تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۱۷:۴۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 82446

در نشست اعلام برنامه‌های نوروز تلویزیون، خبرنگاران پس از مدتی فرصت یافتند تا پرسش‌های خود را با معاون سیما و همچنین مدیران شبکه‌های تلویزیونی مطرح کنند.

به گزارش سینماسینما، در این نشست خبرهایی درباره برمنامه خندوانه اعلام شد و همچنین توضیحاتی دربارخه علت پخش نشدن برنامه دورهمی با حضور کتایون ریاحی مطالبی بیان شد

به چهره‌ها رقم‌های نجومی نمی‌پردازیم

مرتضی میرباقری ـ معاون سیما ـ در پاسخ به پرسشی مبنی بر دعوت از چهره‌های تکراری در ویژه‌برنامه‌های نوروزی و همچنین پرداخت ارقام نجومی به آنها، اظهار کرد: تقریبا این موضوع را از سال گذشته پیگیری و مدیریت کرده‌ایم. از همین رو درباره ترکیب مهمانان و برنامه‌ها بحث‌هایی صورت گرفت و این مسؤولیت را از یک ماه پیش به حوزه مرکز طرح برنامه محول کردیم. بر همین اساس تمام برنامه‌ها و حتی ویژه برنامه‌های سال تحویل بر اساس برخی چارچوب‌های تعیین شده تولید می‌شوند. جلساتی به همین منظور تشکیل شد و هماهنگی‌ها توسط این حوزه در حال انجام شدن است. بنابراین به هیچ وجه این ارقام نجومی وجود نخواهد داشت. سال گذشته تقریبا ۲۰ درصد وزن کمی هنرمندان کمتر شد و بخش‌های دیگر مثل ورزشکاران و … جایگزین شدند و در سال آینده علی القاعده این درصد بیشتر هم خواهد شد.

معاون سیما افزود: ساعات منتهی به برنامه تحویل سال به گونه‌ای خواهد بود که ترکیب مهمانان تغییر طبیعی می‌کند. طبق چارچوب و بخشنامه داده شده باید از همه حوزه‌هایی که برای مردم محبوبیت دارد مثل ورزشکاران و هنرمندان و کسانی که برای مردم در حوزه‌های مختلف فداکاری می‌کنند، دعوت شود. امیدواریم چهره‌های فرهنگی، علمی و صنعتی بیشتر در برنامه‌های سال تحویل حضور داشته باشند.

مشکل «جناب خان» حل شد

پرسش درباره آخرین وضعیت برنامه «خندوانه» و عروسک «جناب خان» از جمله مباحث مطرح شده در نشست امروز، یکشنبه بود.

محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم درباره خندوانه و علت پخش نشدن آن در ایام عید گفت: به دلیل اینکه سوله را از ما گرفتند کمی دچار تاخیر شد. تیم این برنامه اکنون به دنبال مکان است و نویسنده‌ها هم در حال نگارش متن‌ها هستند. آقای رامبد جوان هم سر فیلمبرداری سینمایی‌اش است که تا پایان اسفند کارش تمام می‌شود.

او اعلام کرد که مشکل عروسک «جناب خان» امروز برطرف و قرارداد امضا شد.

سپس مرتضی میرباقری، معاون سیما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این عروسک‌ها سرمایه‌های تلویزیون هستند و باید تمهیدی برای رعایت حق کپی رایت آنها اندیشیده شود، بیان کرد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر گرفتار مسایل مالکیت بودیم، حوزه حقوقی سازمان صداوسیما مسؤولیتی در این باره گرفته است؛ از همین رو برای مثال عروسک «کلاه قرمزی» صد درصد در اختیار سازمان قرار گرفته است؛ ضمن اینکه به توافق رسیده‌ایم از ظرفیت‌ صداپیشه‌های آنها نیز استفاده کنیم. در واقع چارچوب‌ها مشخص شده‌اند و دیگر هر برندی که مطرح می‌شود یک پیوست حقوقی در سازمان پیدا می‌کند و کار عروسک‌ها بر همین اساس انجام می‌شود.

شبی با اکبر عبدی از اواخر فروردین

مدیر شبکه نسیم درباره برنامه‌ای که قرار است با اجرای اکبر عبدی به روی آنتن برود، توضیح داد: برنامه «شبی با عبدی» مشکلاتی در دکور دارد که حدود ۱۰ قسمت از آن ضبط شده است. جواد فرحانی تهیه‌کننده و محمدحسین لطیفی کارگردان است که در تلاش هستیم اواخر فروردین این برنامه را روی آنتن ببریم.

تلویزیون حاضر است نتایج نظرسنجی‌ها را منتشر کند

معاون سیما در این نشست درباره‌ی میزان مخاطبان صداوسیما و نظرسنجی‌هایی که منتشر می‌شود، توضیح داد: مراکز مستقل فراوانی وجود دارند که نتایج آنها قابل اعتناست. صداوسیما در این سال‌ها چند صد نظرسنجی انجام داده است، بنابراین نظرسنجی‌های ما دارای عقبه و پیشینه است. بر اساس این نظرسنجی‌ها حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. عده‌ای از تلویزیون استفاده می‌کنند و عده‌ای هم از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای؛ ولی این ها منافی آمارهای ما نیست، ما حاضریم آمارها را منتشر کنیم. گاهی ما به صورت روانی به مساله‌ای دامن می‌زنیم.

آخرین وضعیت سریال‌های سلمان فارسی و حضرت موسی(ع)

میرباقری درباره‌ی ساخت سریال‌های «سلمان فارسی» و «حضرت موسی(ع)» و تامین بودجه آنها اظهار کرد:  هم سریال سلمان و هم پروژه حضرت موسی (ع) تمام موانع ساختشان از نظر مالی مرتفع شده و ما برای ساخت این دو سریال کار را تضمین شده جلو می‌بریم؛ به طوری که تیم تولید هر دو سریال مشغول کار هستند و من شب گذشته با آقای میرباقری درباره این موضوع صحبت می‌کردم و امیدوارم اوایل نیمه دوم سال آینده پشت دوربین قرار بگیرد و کار را کلید بزند.

وی عنوان کرد: میرباقری بر بخش حجاز سریال «سلمان فارسی» کاملا تسلط دارد و لوکیشن این بخش نهایی شده است. درباره بخش بیزانس هم ۹۰ درصد انتخاب ها انجام شده و مرحله تیسفون هم در حال انجام است. این کارگردان حتی کَست خود را انتخاب کرده و در حال نهایی کردن آنهاست. پیش تولید این اثر به سنگینی انجام می‌شود تا زمان تولید کم باشد.

توبیخ برای ساخت برنامه‌ ناصر ملک مطیعی

میرباقری درباره اینکه چرا چندی پیش پخش برنامه مربوط به حضور ناصر ملک‌مطیعی متوقف شد، گفت: آن برنامه، کار خودسرانه‌ای بود که تهیه‌کننده بدون هماهنگی با ما انجام داده بود، از همین رو هم آن شبکه و هم تهیه‌کننده توبیخ شد. ما اجازه نداریم با شخصیت کسی خلاف ادب برخورد کنیم اما این برنامه جزو برنامه‌های ما نبود و خودسرانه انجام شده بود. به همین دلیل ما هم مراتب عذرخواهی خودمان را از این حیث که یک کار غیرحرفه‌ای انجام شده بود را اعلام می‌کنیم.

علت پخش نشدن برنامه  کتایون ریاحی

معاون سیما درباره علت پخش نشدن حضور کتایون ریاحی در برنامه دورهمی هم گفت: به هر حال ما چارچوب‌هایی داریم. آن برنامه هم طبق ضوابط ما انجام نشده بود. به هر حال گاهی اوقات جایی که اسپانسرها مطرح می شوند حرکت غیرحرفه‌ای انجام می‌شود، از همین رو اگر تهیه‌کننده حرفه‌ای نباشد، چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

معاون سیما درباره اسپانسرها که برنامه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، توضیح داد: اگر منابع مالی ما تأمین شود دیگر نیازی نیست از طریق دیگران منابع خود را تأمین کنیم. با این حال ما به سمت قانونمندتر کردن نقش‌آفرینی اسپانسرها حرکت می‌کنیم.

وی درباره حضور کتایون ریاحی در برنامه «دورهمی» که برخلاف حضور ناصر ملک مطیعی با هماهنگی انجام شده بود، اما در لحظه پخش متوقف شد، توضیح داد: برنامه مربوط به حضور کتایون ریاحی هفته آینده پخش خواهد شد. به هر حال پخش قواعدی فنی شامل رنگ، و صوت دارد و اگر برنامه‌ای در زمان مناسب به واحد پخش نرسد، نمی‌تواند به پخش برسد.

سرنوشت «هفت»

میرباقری درباره سرنوشت برنامه «هفت» نیز اظهار کرد: برنامه «هفت» به دلیل انتخاب مجری با مشکلاتی مواجه شد اما بالاخره در ۱۰ روز جشنواره ملی فیلم فجر روی آنتن رفت و الان در پی این هستند که مجری مناسبی را انتخاب کنند. جایگاه اصلی برنامه‌های سینمایی در شبکه سه است و با انتخاب مجری، برنامه دوباره به آنتن تلویزیون برمی‌گردد.

تعویق در پرداخت هزینه‌های ساخت سریال

وی با اشاره به مشکلات بودجه در ساخت سریال‌ها و گله‌مندی برخی هنرمندان درخصوص عدم پرداخت هزینه‌های به تعویق افتاده، توصیح داد: بخشی از بودجه ما را دولت پرداخت می‌کند و از میزان بودجه ناکافی ما حدود چند صد میلیارد پرداخته نشده است. چنانچه ۷۰ درصد بودجه در حوزه‌های دیگر سازمان پرداخته شده باشد، حدود ۹۰ درصد بودجه در بحث آثار نمایشی پرداخت شده است. در سال‌های قبل عده‌ای بیکار بودند و حالا آن‌ها مشغول کار هستند. اما مساله این است که طلب مالی دارند که تعدادشان به حدود چند درصد می‌رسد که آن‌ها را هم پرداخت خواهیم کرد.

جریان نشست اعلام برنامه‌های نوروز ۹۷ تلویزیون در گزارشی مجزا منتشر شده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها