تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۱۸:۱۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 51209

تابناک نوشت :شورای صنفی نمایش که سینمای بدنه را نمایندگی می‌کند، با ممنوع کردن اکران فیلم‌های گروه‌های اصلی در سینماهای هنر و تجربه رسماً علیه سینما تجربه گرای ایران که محل کشف و معرفی پدیده های سینمای ایران محسوب می شود، اعلام جنگ کرد؛ جنگی که البته از مدت‌ها پیش آغاز شده بود اما اکنون به شکل علنی در جریان است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از راه اندازی گروه سینمایی هنر و تجربه، تهیه کنندگان و فیلمسازان فعال در سینمای بدنه که عمده آثارشان در زمره آثار گیشه پسند و پرفروش محسوب می‌شود اما معمولاً سرمایه گذار و عقبه فیلم‌های مهم سینمای ایران محسوب نمی‌شوند، جنگ علنی را علیه این گروه سینمایی آغاز کردند و تاکید نمودند که صندلی‌هایی که حق فیلم‌های دیگر است، توسط فیلم‌های گروه هنر و تجربه اشغال شده است.

مسئولان گروه هنروتجربه تاکید کردند که به جز سانس‌های محدود، سهم صندلی‌های سینمای ایران که به گروه هنروتجربه رسیده، به پنج درصد نیز نمی‌رسد و در عین حال درصد اشغال این صندلی ها توسط تماشاگران فیلم های این گروه که با تماشاگران فیلم‌های کمدی و آثار معمول متفاوت هستند، بیش از درصد اشغال صندلی های سینما در ۹۵ درصد صندلی های دیگری است که به گروه های اصلی سینمایی اختصاص یافته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده مجموع صندلی های در اختیار گروه هنرو تجربه به هزار صندلی نیز نمی رسد که حدود ۱۵۰ صندلی از این تعداد از سینماهای گروه اصلی است و مابقی از سینماهایی است که در گروه های اصلی سینمایی طبقه بندی نمی شوند، بنابراین فیلم های هنری و تجریی نظیر «ماهی و گربه» فضای فیلم های به نمایش درآمده در گروه های اصلی را اشغال نکرده اند.

با این حال تلاش برای تعطیل کردن این گروه استمرار داشته و از زمانی که این گروه از برخی فیلم های کم هزینه حمایت کرده، شدت گرفته است. تاکنون رویه این گونه بود که اگر جوانی قصد ورود به سینما به عنوان کارگردان را داشت، باید یک تهیه کننده باسابقه او را همراهی می کرد تا پروانه ساخت صادر شود و طبیعتاً تهیه کننده مبلغی به عنوان حق تهیه کنندگی از این جوان دریافت می کرد و در عمل این جوان در اولین تجربه اش حداقل باید دو میلیارد تومان هزینه می نمود.

اعلام جنگ سینمای بدنه به سینمای هنر و تجربه؛ پایان اکران «فروشنده»
در یک سال اخیر فیلم هایی در گروه هنر وتجربه به نمایش درآمد که با هزینه هایی بسیار پایین تولید شده بود و از قضا بازیگران توانمندی چون شهاب حسینی که یکی از گران ترین بازیگران کنونی سینمای ایران محسوب می شود در راستای حمایت از فیلمسازان جوان با رقم پایین تر از معمول در این فیلم ها بازی کرده بود. این فیلم های ارزان در نهایت سر از گروه هنر و تجربه درآورد و در این گروه اکران شد که خشم عده ای را در پی داشت.

بدین ترتیب اقدامات علیه هنروتجربه شدت گرفت و بالاخره شورای صنفی نمایش که سینماگران بدنه را نمایندگی می کند، با صدور دستوری تاکید کرد که فیلم های به نمایش درآمده در گروه اصلی، حق نمایش در گروه هنرو تجربه را ندارند. پیش از این فیلم های که جنبه های هنری و تجربی داشتند، همزمان با گروه اصلی، در گروه هنر و تجربه نیز می توانستند اکران شوند که «فروشنده» شاخص ترین این فیلم ها بود.

این سیاست علاوه بر آنکه سبد اکران بلندمدت گروه هنروتجربه را متنوع تر می‌ساخت، به لحاظ مالی آورده ای برای این گروه داشت که در جهت حمایت از فیلم‌های هنری و تجربی دارای ظرفیت فروش اندک تر، هزینه می شد. حال با این مصوبه تلاش شده گروه هنر و تجربه تحت فشار گذاشته شود و دعوایی که تاکنون در پشت پرده وجود داشت، به یک اعلام جنگ علنی تغییر وضعیت داد.

در این شرایط امیرحسین علم الهدی در یادداشتی درباره این تصمیم شورای صنفی تاکید کرده است: «عرض ادب دارم خدمت دست‌اندرکاران آن شورا؛ متعجبم وقتی نوبت به دولت و تصمیم‌گیری در رابطه با سیاست‌ها و روش‌های سینمای ایران می‌رسد باید اتاق شیشه‌ای باشد؛ اما نوبت به خود شما که می‌رسد پشت در اتاق‌های بسته تصمیم می‌گیرید. قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را … مصوبه اخیر آن شورا در خصوص عدم نمایش فیلم‌های سرگروه و آزاد در گروه هنروتجربه مراحل قانونی را طی نکرده است. گروه هنروتجربه به تبع منتظر تشکیل شورای عالی نمایش و در نهایت نظر ریاست محترم سازمان سینمایی خواهد ماند.»

او در ادامه این یادداشت تاکید کرده است: «قطعا استحضار دارید شورای محترم صنفی نمایش مجری سیاست‌ها است و نه تصویب‌کننده آن‌ها. پس بگذارید سینما بر مدار قانون بچرخد تا سنگ روی سنگ بند شود؛ نه این که در این سینمای هزار مشکل، مشکل‌ها را بیشتر کنیم؛ بلکه قرارمان این باشد که مشکلات کمتر شود. همان‌گونه که سینمای هنروتجربه با همکاری شما و ما توانست تجربه موفقی را بعد از چند دهه در اختیار سینمای ایران قرار دهد. پس لطفا تجربه موفقی را خراب نکنید؛ خرابه‌ها را آباد نمایید.»

اکنون باید دید محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی با تصمیم شورای صنفی نمایش همراهی خواهد کرد، یا راستای حمایت از گروه هنر و تجربه، این تصمیم را وتو می کند و اکران فیلم های گروه اصلی که واجد جنبه های تجربی و هنری خاص باشند، در گروه هنر و تجربه استمرار خواهد یافت؟

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها