کمال تبریزی در هشتادمین نشست سکانس خانه فیلم فرهنگسرای فردوس که به اکران، نقد و بررسی فیلم «امکان مینا» اختصاص داشت، گفت: فیلم در وحله اول یک عاشقانه اجتماعی است که در آن مسائل سیاسی هم تاثیرگذار است.
به گزارش سینماسینما؛ هشتادمین نشست سکانس خانه فیلم فرهنگسرای فردوس شامگاه روز گذشته ۳۱ مردادماه به منظور اکران، نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» با حضور کمال تبریزی کارگردان و هیوا مسیح منتقد سینما برگزار شد.
کمال تبریزی در این نشست با بیان اینکه امکان مینا یک فیلم عاشقانه اجتماعی میباشد که درباره سیاست هم است، اظهار داشت: بنیاد این فیلم با عشق آغاز میشود بعد به مسائل اجتماعی میرسد و تاثیرات سهمگین و وحشتناکی که یک سیاست اشتباه میتواند بر زندگی مردم عادی و اقشار مختلف جامعه داشته باشد را نشان میدهد بنابراین میتوان گفت فیلم در وهله اول یک عاشقانه اجتماعی است که در آن مسائل سیاسی هم تاثیرگذار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سوژه اولیه این فیلمنامه از سوی تهیهکننده فیلم منوچهر محمدی پیشنهاد شده، گفت: اصلیترین انگیزه من برای ساخت این فیلم اشاره به موقعیتی است که اکنون هم دنیا درگیر آن است. این روزها جریانات سیاسی خاصی با روش حرکت و رفتار خود، مردم و خانوادهها را هدف گرفتهاند.
تبریزی ادامه داد: وقتی آقای محمدی ایده ساخت فیلم را مطرح کرد، آنچه به من انگیزه داد اتفاقاتی بود که مردم ما در دهه ۶۰ آن را تجربه کرده بودند. چیزی که مردم دنیا از آن باخبر نبودند اما حالا همه میدانند که بعضی گروههای سیاسی چگونه با روشهایی نادرست اظهار وجود میکنند و آرمانهای خود را مطرح میکنند و این چنین است که دنیا مقابل داعش ایستاده است.
نقش تهیهکننده در این فیلم بسیار پررنگ است
هیوا مسیح در ادامه این نشست با اشاره به این که منوچهر محمدی به عنوان تهیه کننده سابقه درخشانی در سینمای ایران دارند، گفت: نقش تهیهکننده در این فیلم بسیار پررنگ است، یکی از مهمترین نقشهای تهیهکننده تهیه امکان ساخت ایده کارگردانان است، شما در هیچ یک از پلان ها و سکانس ها فکر نکردید که در امروز هستید و در دهه شصت بودید و این یکی از اتفاقات مهم این فیلم به شمار میرود. حتی سکانس پایانی فیلم، نیاوران دهه شصت را میبینیم و این هوشمندی کارگردان و البته تهیهکننده که نقش تمام عیاری در این کار داشته را نشان میدهد.
وی در ادامه با اشاره به کارگردانی خوب و بازیهای درخشان و موسیقی این فیلم، گفت: بدون شک میلاد کیمرام با بازی درخشان خود در این فیلم باید در جشنواره فجر جایزه میگرفت.
مسیح خاطرنشان کرد: بنمایه این فیلم عاشقانه است عشق بستر اصلی فیلم است سیاست و اجتماع در اطراف آن اتفاق میافتد و جالب است مفهوم عشق تا پایان فیلم از دست نمیرود و عشق تا پایان ادامه دارد که این نقطه قوت فیلم به شمار میرود.
این منتقد سینما ادامه داد: در این فیلم مشخصا هیچ اسمی از سازمانها و احزاب سیاسی اول انقلاب برده نمیشود و این فیلم میخواهد عنوان کند که گروههای سیاسی چطور میتوانند در لایههای اجتماعی و خانوادههای طبقه متوسط و یا پایینتر نفوذ کنند و یک زندگی را بهم بریزند.
در بخشی دیگر از این نشست تبریزی عنوان کرد: فیلمنامه «امکان مینا» حدود هفت بار بر اساس طرح اولیه بازنویسی شد و البته که ما میخواستیم در این فیلم کارهای دیگری انجام دهیم ولی متاسفانه ممیزیها اجازه نداد، در واقع ما فکر میکردیم باید چند لایه و صحنه در این فیلمنامه وجود داشته باشد که بتواند به لحاظ تاثیرگذاری روی مخاطب در شرایط متعادلتری قرار گیرد.
کارگردان فیلم «مارمولک» یادآور شد: تمام فیلمهایی که ساختم به دلیل این که هیچ یک به یکدیگر ارتباطی نداشتند همواره فکر میکردم دارم فیلم اولم را میسازم و این حس خوبی است.
تبریزی تصریح کرد: برای ساخت این فیلم به سراغ افرادی رفتیم که در خانههای تیمی زندگی کردند و به هر دلیلی از این خانهها بیرون آمده و یا فرار کردند؛ همچنین با یکی از بازنشستگان وزارت اطلاعات که با افراد خانه تیمی درگیر بوده صحبت کردیم که بسیار در ساخت فیلم ما را راهنمایی کردند.
وی گفت: قصه عاشقانه اولویت اول ما در این فیلم است در واقع روشهای سیاسی غلط که انسانیت انسان را نادیده میگیرد به نتیجه نخواهد رسید؛ در ابتدای این فیلم با خانوادهای روبهرو میشویم که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند و در انتهای فیلم با خانوادهای متلاشی شده مواجه هستیم.
تبریزی درباره نام این فیلم گفت: «امکان» اصطلاح تخصصی خانه تیمی است آدمهای مختلفی که در یک خانه تیمی زندگی میکنند خودشان صاحب خانههای مشخص هستند که هیچ یک از افرادی که در آن خانه با یکدیگر زندگی میکنند هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارند، چون ممکن است خانه تیمی تحت شناسایی قرار گیرد و این افراد قبل از دستگیری باید به سرعت خانه را تخلیه کنند بنابراین باید هر کدام یک امکان (مکان) برای ادامه مبارزه داشته باشند.
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» با پرسش و پاسخ میان مخاطبان و عوامل فیلم به کار خود پایان داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- سریال کمال تبریزی در یکقدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمیشود
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- سینما از درون وفاق ندارد، همه در آن دخالت می کنند/ گفت و گو با کمال تبریزی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
آخرین ها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- فوت مستندساز و همسر فرانسیس فورد کاپولا/ النور کاپولا درگذشت