. کاری را که دوست داشته باشم بعدا می‌توانم از آن دفاع کنم. فکر می کنید در سال چند فیلمنامه خوب نوشته می‌شود. یکی از مشکلات اصلی سینما اکنون نبود فیلمنامه خوب است. ما به قصه‌ای احتیاج داریم که مخاطب را جذب کند و با حال خوب به تماشای فیلم بنشیند. فیلمنامه‌نویسان ما قصه‌های خوبی بنویسند و ما هم در خدمت آنها خواهیم بود. این موضوع برای خانم تیموریان هم صدق می‌کند. من و خانم تیموریان برای انتخاب فیلم‌ها با هم اشتراک داریم. کار ما بازنشستگی ندارد تا زمان مرگ ما باید کار کنیم. کارهای زیادی است که ما انجام ندادیم؛ و از این بابت افسوس می‌خورم. کتاب‌های زیادی است که نخواندم. امیدوارم فرصت کافی را برای انجام کارها داشته باشیم.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها