به گزارش سینماسینما، علیرضا داوودنژاد در یادداشتی درباره چگونگی اکران این فیلم نوشت:
نمیدانم برای شیوهای که در اکران فیلم «فراری» به کار گرفته شد، از چه عنوانی باید استفاده کرد؟
حدود پنج ماه قبل در هدایت فیلم با حضور آقای شاهسواری، آقای شایسته، آقای کوثری و بنده جلسهای تشکیل شد و قرار گذاشتیم فیلم «فراری» در نوروز در یکی از دو گروه کوروش یا آزادی اکران شود. ضمنا قرار شد به توصیههای بنده نیز بهعنوان شریک و کارگردان فیلم برای معرفی و تبلیغات فیلم توجه شود.
در عمل اما چه اتفاقی افتاد؟
آقای شایسته از چند هفته قبل از اکران به تماسهای من جواب نداد! و فیلم نه در کوروش و نه در آزادی و نه در هیچیک از گروههای پنجگانه اکران نشد و-علیرغم مخالفت مکرر بنده که آن را به اطلاع آقایان مسئول صنفی و دولتی رساندم و پیامدهای آن را همینگونه که اتفاق افتاد متذکر شدم- «فراری» با ضرب و زور در یکی از سالنهای سینما ماندانا در شرق تهران اکران شد. اساسا برای آقای اشرفی یعنی صاحب سینما ماندانا که معمولا دیواری از دیوار او کوتاهتر پیدا نمیکنند، سرگروهبودن بهصرفه نیست؛ چراکه به صورت آزاد میتواند همه فیلمها را در همه سالنهای خود اکران کند و وابستهکردن یک سالن به یک فیلم را کاری عاقلانه نمیداند.
جز ماندانا ١٣ سالن دیگر که بنده هنوز نتوانستهام فهرست آنها را از پخش بگیرم، بهاضافه یک سالن در شهرستان، گروه نمایشدهنده «فراری» را تشکیل دادند و درحالیکه فیلمهای گروه پنجگانه مرسوم هر کدام بعد از معرفی و تبلیغ گسترده با دهها سالن در تهران و شهرستانها نمایش خود را آغاز کردند، «فراری» بیسروصدا و با چراغ خاموش با این گروه ١۵سالنه رقابت خود را با فیلمهای برگزیده نوروز شروع کرد.
از همه جالبتر داستان سانسهاست. بعضی مدیران سالنها بر این باورند که با کثرت کپی فیلمها که رهاورد فناوری دیجیتال است، باید دست آنها باز باشد که هر فیلمی را بر حسب شرایط و مطابق با نرخ روز در هر سانسی که تشخیص بدهند و در هر سالنی که مناسب بدانند به نمایش درآورند. اگر سانسهای صبح و بعدازظهر مشتری چندانی ندارد و درعوض نمایشهای شب پررونق است، باید دست مدیر سالن باز باشد تا با هر فیلمی براساس اهداف ازپیشتعیینشده برخورد مناسب با آن فیلم در پیش گرفته شود.
به روز اول نمایش فیلمهای نوروزی مراجعه کنید و سانسهای فیلم «فراری» را ببینید و حدس بزنید که هدف ازپیشتعیینشده برای اکران این فیلم چه میتوانسته باشد؟
بنده که حدود ۵٠ سال است با موضوع اکران فیلم مستقیما درگیر هستم، میدانم که اساسا نسخه یک فیلم را چگونه باید پیچید. اگر میخواهید فیلمی را زمین بزنید، باید اوضاع را بهگونهای بچینید که شروع نمایش آن ضعیف باشد تا بعدا بتوانید به هرگونه که میخواهید با آن تا کنید و اولین گام برای رسیدن به این مقصود این است که آن را بدون معرفی و تبلیغ اکران کنید. در گام دوم تعداد سالنهای آن فیلم باید کم باشد.
در گام سوم سینماهای نمایشدهنده آن باید ضعیف باشد و در گام چهارم که رهاورد اخیر فناوری برای رقابتهای گلادیاتوری و خانمانسوز اکران فیلم در سینمای ماست سانسهای مرده آن فیلم را زیاد کنید و بعد بنشینید و با خیال آسوده برای آن فیلم فاتحه بخوانید و به حال سازندگانش بخندید و این همان کاری است که اینک دوستان و همکاران مدعی دوستی و احترام بنده به آن مشغول هستند؛ آنها که ورودشان به سینما را در یاد دارم. با آن چهرههای جوان و یقههای بسته و محاسن مرتب و ادبیات انقلابی و متعهد! و در همه این دهها سال شاهد فعالیتهایشان بودهام و سلوک صنفی و حرفهای آنها را برای رسیدن به جایگاهی که اکنون دارند دنبال کردهام.
این آقایان آمده بودند که به ما درس تدین، اخلاق، مرام، مروت و معرفت بدهند. آمده بودند به ما نشان بدهند که چگونه با ایمان به خدا و عشق به اولیای او میتوان برای تحقق عدالت کوشید و تسلیم حرص و طمع و وسوسه مالاندوزی نشد!
چه هزینهها که ملت و مملکت برای به آقاییرسیدن این آقایان نپرداخته است!؟
و چرا باید از زمینزدن «فراری» تعجب کرد؟
مگر«فراری » چیزی جز افسوسی برای این آرمانهای بربادرفته است؟
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- داودنژاد خطاب به وزیر ارشاد: علاج ابتذال، اعتلای سلیقه است
- سینماسینما/ علیرضا داودنژاد خطاب به وزیر پیشنهادی ارشاد: نگرانم به دنبال تبدیل کردن ارشاد به نسخه المثنای تلویزیون باشید
- سینماسینما / حذف یادداشت علیرضا داودنژاد درباره شهید فخریزاده توسط اینستاگرام
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه اعضای تحریریه سینماسینما (۲)
- علیرضا داودنژاد: راهاندازی «وی او دی ملّی» تبدیل تهدیدی بزرگ به فرصتی کارساز است
- انصراف موقت علیرضا داودنژاد از اکران «مصائب شیرین ۲»
- علیرضا داودنژاد: اگر فیلمی بنگاه شادمانی و مملو از ستاره باشد با یک انگشت،کار پخش فیلم انجام میشود
- داودنژاد با «مصائب شیرین ۲» به جشنواره جهانی فجر رسید
- واکنش علیرضا داودنژاد به مناظرهای درباره حذف پروانه ساخت
- شفافسازی در سینما، از محال تا واقعیت / سینماگران از ضرورت اتاق شیشهای میگویند
- نگاهی به فیلم «فراری» ساخته علیرضا داوود نژاد / چه خبر از آن بیرون
- احترامسادات حبیبیان درگذشت
- احترامسادات حبیبیان همچنان در بخش مراقبتهای ویژه
- احترامسادات حبیبیان در بیمارستان بستری شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
آخرین ها
- آلبرتو باربرا در سمت مدیر جشنواره ونیز ابقا شد
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- نمایشی با محوریت جنبشی«میتو» با بازی ستاره پسیانی، کاظم سیاحی
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- نگاهی به ظاهر جدید؛شنل پیروز می شود یا دیور؟
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال