به گفته محمدقاصد اشرفی مدیر سینما ماندانا، این سینما بعد از اکران نوروزی از سرگروهی انصراف می دهد.
به گزارش سینماسینما، محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سرگروهی این سینما در سال ۹۷ که به تازگی از سوی سازمان سینمایی اعلام شده است، بیان کرد: سینما ماندانا بر خلاف میل باطنی من برای اکران نوروزی، به عنوان یکی از سرگروه ها انتخاب شد اما این امر هم به این شرط صورت گرفت که بعد از اکران نوروزی از سرگروهی کناره گیری کند از همین رو پس از اکران نوروز از سرگروهی انصراف می دهیم.وی درباره دلیل این تصمیم توضیح داد: این سینما در منطقه ای واقع شده است که بنا به نیاز اهالی منطقه آثار متنوع را به نمایش می گذارد و بیش از ۹۸ درصد از فیلم ها می توانند در ماندانا به نمایش گذاشته شوند ولی وقتی به عنوان سرگروه انتخاب می شود، سالن های آن تنها به یک فیلم اختصاص پیدا می کند در حالی که سالن های این سینما این ظرفیت را دارند که برای مثال سه فیلم را به نمایش بگذارند.
این سینمادار افزود: وقتی سینما ماندانا سرگروه می شود امکان نمایش دیگر فیلم ها وجود ندارد و این وضعیت در صورتی بدتر می شود که فیلم ضعیفی به سرگروهی این سینما به نمایش در آید و در این صورت سالن ها عملا خالی می مانند که از نظر اقتصادی به صرفه نیست. سینمای ما اگر سرگروه نباشد می توانیم فیلم های پرفروش را به نمایش بگذاریم، مانور بیشتری بدهیم و از فیلم های مختلفی استفاده کنیم.
رییس انجمن سینماداران با بیان اینکه در حال حاضر مذاکراتی در حال انجام است تا سینمای دیگری جایگزین ماندانا به عنوان سرگروه شود، اظهار کرد: البته پیشتر هم چارسو برای سرگروهی در نظر گرفته شده بود ولی این سینما به دلیل برگزاری جشنواره های مختلف از این امر انصراف داد. این نکته را هم باید عنوان کنم که مسئولیت سرگروهی بسیار سنگین است چرا که سینماداران ضمن مراقبت از فیلم ها باید به مقررات سرگروهی پایبند باشند.
قاصد اشرفی بیان کرد: با توجه به اینکه سینما قدس در جوار سینما استقلال قرار دارد نظر اعضای انجمن بر این بود که سینما قدس به عنوان سرگروه انتخاب شود چون این امر از نظر فنی نیز درست است ضمن اینکه در همان مسیر چهار سینما وجود دارد که اگر مساله سرگروهی لحاظ نشود، این سینماها ممکن است همزمان با هم یک فیلم را به نمایش بگذارند که این مساله باعث می شود از نظر فروش دچار مشکل و ضرر شوند.
وی با انتقاد از افزایش تعداد سرگروه های سینمایی عنوان کرد: امسال تعداد سرگروه ها به دلیل تعداد زیاد فیلم ها افزایش پیدا کرد که من رضایتی از این موضوع نداشتم چراکه خیلی از سینماها نمی توانند در حد سرگروه باشند. مگر ما در حال حاضر چند سینما با تعداد بالای سالن داریم که بتوانند از این فیلم ها استفاده کنند؟ وقتی تعداد فیلم ها زیاد است هم صاحبان آثار و هم سینماداران نمی توانند از این فرصت استفاده کنند بنابراین به گونه ای یک معادله ۲ طرفه در جریان است برای مثال وقتی هفت فیلم به نمایش گذاشته می شود و یک سینما تنها چهار سالن در اختیار دارد از اکران سه فیلم از هفت فیلم باز می ماند و به تبع آن سه فیلم هم امکان اکران در آن سینما را پیدا نمی کنند.
مدیر سینما ماندانا توضیح داد: البته مصوبه ای داریم که بر اساس آن می توانیم فیلم ها را به صورت چرخشی به نمایش بگذاریم اما نمایش فیلم ها به صورت چرخشی هم شرایط خاصی دارد و خیلی به نفع نیست به این صورت که بر اساس این قانون مجبور می شویم سالن های یک فیلم پر فروش را در اختیار دیگر فیلم ها قرار دهیم و این امر روی فروش سینما تاثیر می گذارد.
قاصد اشرفی در پایان با اشاره به نظام نامه جدید اکران بیان کرد: طبق جلسه ای که با محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه ای داشتیم، وی بیان کرد که این نظام نامه ۲۲ اسفندماه به صنوف ابلاغ می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ماندانا» بعد از ۲ ماه رفع پلمپ شد
- آیا سینما ماندانا پلمب شده است؟
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- افتتاح یک پردیس سینمایی در منطقه ولنجک
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد