تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۵:۵۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 101686

بازیگران ایرانی با حضور در پروژه‌های خارجی تجربیات تازه‌ای را در کارنامه هنری‌شان به ثبت رساندند و به عنوان لژیونر سینما شناخته شدند.

به گزارش سینماسینما، «پولاریس» نام فیلمی است که اکران آن به تازگی در گروه سینمایی هنر و تجربه شروع شده. این فیلم را سودابه مرادیان سال ۲۰۱۵ در آمریکا ساخت و بهرام رادان بازیگر اصلی آن است. نام این بازیگر به عنوان تهیه‌کننده هم روی پوستر فیلم دیده می‌شود. این اتفاق دستمایه گزارشی شده برای بازخوانی کارنامه بازیگرانی که در خارج از ایران فیلم یا سریال بازی کرده‌اند و به اصطلاح عنوان لژیونر را یدک می‌کشند. در ادامه به بهانه اکران «پولاریس» که با بازی بهرام رادان و در آمریکا ساخته‌شده، نگاهی داریم به بازیگرانی که در پروژه های خارجی حضور داشته‌اند.

بهرام رادان/ «پولاریس»

بهرام رادان سال ۲۰۱۴ در «پولاریس» به کارگردانی سودابه مرادیان بازی کرد، فیلمی که با مجموعه‌ای از عوامل آمریکایی و ایرانی در کالیفرنیا جلوی دوربین رفت. داستان فیلم درباره یک عکاس جنگ ایرانی-آمریکایی است که به همراه همسرش پس از یافتن بمبی در آپارتمان‌شان، به خانه همسایه پناه می‌برند. داستان درباره رازی است که از شب تا صبح آن روز بر آن‌ها می‌گذرد. این فیلم از بیست و یکم آذرماه در گروه سینمای هنر و تجربه روی پرده رفته تا مخاطبان نخستین تجربه بهرام رادان لژیونر را روی پرده ببینند.

نکته ویژه درباره بازی رادان، چالشی است که با نقش پوریا داشته. پوریا یک جوان ایرانی است که در آمریکا زندگی می‌کند و همسری دورگه دارد. چالش بازیگری همین‌جا شکل می‌گیرد: رادان باید همه احساسات ، عواطف و ریزه‌کاری‌های شخصیت را با دو زبان و دو فرهنگ کاملاً متفاوت ، منتقل کند. این بازیگر برای رسیدن به نقطه مطلوب، علاوه بر تمرین‌های طولانی‌مدت، ایرانی‌هایی که در شرایط مشابه زندگی می‌کنند را زیر نظر داشته تا بازی‌اش ملموس و باورپذیر باشد.

سودابه مرادیان پیش‌ازاین به‌عنوان مستندساز و کارگردان فیلم‌های کوتاه در ایران فعالیت داشته و حالا اولین فیلم سینمایی بلندش را در کالیفرنیا تولید می‌کند. اسم این فیلم در سایت آی ام دی بی به‌عنوان محصولی به زبان انگلیسی و فارسی به ثبت رسیده است. «پولاریس» سال ۲۰۱۶ به مدت یک‌فصل در سینماهای سوییس اکران شد. مخاطبان استقبال خوبی از آن کردند و بازی بهرام رادان توسط منتقدان سوئیسی مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم همچنین صاحب چند جایزه شده است. سال ۲۰۱۶ در جشنواره کارول سینی عنوان بهترین فیلم را به دست آورد. در همین سال در جشنواره زنان کالیفرنیا شرکت کرد و جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به آن رسید. بازیگر زن آن‌هم نامزد دریافت جایزه شد. «پولاریس» سال ۲۰۱۷ هم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از جشنواره لانگ بیچ کالیفرنیا بود و در این سال در بخش مسابقه جشنواره زوریخ پذیرفته شد.

شهاب حسینی / «غلام» و «شب»

شهاب حسینی در دو سال اخیر دو فیلم «غلام» و «شب» را خارج از ایران بازی کرده و هنوز حاصل تجربیات جدیدش به معرض قضاوت گذاشته نشده. «غلام» را میترا تبریزیان کارگردانی کرده و از آن به‌عنوان اولین محصول مشترک ایران و بریتانیا یاد می‌شود. «شب» نخستین فیلم بلند کوروش آهاری است که با سرمایه‌گذاری کمپانی ماموت پیکچرز با همکاری کمپانی سون اسکای اینترتینمنت ساخته‌شده است.

پیمان معادی / «کمپ ایکس ری» و …

پیمان معادی از بازیگران رکورددار حضور در پروژه‌های خارجی است. در این میان فیلم «کمپ ایکس ری» او در ایران اکران شده. این فیلم محصول کشور آمریکا است و نقدی است بر رفتار افراطی دولت ایالات‌متحده در قبال مسلمان‌ها بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر. بازی او در این فیلم تحسین شد و همچنان مهم‌ترین تجربه خارجی معادی به شمار می‌رود. این بازیگر همچنین در فیلم‌های «عدالت کیفری»، «۱۳ساعت:سربازان مخفی بنغازی»، «آخرین شوالیه‌ها» و سریال های «عدالت کیفری» و «آن شب» بازی کرده است.

 فاطمه معتمدآریا/ «نبات»

فاطمه معتمدآریا بارها برای بازی در فیلم‌های خارجی دعوت ‌شده بود. در این میان او به پیشنهاد الشین موسگلو، کارگردان آذربایجانی نه نگفت. حاصل بازی معتمدآریا در «نبات» موردپسند منتقدان قرار گرفت. معتمدآریا نقش زنی به اسم نبات را دارد که در بحبوحه جنگ در روستای کوچکی زندگی می‌کند و فقط از طریق فروختن شیر تنها گاوش امرارمعاش می‌کند و بعد از جنگ، با متروک شدن این روستا ناچار است تنهایی در این روستا زندگی کند. «نبات» نماینده آذربایجان در اسکار بود که البته به جمع پنج فیلم غیر انگلیسی ‌زبان راه نیافت.

مهناز افشار/ «معلم»

سال ۲۰۱۴ مهناز افشار در فیلم تاجیکی «معلم» به کارگردانی نصیر سعیدوف بازی کرد. او گفته قبلاً از سوی کشورهای دیگر هم برای بازی در چند فیلم دعوت شده بوده اما این اولین بار است که قبول می‌کند در فیلمی غیر ایرانی بازی کند. چون دلش می‌خواسته اولین فیلم خارج از ایرانش یک فیلم فارسی‌زبان باشد. «معلم» سال ۱۳۹۴ در بخش جلوه‌گاه شرق جشنواره فیلم فجر حضور داشت. بازی افشار قابل‌قبول است اما فیلم قدرت درخشش در سطح جهانی را نداشت.

علی مصفا/ «گذشته»

اصغر فرهادی سال ۹۱ فیلم «گذشته» را به تهیه‌کنندگی الکساندر ماله‌گی در فرانسه ساخت. او نقش اول زن را به برنیس بژو سپرد و علی مصفا را برای نقش مقابل او انتخاب کرد. به نظر می‌رسید موفقیت این فیلم و بازی خوب مصفا آن‌هم با زبان فرانسوی، زمینه‌ساز حضور در پروژه‌های خارجی شود که نشده. نمی‌دانیم پیشنهادی به مصفا نشده یا پیشنهادها او را ترغیب به پذیرش نکرده است.

 میترا حجار/ «استلینای آبی»

میترا حجار سال ۲۰۰۶ در یک اپیزود از سریال «اسمیت» بازی کرد و سال ۲۰۰۹ جلوی دوربین گابریل اسکات در فیلم «استلینای آبی» رفت. هر دو تولید کشور آمریکا هستند. او تجربه موفقی از همکاری‌های خارجی‌اش نداشت سریال «اسمیت» از مجموعه‌های پرطرفدار آمریکایی است اما حضور حجار به‌اندازه‌ای نبود که بتواند عرض‌اندام کند. فیلم «استلینای آبی» هم به دلیل کیفیت پایینش دیده نشد و طبعاً بازیگر آن نیز به چشم نیامد. البته حجار در این فیلم حضوری کمرنگ داشت و عامل مضاعفی بر ندیده شدنش بود.

همایون ارشادی / «بادبادک‌باز» و …

همایون ارشادی خوش‌اقبال‌ترین بازیگر بین‌المللی سینمای ما است. او توسط عباس کیارستمی کشف شد و در «طعم گیلاس» بازی کرد. فیلم نخل طلای کن گرفت و نام بازیگرش خیلی زود سر زبان‌ها افتاد. مهم‌ترین فیلم خارجی ارشادی «بادبادک‌باز» محصول آمریکا و به کارگردانی مارک فوستر است. این فیلم بر اساس رمان معروف خالد حسینی ساخته شد .او در فیلم‌های «آگورا»، «سی دقیقه نیمه‌شب»، «مرد تحت تعقیب»، «آخرین سکنه» و «آرمان‌شهر» هم بازی کرده است. این حضور پررنگ منجر به جایزه و اتفاق ویژه برای ارشادی نشده.

منبع: خبرانلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها