تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۹:۰۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 70274
روزنامه جوان در مطلبی نوشت: به نظر می‌رسد اگر قرار است اعتماد به فیلمسازان وجود داشته باشد و به تدریج شورای پروانه ساخت حذف شود، حسین مهدویان آنقدر به گردن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دین دارد که از حالا بتوان برای او چنین حقی قائل شد و بدون بررسی فیلمنامه مجوز ساخت داد.

معطل ماندن فیلمسازی چون حسین مهدویان پشت سد شورای پروانه ساخت با وجود کارنامه‌ای پربار در ساخت آثار منطبق بر منافع ملی نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.

مهدویان برنده دو سیمرغ بهترین فیلم از جشنواره فجر در دوسال متوالی است و توانسته تکنیک سینمایی خود را در سینمای بی‌حال و رمق کشور به رخ بکشد و برخلاف بسیاری از آثار این سال‌های سینمای ایران فیلم‌هایی منطبق با منافع ملی بسازد.
مهدویان در زمانه‌ای که سینمای دفاع مقدس بیش از هر زمان دیگری در مهجوریت به سر می‌برد، آثاری ارزشمند درباره دو سردار بزرگ دفاع مقدس ساخت و توجهات را به سمت سردار جاویدالاثر محمد متوسلیان جلب کرد، پیش از آن مهدویان توانسته بود با سریال تلویزیونی آخرین روزهای زمستان نگاه‌ها را به تلویزیون جلب کند و قصه دلاوری‌های سردار شهید حسن باقری را بازنمایی کند. بسیاری از مردم محمد متوسلیان و حسن باقری را از دریچه دوربین مهدویان شناخته‌اند.
«ماجرای نیمروز» او اما خود حماسه‌ای در سینمای کشور رقم زد؛ اثری که برای اولین‌بار عمق فجایع گروهک تروریستی منافقین در ابتدای انقلاب را به بهترین شکل روایت و همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد.
مهدویان پیش از ساخت فیلم‌های داستانی مستندهایی درباره شهدای غواص و حزب‌الله لبنان نیز در کارنامه دارد. سؤال اینجاست که چرا مسئولان فرهنگی خاصه شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی به فردی چون مهدویان که کارنامه‌ای پربار در ساخت آثار همسو با منافع ملی دارد، اعتماد نمی‌کند. این بی‌اعتمادی در حالی رقم می‌خورد که اخیراً ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از تلاش برای حذف شورای صدور پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی سخن گفته و به این اشاره کرده‌است که این شورا به برخی فیلمسازان چون اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی‌کیا و رسول صدرعاملی بدون بررسی فیلمنامه مجوز ساخت فیلم ارائه می‌دهد.
به جرئت می‌توان گفت کارنامه سینمایی مهدویان با وجود سن پایین وی نه‌تنها چیزی کمتر از افرادی چون اصغر فرهادی و رسول صدرعاملی ندارد بلکه به لحاظ انطباق آثار وی با منافع ملی، سینمای این جوان دهه شصتی امتیاز بسیار بالاتری کسب می‌کند. حتی فیلمساز بزرگ دفاع مقدس چون ابراهیم حاتمی‌کیا نیز در کارنامه‌اش آثار توقیفی چون «گزارش یک جشن» درباره حوادث سال ۸۸ را دارد یا فیلم «به نام پدر» از وی جزو آثاری محسوب می‌شود که در زمان خود بسیار مناقشه‌انگیز شد. با این‌حال نظام سینمایی آنقدر به این فیلمساز اعتماد دارد که برای وی حقی جداگانه قائل می‌شود، حتی اصغر فرهادی نیز فیلمسازی است که آثار او به لحاظ محتوایی همواره با انتقاداتی مواجه بوده است، اما به این فیلمساز نیز اعتماد می‌شود.
جالب است که مهدویان برای جلب اعتماد شورای پروانه ساخت حتی حاضر شد دست به تعویض تهیه‌کننده بزند و شخصی چون سید محمود رضوی را به عنوان سینماگری ارزشی معرفی کند، اما تلاش‌های این تهیه‌کننده نیز هنوز به سرانجام نرسیده است. رضوی چند روز پیش درباره سختگیری‌ها برای گرفتن مجوز فیلمنامه «لاتاری» نوشته بود: «این روزها در مورد عدم صدور پروانه ساخت لاتاری خیلی دارم کظم یادداشت و توئیت می‌کنم، دعا کنید خدا به ما صبر تحمل این نوع مدیریت را عطا کند.»
دو روز پیش خبری غیررسمی درباره اخذ مجوز فیلمنامه مهدویان در فضای مجازی دست به دست شد، اما این خبر پس از مدتی تکذیب شد. حالا چندماهی می‌شود که این فیلمساز جوان و جسور کشورمان برای ساخت فیلم تازه‌اش پشت سد شورای پروانه ساخت گیر کرده‌است و اگر بخواهد فیلمش را از همین امروز هم آغاز کند، به طور حتم به جشنواره فجر نمی‌رسد. خوب است مهدویان نیز جزو فیلمسازانی قرار بگیرد که به او برای ساخت فیلم اعتماد می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها