تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۹/۲۱ - ۱۳:۲۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 7142

کالین فیرث و جود لاو در نابغهبرگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین اسامی هشت فیلم اول شصت و ششمین دوره جشنواره را اعلام کردند.

به گزارش «سینماسینما»، «نابغه»‌ اولین فیلم بلند داستانی مایکل گراندیج با بازی کالین فیرث، جود لاو و نیکول کیدمن یکی از پنج فیلم بخش مسابقه برلین دوره پیش رو جشنواره برلین است که اسامی آن‌ها روز جمعه اعلام شد.

«نابغه»‌ داستان واقعی ارتباط پیچیده تامس وولف غول ادبیات و مکس پرکینز ویراستار معروف است. نقش وولف را لاو و نقش پرکینز را فیرث بازی کرده‌اند.

پروژه «نابغه» در سال‌های اخیر چند بار تا مرز تولید پیش رفت، اما هر بار به دلایل مختلف از جمله مسائل مالی متوقف شد. لارنس کاسدان در مقطعی قرار بود روی صندلی کارگردانی بنشیند. مدتی نیز قرار بود بیل پولاد تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار شرکت فیلمسازی «ریور رود اینترتینمنت» و همکار قدیمی‌ شان پن، این فیلم را بسازد و پن در نقش پرکینز ظاهر شود.

فیلمنامه «نابغه» را جان لوگان بر مبنای کتاب زندگی‌نامه‌ای «مکس پرکینز: ویراستار نابغه» نوشته ای. اسکات برگ نوشته که سال ۲۰۰۸ برنده جایزه کتاب ملی شد. مکس پرکینز (۱۹۴۷- ۱۸۸۴) ویراستار ارشد انتشارات اسکریبنر در نیویورک بود و بر آثار ارنست همینگوی و اف. اسکات فیتز‌جرالد نظارت داشت.

«نابغه»‌ اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله به نمایش درمی‌آید، همین‌طور تریلر علمی تخیلی «ویژه نیمه‌شب» به کارگردانی جف نیکولز که علاقه‌مندان سینما او را با فیلم‌های تحسین‌شده «پناه بگیر» و «ماد» به خاطر دارند. «ویژه نیمه‌شب» با بازی مایکل شانون، جوئل اجرتن، کریستن دانست، آدام درایور و سام شپرد، درباره یک جستجوی سراسری برای پیدا کردن پدر و پسری است که قدرت‌های فراطبیعی دارند.

«تنها در برلین» به کارگردانی ونسان پرز دیگر فیلمی است که اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین نمایش داده می‌شود. این فیلم با بازی برندان گلیسن، اما تامپسن، دانیل برول و میکائیل پارشبرانت، درباره یک زوج عادی در برلین در جنگ جهانی دوم است. وقتی تنها فرزند این زوج در جبهه کشته می‌شود، غم از دست دادن او آن‌ها را وادار به شرکت در نهضت مقاومت می‌کند.

«بوریس بدون بئاتریس» به کارگردانی دنی کوت و مستند «روزهای صفر» دیگر فیلم‌هایی هستند که اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کنند.

همان‌طور که قبلاً اعلام شد «درود بر سزار!» تازه‌ترین ساخته جوئل و ایتن کوئن برادران فیلمساز آمریکایی فیلم افتتاحیه شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین است و در بخش مسابقه بین‌الملل نیز رقابت می‌کند.

مستند «بعد به کجا حمله کنیم» به کارگردانی مایکل مور (آمریکا) اولین بار در اروپا در ویژه برلیناله روی پرده می‌رود.

فیلمساز جنجالی سینمای آمریکا در مستند «بعد به کجا حمله کنیم» به کشورهای مختلف از جمله فنلاند، ایتالیا و فرانسه سفر می‌کند و روش‌های مواجهه آن‌ها با موضوعات اجتماعی و اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهد. او در این فیلم بر تقابل استفاده از این روش‌ها در مقایسه با آنچه در ایالات متحده روی می‌دهد، تاکید دارد.

«بعد به کجا حمله کنیم» اولین بار سپتامبر پیش در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو روی پرده رفت. این فیلم سپس در جشنواره فیلم نیویورک نمایش داده شد و بعد در جشنواره بین‌المللی فیلم همپتنز جایزه بهترین مستند بلند به انتخاب تماشاگران را دریافت کرد. «بعد به کجا حمله کنیم» اولین فیلم مور بعد از شش سال است. او آخرین بار سال ۲۰۰۹ فیلم «کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه» را روی پرده سینماها داشت. فیلمساز ۶۱ ساله اهل میشیگان در ۲۰۰۳ با فیلم «بولینگ برای کلمباین» برنده اسکار بهترین مستند بلند شد. «سیکو» دیگر فیلم او نیز سال ۲۰۰۸ نامزد دریافت اسکار این بخش بود.

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین ۱۱ تا ۲۱ فوریه (۲۲ بهمن تا ۲ اسفند) برگزار می‌شود.

مریل استریپ بازیگر آمریکایی رئیس هیئت‌داوران بخش مسابقه بین‌الملل است. او و همکارانش برنده جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای جشنواره را انتخاب می‌کنند.

میشائیل بالهاوس فیلمبردار آلمانی جایزه خرس طلایی افتخاری یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند. نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیم‌شده فیلم «مرگ خسته» به کارگردانی فریتس لانگ در قالب بخشی از برنامه کلاسیک‌های برلیناله، از برنامه‌های این دوره جشنواره برلین است.

سال گذشته «تاکسی» به کارگردانی جعفر پناهی کارگردان ایرانی جایزه خرس طلای بهترین فیلم شصت و پنجمین جشنواره برلین را از آن خود کرد.

فهرست اولین فیلم‌های جشنواره برلین ۲۰۱۶ به شرح زیر است:

مسابقه بین‌الملل

«بوریس بدون بئاتریس» (Boris without Béatrice) به کارگردانی دنی کوت (کانادا)
بازیگران: جیمز هایندمن، سیمون-الیز ژیرا، دنی لاوان
اولین نمایش جهانی

«نابغه» (Genius) به کارگردانی مایکل گراندیج (بریتانیا/آمریکا)
بازیگران: کالین فیرث، جود لاو، نیکول کیدمن، لورا لینی، گای پیرس، دامینیک وست
اولین نمایش جهانی – اولین فیلم بلند داستانی

«تنها در برلین» (Alone in Berlin) به کارگردانی ونسان پرز (آلمان/فرانسه/بریتانیا)
بازیگران: برندان گلیسن، اما تامپسن، دانیل برول، میکائیل پارشبرانت
اولین نمایش جهانی

«ویژه نیمه‌شب» (Midnight Special) به کارگردانی جف نیکولز (آمریکا)
بازیگران: مایکل شانون، جوئل اجرتن، کریستن دانست، آدام درایور، سام شپرد
اولین نمایش جهانی

«روزهای صفر» (Zero Days) به کارگردانی الکس گیبنی (آمریکا) – مستند
اولین نمایش جهانی

ویژه برلیناله

«موسیقی غریبه‌ها: یو-یو ما و سیلک رود انسامبل» (The Music of Strangers: Yo-Yo Ma and the Silk Road Ensemble) به کارگردانی مورگان نویل (آمریکا) – مستند
اولین نمایش اروپایی

«فصل‌ها در کویینسی: چهار پرتره از جان برگر» (The Seasons in Quincy: Four Portraits of John Berger) به کارگردانی کالین مکیب، کریستوفر راث، بارتک زیادوش و تیلدا سوئینتن (بریتانیا) – مستند
اولین نمایش جهانی

«بعد به کجا حمله کنیم» (Where To Invade Next) به کارگردانی مایکل مور (آمریکا) – مستند
اولین نمایش اروپایی

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها