تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۰۹ - ۱۲:۵۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 67733

داوود میرباقری با انتقاد از وضعیت فرهنگی و رویکرد مسئولان در این سال ها که باعث شده فیلمنامه «سلمان» او امکان ساخته شدن پیدا نکند، از اهمیت پرداختن به شخصیت سلمان سخن گفت.

به گزارش سینماسینما، داوود میرباقری کارگردان آثاری همچون «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته»، «مسافر ری» و «امام علی(ع)» روز گذشته هشتم مهر ماه در برنامه «چهل چراغ» شبکه سه مقابل شهیدی فرد مجری برنامه قرار گرفت و در پاسخ به اینکه دلیل انتخاب و ساخت سریال «مختارنامه» چه بود، پاسخ داد: هم شرایط اجتماعی و هم شرایط تولید من را به سمت ساخت «مختارنامه» برد.

او افزود: در ابتدا ساخت سریال «سلمان فارسی» را پیشنهاد داده بودم که پس از حدود ۲ سال رفت و آمد، مدیران تلویزیون اعلام کردند که الان شرایط برای تولید آن مهیا نیست و پیشنهاد کار دیگری با نام «نهضت توابین» را که توسط کس دیگری نوشته شده بود دادند که این موضوع  بر دل من ننشست. در همین اثنا که مشغول پژوهش و بررسی موضوع «نهضت توابین» بودم با مختار آشنا شدم و احساس کردم که مختار شخصیت محبوب من است و او را دوست دارم و به همین دلیل مختار را به جای «نهضت توابین» پیشنهاد دادم و مورد قبول واقع شد.

کارگردان سریال «مختارنامه» با اشاره به اینکه قسمت هایی از سریال که اسناد و روایات متقن و محکم داشته بدون تغییر به نمایش گذاشته و قسمت هایی از سریال بر اساس اجتهاد شخصی خودش بوده است، بیان کرد: در تاریخ طبری هم نگارنده اعلام کرده که برخی موارد شنیده هاست و در رد و یا تایید آن خود خواننده به عقلش رجوع کند.

کارگردان سریال «امام علی» درباره ضرورت اجتماعی ساخت مختار و سریال امام علی(ع) گفت: در زمان دانشجویی می دیدم که با وجود این همه اشخاص مهم و اتفاقات مهم در حوزه های مختلف ولی متاسفانه در حوزه فیلم و سینما کسی به آنها نپرداخته است و اگر نبود این فرهنگ عاشورایی قطعا این اتفاق بزرگ یعنی انقلاب اسلامی به آن شکل رخ نمی داد، لذا دغدغه و اعتقاد شخصی من باعث ساخت این چنین آثاری شد که یک دهه از عمر مرا که مدت کمی نیست صرف خود کرد زیرا احساس کردم که احوالات شخصیت هایی همچون امام علی(ع) و مختار بر جامعه بسیار اثرگذار خواهد بود.

کارگردان «معصومیت از دست رفته» با گله از مسئولان فرهنگی و همچنین نیروهای متدین و مذهبی به دلیل قصور در تولید آثار فاخر و اثرگذار بر روح جامعه ادامه داد: چقدر باید به خاطر «سلمان» روح و زندگیم زخم بخورد؟ این زخم ها زمانی اجر دارد که نتیجه داشته باشد. من ۱۵ سال پیش «سلمان» را نوشته ام و آماده است، دیگر خسته شده ام از این نوع کار کردن، یعنی شما سال ها زحمت می کشی ولی آخر کار با آنچه که فکر می کردی تفاوت دارد و موضع گیری ها، کمبود امکانات و یک تغییر مدیریت این همه لطمه به کار وارد می کند.

او تاکید کرد: سلمان را اینگونه نخواهم ساخت، سلمان را همانطوری می سازم که فکر می کردم، همانطوری می سازم که نوشتم.

میرباقری گفت: به اعتقاد من «سلمان فارسی» یک پروژه جهانی است بخصوص که موضوعش جستجوی خداست که همه جهانیان سال هاست با آن درگیرند. شخصا به لحاظ ساختار همه بضاعتم را گذاشتم روی فیلمنامه تا کار جذابی شود تا هم مخاطبان حرفه ای و هم مخاطبان عام از آن لذت ببرند.

این نویسنده و کارگردان با انتقاد از بهانه برخی از مدیران که بودجه را عامل تولید نکردن آثاری همچون سلمان می دانند، اظهارکرد: «مختار» به روایتی ۲۵ میلیارد و به روایتی دیگر ۳۰ میلیارد هزینه داشت. فارغ از پخش چندین باره از تلویزیون و عرضه در دیگر کشورهای مسلمان، به طور متوسط چند خانواده ایرانی یک مجموعه «مختار» را خریده و در خانه دارند؟ آن هم مجموعه ای که قیمتش ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان است. بر این اساس مگر می شود هزینه تولید برنگشته باشد.

میرباقری با اشاره به حضور ایرانیان در نهضت مختار بیان کرد: نهضت مختار بدون حضور ایرانیان معنا ندارد و به محض حذف ایرانیان بود که نهضت شکست خورد. ایرانیان از بدو تولد شیعه کنار آن بودند، اما همیشه برایم سوال بوده که چطور در روز عاشورا کنار امام حسین(ع) نبودیم؟ ریشه های شیعه توسط سلمان فارسی به این مملکت آورده شد پس چرا ایرانیان در کربلا کنار سیدالشهدا(ع) نبودند؟ باید در این باره تحقیق کرد و حتما دلایلی در این باره وجود دارد.

او با اشاره به وقتی که برای «سلمان فارسی» گذاشته خاطرنشان کرد: می‌خواهم باقیمانده عمرم را با سلمان بگذرانم. سلمان همان کسی بود که به دنبال منجی می گشت و قبل از اسلام به مسیح به عنوان منجی فکر می کرد اما بعد از اسلام عشق به علی است که حالش را خوب می کند.

میرباقری با بیان اینکه به غیر از فیلمنامه «سلمان فارسی» هر جا که باشد «دفتر سلمان» را همراه دارد، گفت: در «دفتر سلمان» که دو جلدش تمام شده و به جلد سوم رسیده هر آنچه در کوچه و خیابان و حین سفر درباره سلمان به ذهنم می رسد می نویسم شاید به هنگام اجرا به دردم بخورد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها