در دوره جدید مدیریت شهری و به ویژه در بخش های فرهنگی و هنر، نه تنها تلاش مضاعفی برای بهبود تسهیلات فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران صورت نگرفته است، بلکه ظاهرا از هر آنچه در دوره مدیریت قبلی، در این زمینه ایجاد شده بود، امروزه از هنرمندان دریغ می شود.
به گزارش «تابناک»؛ هزینه تبلیغات در سینمای ایران، بیش از حد انتظار است و اگر یک فیلم سینمایی قرار باشد از تبلیغات گسترده شهری در پایتخت برخوردار باشد، باید بودجه بسیار کلانی را کنار بگذارد که ممکن است از هزینه تولید اثر نیز بیشتر باشد. صداوسیما نیز تبلیغات فیلمهای سینمایی را محدود کرد و تبلیغهای پخش شده از تلویزیون نیز به گونهای ممیزی میشوند که جذابیت اندکی دارند.
برخی سینماگران کوشیدند از طریق شبکههای ماهوارههای فارسی زبان به تبلیغ آثارشان بپردازند؛ اما در نهایت تحت پیگرد قرار گرفتند و به اجبار سراغ راههای سنتی رفتند، ولی شرایط تغییری نکرده بود. در گذشته، شهرداری تهران متهم بود به اشخاص خاصی امکان بهره برداری از بنرهای شهری را میدهد و اغلب سینماگران از این امکان بیبهره بودند و بنابراین، تصور میشد پس از وقوع تغییرات مدیریتی، شاهد رفع این سوءتفاهمها باشیم.
پس از انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران و انتصاب صالحی امیری به عنوان معاون امور اجتماعی و فرهنگی، انتظار میرفت که فرصتها و امکانات برابر در اختیار هنرمندان و به ویژه سینماگران قرار گیرد؛ اما حتی پس از برگزاری نشست مشترک سینماگران و شهردار تهران اتفاقی رخ نداده و هیچ امکاناتی ـ حتی چند بنر از هزاران بنر شهر تهران ـ به اهالی فرهنگ و هنر اختصاص نیافته است.
این در حالی است که شهرداری تهران درصد قابل توجهی از بلیت فروشی سینماها را نیز صاحب میشود و در واقع نه تنها امکاناتی در اختیار سینماگران قرار نمیدهد، بلکه از درآمد محدود فیلمهای سینمایی نیز کسب درآمد میکند! در گذشته این پیشنهاد مطرح شد که شهرداری تهران ضمن عدم دریافت سهم خود از بلیت فروشی به نفع اهالی سینما، شماری از بنرهای شهری نیز صرفاً در اختیار تبلیغ آثار هنری قرار گیرد، ولی هر دو پیشنهاد ناشنیده قلمداد شد.
در همین زمینه، به کشورهای فعال در حوزه هنر اشاره و یادآوری شد، متأسفانه ظرفیتهای شهری نیز به خوبی بهره برداری نمیشود و در حالی که هر تیر برق در تهران همچون شهرهای اروپایی میتواند فرصتی ارزان قیمت برای تبلیغات تئاتر، موسیقی، سینما و دیگر برنامههای فرهنگی و هنری باشد، ظرفیتهای تبلیغاتی در چند بخش مشخص محدود شده و در واقع نه ارائه کنندگان این تبلیغات از این ظرفیت بهره برداری میکنند و نه هنرمندان امکان بهره مندی از این ظرفیتهای بکر را دارند.
در چنین فضایی، تهیه کننده سینما که سرمایهاش را در حال نابودی مییابد و فیلمش بدون تبلیغات حتی توان بلیت فروشی به اندازه بازگرداندن سرمایه اولیهاش را نیز ندارد، چارهای جز پناه بردن به هر روش ممکن برای تبلیغ نمییابد و طبیعتاً شبکههای ماهوارهای فارسی زبان ـ که متءسفانه مخاطب بسیار گستردهای دارند ـ با بستههای تبلیغاتی بسیار ارزان قیمت ـ نسبت به نمونههای داخلی ـ به راحتی این تهیه کنندگان را جذب میکنند.
در چنین شرایطی از چند شب گذشته، شبکه PMC که به عنوان قدیمی ترین شبکه موزیک ایرانی فعالیت میکند، اقدام به پخش مکرر ویدیو کلیپ فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه کنندگی منصور لشکری قوچانی کرده و البته مشخص نیست این اتفاق با هماهنگی تهیه کننده رخ داده، یا این شبکه خودسر چنین اقدامی کرده و همان حرکتی که GEM به آن متهم شده بود، اکنون توسط این شبکه رخ میدهد.
در واکنشی دیگر که بعید است بدون هماهنگی تهیه کننده رخ داده باشد، در سطح شهر تهران شمار قابل توجهی از پوسترهای قاتل اهلی بر در و دیوار چسبانده شده است. چنین تصور میشود، تهیه کننده این فیلم سینمایی کوشیده عدم اختصاص بنرهای شهری به فیلم مسعود کیمیایی را با این کار جبران کند. به نظر میرسد، در شهرداری تهران، جایی برای اهالی فرهنگ و هنر نیست و سینماگران برای دریافت ظرفیتهای حداقلی، باید راه دشواری را ادامه دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لشکری قوچانی: همه چیز دستبهدست هم داده تا سینمای ایران رشد نکند
- «قاتل اهلی»؛ حکایت کیسه دوزی دوباره کاسبان تحریم/ تحلیل جالب ایرنا همزمان با عرضه آخرین فیلم کیمیایی در شبکه نمایش خانگی
- «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی در شبکه نمایش خانگی
- «کمدی انسانی» آمد، «قاتل اهلی» رفت / فروش فیلمها در هفتهای که گذشت
- شهر، شهر فرنگه…/ یادداشتی از جواد طوسی
- انتقاد گروه موسیقی «ده و ده دقیقه» از تهیهکننده «قاتل اهلی»/ ناممان حذف شد
- لشکری قوچانی: حرف اصلی «قاتل اهلی»، حوزه فرهنگ و اقتصاد بیمار است
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیمیایی به بهانه اکران «قاتل اهلی»
- اکران تازه ترین ساخته مسعود کیمیایی از چهارشنبه
- تهیهکننده «قاتل اهلی» منتظر دریافت پروانه ساخت «زنگبار» علی ملاقلیپور
- تهیهکننده فیلم: نگران «قاتل اهلی» نیستم اما…
- فیلم جنجالی کیمیایی آبان ماه اکران میشود
- ابداع تبلیغ جدید برای اکران تازهترین ساخته مسعود کیمیایی
- یادداشت جنجالی مسعودکیمیایی در آستانه اکران قاتل اهلی
- «قاتل اهلی» و دو فیلم دیگر مجوز اکران گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»