تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۱۴:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 64479

نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشن خانه سینما صبح ۸ شهریور ماه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما با حضور هارون یشایایی، تورج منصوری دبیر انجمن عالی فنون و هنرهای سینمایی و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما آغاز و از همان ابتدا اعلام شد که بخشی از نشست با توجه به فرارسیدن سالگرد حضور منوچهر شاهسواری در خانه سینما به پرسش و پاسخ درباره این نهاد صنفی اختصاص دارد.

به گزارش سینماسینما، بخش ابتدایی این نشست با حضور یشایایی و منصوری برگزار شد که یشایایی رییس شدن خودش برای جشن خانه سینما را یک داستان جداگانه دانست و گفت: خوشحالم موقعیتی پیش آمده که در کار مشترکی که دوستان شروع کردند موثر باشم و آنچه در توان دارم را بگذارم.

او افزود: در سینما تلاش‌های زیادی انجام می‌شود ولی جدا جداست و باید مسیر مشخصی برای این سینما وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بعضی فیلمها هستند که امکان نمایش پیدا نمی‌کنند و باید کاری کنیم که اصلا اینها تولید نشوند چون یکسری موانع همیشه وجود داشته است. باید اتاق فکری باشد تا راه را نشان دهد. سینمای ایران قابلیت دارد که سهم‌ خود را از سینمای جهان بگیرد ولی نتوانستیم بازار موفقی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در جایی مثل بنیاد سینمایی فارابی اتاق فکری وجود ندارد گفت: اگر وضعیتی پیش آید که همین اندیشه اعلام شده ادامه یابد تا وارد بحث تازه‌ای درباره سینما و تداوم حضور سینما در فرهنگ ملی خودمان و نیز حضور سیستماتیک در بازار جهانی شویم.

تورج منصوری درباره پروسه تاسیس  انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران توضیح داد.

او پس از تکمیل توضیح درباره تشکیل آکادمی، درباره تندیس خانه سینما گفت: اوایل دهه هفتاد از آقای عبدالله اسکندری هم خواستیم که طرحی به ما بدهد و بعد توسط یک مجسمه ساز به نام محمدی این تندیس طراحی شد که یک‌سرستون باستانی تخت جمشید و شبیه نمادهای فرهنگ قدیمی ماست و نمادهای فرهنگ و اندیشه را پرواز می‌دهند در حالی که خودش مثل شمع آب می‌شود.

منصوری در ادامه شاخه‌های بازیگری، تدوین، موسیقی، چهره‌پردازی، صدا، طراحی فیلم، جلوه‌های بصری، تهیه کنندگی، کارگردانی، مستنذ، فیلم‌کوتاه، انیمیشن، فیلمبرداری از جمله پانزده عضو تشکیلاتی هستند که برای جشن تصمیم‌گیری کرده‌اند.

او درباره محل برگزاری جشن گفت: روز ملی سینما یعنی ۲۱ شهریور ماه مثل هرسال برای برگزاری جشن مشخص شده ولی هنوز جایی قطعی نشده چون می‌خواهیم همه اعضا حتما حضور داشته باشند و به لحاظ خدمات و مسائل اجرایی شرایط لازم باید درنظر گرفته شود.

منصوری درباره تغییر روش دیدن فیلم‌ها نسبت به سال گذشته و برنامه‌ریزی‌هایی که برای آکادمی انجام شده بود گفت: ما خیلی دیر توانستیم بجنبیم و همه چیز با هم‌ جور شد. تقصیر کسی‌ هم نبود چون می‌خواستیم یک سیستم درست کنیم و هنوز مهارت‌های فردی کار را جلو می‌برد.

او در پاسخ به سوالی درباره تغییر شکل تندیس گفت: شکل اصلی تندیس تغییر نکرده و فقط پرداخت روی آن عوض شده است. همان اول هم یک تندیس مات و انگار پتینه شده بود که زیبایی خود را داشت و یک مدل دیگر هم که مجسمه ساز ارائه کرده بود همین طرح براق بود.

وی با تاکید براینکه با سیاست‌هایی که تدوین‌ می‌شود در سال‌های آینده به برنامه ثابتی خواهیم رسید، در پاسخ به اینکه آیا برای شهدای مدافع حرم تجلیلی در جشن لحاظ شده است، بیان کرد: ما به لحاظ تعداد جایزه محدودیت‌های داریم و امسال بزرگداشت‌هایی پیش بینی شده که برای سینما خدماتی ارائه کرده‌اند و مدافعان حرم هم برای ما عزیز هستند اما تقدیر از حتی یک شهید در حد و ارزش کاری که آنها کردند،نیست چون اینجا یک برنامه تخصصی برگزار می‌شود. پس بهتر است ما هم به کار تخصصی خود بپردازیم و این‌طور نشود که برای توجیه اعمال خودمان از آن ها سواستفاده می‌کنیم.

او گفت: جشن خانه سینما تخصصی است و امسال چهار جایزه برای بزرگداشت درنظر گرفته می‌شود.

یشایایی هم اضافه کرد: با این حال این پیشنهاد قابل طرح است که بررسی شود. هرچند این روزها هرکاری در سینما کنیم سیاسی می‌شود. باید سعی کنیم کارهایمان را سیاسی نکنیم.

منصوری درباره اینکه گفته می‌شود اهدای جوایز خانه سینما با لابی داده میشود آن هم با اشاره به گفته‌های کمال تبریزی در دوره قبل، گفت: شیوه رای گیری وقتی مشخص شود و ایرادهایش شناسایی شود به سمتی می‌رویم که غیرقابل نفوذ باشد، هرچند الان هم اعمال نفوذی نمی‌شود. الان رای گیری به این صورت است که داوران توسط شاخه‌ها معرفی و بعد در آکادمی تایید می‌شوند که آنوقت کاندیداهای خود را اعلام می‌کنند و بعد تعداد داوران دیگری که اضافه می‌شوند به دلیل تعداد زیاد شائبه لابی را از بین می‌برند.

دراین باره‌ کامران ملکی هم توضیح داد که سال گذشته از صحبت‌های کمال تبریزی سوبرداشت درباره لابی در اهدای جوایز صورت گرفته بود.

در ادامه دبیر انجمن عالی درباره سیاست‌های تعیین شده برای جشن‌های مستقل صنوف گفت: نمی‌توانیم دستورالعملی به آنها بدهیم که تابع چه شرایطی باشند. البته بیشتر جشن‌های خارج از صنوفی که در جشن هستند به صورت تقدیر برگزار می‌شود و تنها جای تخصصی جشن‌های خانه سینما و نیز جشن منتقدان است که خود منتقدان بررسی می‌کنند.

منصوری همچنین درباره اسپانسر گفت که امسال فعلا بودجه از طریق خانه سینما تامین می‌شود ولی آکادمی از سال‌های آینده به سمتی خواهد رفت که باری روی دوش خانه سینما نباشد.

در ادامه این نشست منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما در سخنانی عذرخواهی کرد برای منع مصاحبه‌ای که خودش برای خودش گذاشته و گفت: وقتی در میدان کار اجرایی هستید باید هدفتان را مراقبت کنید. از همین جا بابت این آینده هم عذرخواهی می‌کنم چون سنت گذشته را نمی‌توانم بشکنم.

او با اشاره به گذشت یک سال از حضور خود در خانه سینما اظهار کرد: من خود را رئیس اعضای خانه سینما نمی‌دانم، بلکه وکیل آن‌ها هستم و برایم افتخار است در دوره‌ای در خانه سینما هستم که ریاست جشن آن را آقای یشایایی بر عهده دارد.

شاهسواری همچنین درباره موضوعی که در بخش سوالات مربوط به جشن خانه سینما و پاسداشت شهدای مدافع حرم مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: هیچ موضوع حیثیتی در سینما پنهان نمی‌ماند و سینمای ایران در مبانی، تولیدات و مراسم خود حتما توجه جدی به آنچه بیرون از سینما اتفاق می‌افتد، اما به کل کشور مربوط است، دارد. مگر می‌شود جشن خانه سینما را برگزار کنیم و یادی از بزرگانی که با خون خود از این کشور دفاع کردند نکنیم؟ اصلا کسی به یاد می‌آورد که تا به حال این اتفاق نیفتاده باشد؟ چون بدون شک هر سال اشارات روشن و صریحی داشته‌ایم و امسال نیز قطعا به این موضوع توجه خواهیم کرد.

مدیرعامل خانه سینما درباره نوزدهمین دوره جشن خانه سینما اضافه کرد: امسال مضمون جشن خانه سینما «آب» است، چون فکر می‌کنیم آب به عنوان یک عنصر حیاتی برای آینده کشور در شرایط خطیری قرار دارد و باید همه نسبت به آن به یکدیگر هشدار دهیم و برای دفاع از نگه داشت آب و نگرانی از کمبود آن آنچه را به عنوان زیبایی‌شناسی و فهم از آب در سینما بلدیم به کار خواهیم بست.

شاهسواری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود یکی از گزینه‌های دبیری جشنواره فیلم فجر است، گفت: هیچ پیشنهادی بابت دبیری جشنواره به من ارائه نشده است.

وی درباره صحبت‌هایی از رئیس سازمان سینمایی و احتمال حذف برخی جوایز در جشنواره فجر و اینکه آیا خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی در این باره اظهارنظر خاصی دارد، بیان کرد: این موضوع به من اطلاع داده نشده اما از نظر من جشنواره فجر نیازمند یک جلسه آسیب‌شناسی است چرا که این جشنواره در طول ۳۵ دوره برگزاری خود خدمات گرانبهایی را به سینما انجام داده است اما فکر می‌کنم مثل هر پدیده‌ای که به این سن و سال می‌رسد، به یک بررسی و بازنگری نیاز دارد.

او با اشاره به اینکه هیأت رئیسه آکادمی معتقد است جشنواره باید از حال رقابت وسیعی که دارد به یک حالت غیررقابتی و مراسم پایان تولید سال درآید، گفت:‌ البته این یک حکم قطعی نیست بلکه نظر کارشناسی است چرا که ما در خانه سینما جشنواره‌هایی دیگری همچون حقیقت یا فیلم کوتاه را هم باید مورد توجه قرار دهیم اما درباره جشنواره فجر نظر شخصی‌ام بر این است که ادامه این شیوه دیگر باعث رشد ما نخواهد شد و جشنواره فجر باید شمایل دیگری پیدا کند که فکر می‌کنم در سازمان سینمایی هم دوستان به دنبال این هستند و مشورت‌هایی در این باره با ما شده است.

مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به اینکه انتظار می‌رفت خانه سینما در مباحثی همچون تحریم‌های حوزه هنری واکنش‌هایی داشته باشد، گفت: وقتی شورای عالی تهیه‌کنندگان در نامه‌ای رسمی اعتراض می‌کند یا کانون کارگردانان بیانیه می‌دهد یا اینکه شورای صنفی نمایش که درون خانه سینماست اعتراض جدی می‌کند یعنی چه؟ ما در مقابل هر حرکتی که علیه سینما صورت گیرد پشتیبان اصناف خود برای حفظ حقوقشان هستیم و البته گاهی وقتی یک امر کلی واقع می شود جمع اصناف و خانه سینما وارد می‌شود.

او افزود: ما در مقام وکیل باید بدانیم اصناف ما چه می‌خواهند، خواسته آن‌ها چه راه‌حل‌هایی دارد تا براساس آن عمل کنیم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه گفته می‌شود منوچهر شاهسواری در مقام مدیرعامل خانه سینما بیشتر اهل تعامل است و یا اینکه از رانت‌هایی برخوردار است، با طرح این پرسش که رانت به چه معناست، گفت: از لحظه‌ای که به خانه سینما آمدم خودم را در صحنه سینمای ایران ممنوع کردم و معتقدم پاسخگویی به برخی حرف‌هایی که مطرح می‌شود آداب دارد چرا که حوزه فرهنگ، حوزه گفت‌وگوهای دوسویه است.

شاهسواری اضافه کرد: اگر مثلا یک دوست و رفیقی مسئله‌ای را درباره من مطرح می‌کند آیا دائم باید سند بیاورم و کاغذی نشان دهم؟ من کارمند دولت نیستم و از اول هم به عنوان دستیار کارگردان وارد خانه سینما شدم. قطعا گاهی انتقاد کردن به معنای اصلاح امور است و گاهی فقط به معنای ابراز نظر است که در این باره گوینده حق گفتن دارد و شنونده هم حق دارد که پاسخ ندهد.

او در ادامه این پرسش که گفته می‌شود تصمیم‌گیری‌های او و یا برخی انتقادهایی که به عملکرد خانه سینما برمی‌گردد ناشی از روابط زیاد صمیمانه شاهسواری با سازمان سینمایی است، تأکید کرد: وزانت و مکانت بخش خصوصی در سینما هدف اصلی ماست. برای این کار تصدی‌گری دولت باید کاهش یابد و مسیر انتقال امور به اصناف فراهم شود. تشخیص من این است که برای قوت‌یابی بخش خصوصی راه حل تعامل بهتر از تقابل جواب می‌دهد.

مدیرعامل خانه سینما همچنین درباره حضور خود در کمیته فرهنگی مجلس که در چند روز گذشته اتفاق افتاد، توضیح داد: این دومین جلسه‌ای بود که در مقام مدیرعامل خانه سینما به مجلس می‌رفتم وبار اول آن سال گشته همراه با آقای ایوبی بود و این بار با آقای حیدریان. این جلسه هم از این جهت برگزار شد که ما در بخشی از موضوعات نیازمند تغییر و انشاء قوانین هستیم. مثل مالکیت معنوی، دفاع و صیانت از حقوق مالکانه بر آثار و تأمین منابع لازم برای تأسیس صندوق بیمه بیکاری.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کارهایی که باید دنبال کنیم  بردن لایحه نظام صنفی به مجلس است، افزود: ما به عنوان خانه سینما می‌بایست با نمایندگان مجلس گفت‌وگو کنیم چرا که آنچه در نظر داریم یک کار مشترک میان صنف، دولت و قوه مقننه است.

شاهسواری در این نشست همچنین در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های مشترک خانه سینما و مدرسه ملی سینما گفت: با دوستان در هیأت مدیره سابق بر این نکته تفاهم کردیم که در پی آن سه مأموریت اعلام شد؛ اولین آن ها مراقبت بود که بیمه، معیشت،‌مراقبت از فیلم‌های ایران و مراقبت از تخصص‌ها را شامل می‌شود. دوم تلاش خانه سینما برای ایجاد یک صحنه رونق در تولید، توزیع، نمایش و بهره‌برداری است و سوم بحث ارتقاء سینما بود.

او با اشاره به اینکه در خانه سینما امر کیفی و کمی باید جداگانه پیگیری شوند، افزود: در این معادله توافق جدی با سازمان سینمایی و مدرسه ملی سینما به نمایندگی از آن داشتیم مبنی بر اینکه فرصت‌هایی که در مدرسه وجود دارد در ارتباط با آکادمی و به صورت یک هیأت مشترک پیگیری شود تا ضرورت‌ها و نیازسنجی‌های لازم به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین بررسی شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها