تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۲۷ - ۲۰:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 27156

امیر اسفندیاریاسفندیاری گفت: ما علاقمندیم که یک بار دیگر سینمای ایران بتواند جایزه اسکار را کسب کند اما عرصه رقابت است و عوامل مختلفی برای موفقیت فیلم وجود دارد. برای دریافت جایزه مجدد اسکار نمی‌تواند تضمینی وجود داشته باشد.

به گزارش سینماسینما، امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب فیلم برای حضور در اسکار ۲۰۱۷ درباره این که چطور یک بار فیلم «فروشنده» از سوی شما رد شد و امروز نام فیلم به عنوان نماینده اسکار اعلام شد گفت: سوالی که مطرح شده بود،  اینگونه بود که آیا فیلم  «فروشنده» توسط هیات انتخاب به آکادمی معرفی شده است؟ من پاسخ گفتم خیر. در حقیقت هم جواب درست در آن موقعیت همین بود. هنوز هیات به نتیجه نرسیده بود و بحث درباره پنج فیلمی که اعلام شده بود ادامه داشت.

او درباره روند فعالیت هیات انتخاب گفت: هیات انتخاب فیلم های نمایش داده شده را از ۹ مهرماه ۹۴ تا ۹ مهرماه ۹۵ فیلم های به نمایش درآمده را مرور کرد  و به فهرست هشت فیلم رسید. تعدادی از دوستان کارگردان گله مند بودند چرا فیلمشان جزء هشت فیلم نبود. این نکته را باید گوشزد کنم که هیات انتخاب  امسال با فهرست بلند بالاتری برای تنظیم فهرست کوتاه اولیه مواجه بود و می توانست به ده فیلم یا دوازده فیلم بیانجامد، اما هیات انتخاب  تصمیم گرفت فیلم هایی را در فهرست کوتاه بیاورد که بیش از ۵ رای داشته باشند. طبیعتا با بازخوانی مقررات اسکار و  بررسی تمامی پرونده فیلم ها به نتیجه  رسیدیم.

کارشناس باسابقه سینمای ایران در امور بین الملل درباره این مهم که چقدر لیست ۵ فیلم اعلام شده شایستگی حضور در آکادمی را داشتند گفت: من می توانم بگویم هر یک از پنج فیلم از مبنا و منظری متفاوت شایستگی نمایندگی سینمای ایران را داشتند. برای این که پنج فیلم انتخاب شوند به همه موفقیت های داخلی و بین المللی فیلم ها توجه شد،  نقد منتقدین در داخل و خارج از کشور مرور شد و اقبال عمومی فیلم ها در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت با بررسی دقیق تر و موشکافانه تر تک تک این عناوین، هیات انتخاب  امتیازات مختلف فیلم ها را در نظر گرفت تا بتواند نماینده ای موفق تر را معرفی کند در نهایت، فیلم «فروشنده» به اکثریت قوی آرا رسید.

او درباره صحبت های وزیر ارشاد و نام بردن از فیلم «ایستاده در غبار» برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار گفت: وزیر ارشاد در پاسخ به یک سوال درباره شایستگی های «ایستاده در غبار» این فیلم را از گزینه های قابل بحث دانستند و در روزهای بعد، از امتیازهای فیلم های دیگری مثل «لانتوری» و «فروشنده» هم نام بردند. از نظر هیات انتخاب پنج فیلم شایستگی نمایندگی ایران را داشتند. اما هیات انتخاب به دقت و با نگاه بسیار حرفه ای به این قضیه توجه کرد و  با تمرکز بر عواملی که در موفقیت این فیلم ها موثر باشد جلسات را به پیش برد و به ساختار فیلم ها، نوع فیلم ها، زبان فیلم ها، و موقعیت هایی که فیلم در کشورهای دیگرکسب کرد توجه کرد. برای مثال به نظر اعضاء این که پخش کننده خارجی بتواند فیلم را به درستی  تبلیغ و عرضه کند بسیار مهم بود. به نظر هیات انتخاب «فروشنده» از شرایط بهتری در میان دیگر فیلم ها  برخوردار بود.

اسفندیاری در پاسخ به این سوال که آیا فروشنده امکان دریافت جایزه اسکار را خواهد داشت گفت: فروشنده قابلیت های بسیار خوبی دارد اما از این پس، بار روی دوش پخش کننده آمریکایی است. فعالیت پخش کننده آمریکایی بسیار موثر است.  معرفی فیلم توسط هیات انتخاب  تنها استفاده از ظرفیت سینمای ایران است و هیچ گاه به معنای تضمین دریافت جایزه نیست. ما علاقمندیم که یک بار دیگر سینمای ایران بتواند جایزه اسکار را کسب کند اما عرصه رقابت است و عوامل مختلفی برای موفقیت فیلم وجود دارد. با این وجود باز هم باید تکرار می‌کنم که فعالیت پخش کننده بسیار موثر است و برای دریافت جایزه مجدد اسکار نمی تواند تضمینی وجود داشته باشد.

منبع: فارس

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها