تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۱۸:۱۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 69903

روزنامه جوان در مطلبی نوشت: با وجود اینکه قرار بود رئیس سازمان سینمایی اعضای جدید شورای پروانه ساخت را معرفی کند، به دلیل آنچه آشکار شدن یک تخلف در خانه سینما است، این اتفاق رخ نداد.

اما چه شد که این جلسه بی‌سرانجام به پایان رسید؟ شنیده‌های «جوان» حکایت از آن دارد که جلسه معارفه با حضور محمد مهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی و پنج نفر از اعضای شورای پروانه ساخت بدون حضور نمایندگان خانه سینما و به صورت محرمانه برگزار شده و احتمالاً علت نزدن حکم این دو نفر از سوی حیدریان، تخلف منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما بوده است. شاهسواری که به خاطر مشاغل متعدد‌ش در سینما به شهرت رسیده‌است، بدون هماهنگی با هیئت‌مدیره خانه سینما و در تاریخ ۱۹ مهر خودش و مازیار میری را به عنوان نمایندگان خانه سینما به سازمان سینمایی معرفی کرده است. این در حالی است که شورای‌عالی تهیه‌کنندگان هنوز شاهسواری را به عنوان نماینده این تشکل به هیئت‌مدیره خانه سینما معرفی نکرده است تا هیئت‌مدیره خانه سینما نظر نهایی را به سازمان سینمایی منعکس کند. این اقدام مدیرعامل خانه سینما خلاف قوانین می‌باشد. گفتنی است شاهسواری خودش عضو شورای صنفی نمایش و همسرش عضو شورای پروانه نمایش هستند!

شورای پروانه ساخت یکی از ارکان نظارتی بر سینما است که اولین گام در مسیر تولید فیلم بر اساس نظارت و نظر این شورا شکل می‌گیرد. بحث رفع توقیف چند فیلم سینمایی بار دیگر مسئله مهم نظارت و توجه به پروانه‌های صادر‌شده از سوی سازمان سینمایی را مطرح کرد. نحوه صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش و عملکرد ضعیف سازمان سینمایی که منجر به توقیف چندین فیلم با وجود گذشتن از این فیلتر‌ها شده، انتقاد‌های زیادی را در پی داشته است؛ به نحوی که وزیر ارشاد به طور علنی خواستار جایگزینی شیوه جدید برای نظارت بر روند تولید فیلم به جای شیوه‌های فعلی شده است. در شیوه جاری، ابتدا شورای پروانه ساخت، فیلمنامه مورد نظر فیلمساز را بررسی و تأیید می‌کند و در مرحله دوم، شورای پروانه نمایش با بازبینی اثر تولید‌شده، پروانه نمایش فیلم را صادر می‌کند. مالکان فیلم‌ها نیز با گرفتن پروانه نمایش امکان اکران فیلم را در سینما یا حضور در شبکه نمایش خانگی به دست می‌آورند.

جالب است که در سال‌های اخیر چندین فیلم بعد از دریافت چنین پروانه‌هایی به خاطر ایرادات محتوایی توقیف شده‌اند! باید دید در صورت جایگزینی شیوه‌های نظارتی جدید در سازمان سینمایی، راه برای تخلف‌های اداری مانند آنچه گفته می‌شود از سوی مدیر عامل خانه سینما، انجام شده، بسته می‌شود یا خیر!

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها