تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۱۱:۲۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 23434

ایوبینشست هم‌اندیشی تهیه‌کنندگان سینما و شرکت‌های vod شب گذشته (دوشنبه ۱۸ مرداد) در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش سینماسینما ،حجت الله ایوبی در نشست تهیه‌کنندگان و شرکت‌های vod گفت: همه ما و شما که امروز اینجا هستید بخشی از مقطع تاریخی کشور هستیم. امروز ما و شما پرچمدار مقابله با نفوذ هستیم و شرایطی را فراهم می‌کنیم تا مردم ایران کالای فرهنگی کشور خود را مصرف کنند.

رئیس سازمان سینمایی افزود: امروز مردم را از کنار ماهواره‌ها بیرون کشیدیم و به صف‌های طولانی سینما بردیم بدون اینکه شعار بدهیم. نهضت تولید در ایران آرزو نیست بلکه واقعیت است و باید بسترهای لازم برای آن فراهم شود زیرا اساتید و جوان‌ها نشان دادند که برای تولید آماده هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز در عرصه‌های هنری همچون تجسمی فضا باز شده و ایرانی‌ها موفق هستند، گفت: در عرصه هنرهای نمایشی نیز اگر سالن‌ها به اندازه باشند استادان و جوان‌ها تلاش می‌کنند و آثار خوبی را تولید می‌کنند.

ایوبی با اشاره به افزایش ظرفیت اکران از ۴۵ فیلم به ۱۰۰ فیلم گفت: درخواست ساخت فیلم توسط فیلم اولی‌ها بسیار زیاد است وما نمی‌توانیم پاسخ همه آنها را بدهیم.

رئیس سازمان سینمایی به پروژه سینما سیار اشاره کرد و افزود: امیدواریم با این طرح بتوانیم فیلم‌های ایرانی را به روستاها ببریم و نمایش دهیم.

وی ادامه داد: vod شاه‌بیت غزل ما در سینماست که می‌تواند انقلابی در تصویر ایجاد کند و مردم با علاقه به تولیدات کشور دسترسی پیدا کنند.

ایوبی افزود: vod و سازمان سینمایی به هیچ وجه رقیب تلویزیون نیستند و دوست داریم زمانی‌که رسانه ملی خبری را نقل می‌کند خبر درست باشد و مردم با اطمینان آن را بپذیرند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در سینما رقابت معنایی ندارد، گفت: در عرصه تولید آنقدر سقف بلند است که فردی رقیب دیگری نیست.

وی با تشکر از تلاش‌های ابطحی گفت: ایشان با هنری که داشت هنرمندان برجسته و شاخص را کنار هم جمع کرد تا فضای خوبی را برای کار بوجود آورد.

ایوبی ادامه داد: بدون حضور پررنگ شما هنرمندان و مردم نمی‌توانیم فرهنگ را اداره کنیم زیرا به نتیجه نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: امروز یک عمر تجربه و خدمت مفید را در خدمت رئیس سازمان سینمایی و کشور قرار دادیم و مطمئن هستم این روزها در تاریخ این سرزمین خواهد ماند.

غلامرضا موسوی (رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان) نیز طی سخنانی گفت: امروز با همت مصطفی ابطحی قرار است اطلاعات تهیه‌کنندگان و دوستانی که در بخش ویدئو فعالیت می‌کنند همسان شود و تهیه‌کنندگان با چراغ روشن حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز vod با تلاش حجت‌الله ایوبی راه‌اندازی شده است، گفت: نگران بودیم که این طرح اجرایی نشود و گروهی کلی مانع‌تراشی کردند تا این طرح به نتیجه نرسد اما با تلاس آقای ابطحی طرح به سرانجام رسید و سیستم ویدئو درخواستی راه‌اندازی شد.

موسوی از منوچهر شاهسواری و علیرضا داوودنژاد که به عنوان نمایندگان تهیه‌کنندگان در جلسات حضور پیدا کردند؛ تشکر کرد و افزود: موسسه رسانه‌های تصویری همچنین طرح سینما سیار را راه‌اندازی کرده است که موجب می‌شود به زودی شاهد درآمدی برای سینما از نمایش فیلم‌ها در شهرهایی باشیم که تاکنون سینما نداشته است.

رئیس شورایعالی تهیه‌کنندگان با تاکید بر اینکه طرح‌های جدید می‌تواند به پربارتر شدن سینما کمک کند، افزود: بازار جدیدی که بوجود آمده طی ۲ الی ۳ سال آینده می‌تواند بازار تولیدی جدیدی ایجاد کند بازاری که حتی بهتر از شبکه نمایش خانگی باشد.

موسوی ادامه داد: تمامی فیلم‌ها می‌توانند برای فروش بر روی سیستم vod قرار گیرند و هیچگونه مساله حقوقی برای انعقاد قرارداد ندارند و فقط باید ملاحظاتی درباره زمان عرضه و زمان اکران درنظر گرفته شود.

ایوبیمنوچهر شاهسواری (نماینده شورایعالی تهیه‌کنندگان) نیز درباره vod گفت: بادید از دکتر فیروزآبادی به عنوان یک دوست که به ما کمک کرد تا در عرصه فرهنگ و هنر سیستم vod را راه‌اندازی کنیم؛ تشکر کنم.

وی ادامه داد: باید تصوری که از vod در ذهن‌ها وجود دارد؛ کنار بگذاریم زیرا Vod جهان ناشناخته‌ای برای ما است و محصول تغییرات و تکنولوژی است که فضای جدیدی ایجاد کرده اما نباید با آن تنها به عنوان تکنولوژی نگاه کنیم.

وی ادامه داد: نباید vod را با نمایش خانگی مقایسه کنیم. vod نیاز به یک کارخانه عظیم تولید محتوا دارد زیرا در این سیستم می‌توان از همه موانع عبور کرد و با مخاطب ارتباط برقرار کرد.

شاهسواری با اشاره به پیگیری vod در سال‌های گذشته گفت: حقوقی که در این سیستم وجود دارد پیچیدگی‌ای خاص خود را دارد و باید به یک جمع‌بندی برسیم که کدام بخش از این حقوق متعلق به دولت و کدام بخش به صاحبان آثار و کدام بخش به عرضه‌کنندگان تعلق دارد.

وی بر لزوم مدیریت درست vod تاکید کرد و افزود: اگر این سیستم درست مدیریت نشود به ضد خودش تبدیل می‌شود. کمیته سند که متشکل از دوستان تجمیع‌کننده و ۲ نفر از تهیه‌کنندگان است با حضور آقای ابطحی تشکیل شد.

شاهسواری از سعید منظری و سیاهکلی تشکر کرد و افزود: واگذاری حقوق vod در این سیستم وجود ندارد بلکه ما با تجمیع‌کنندگان کاری را به اشتراک می‌گذاریم و مهم این است که به عنوان مالک ابدی در این حوزه باقی بمانیم.

وی ادامه داد: موسسه رسانه‌های تصویری براساس همین سیاست‌ها و به نمایندگی از طرف کسانیکه آثارشان نزد آنها بود و به نمایندگی از طرف ما عمل می‌کند. امیدواریم آثاری که در اختیار شرکت‌های دیگر و خارج از vod است به این سیستم وارد شوند.

شاهسواری گفت: vod می‌تواند از قاچاق آثار فرهنگی جلوگیری کند و حوزه فرهنگ را از نظر اقتصادی پربار کند و ما شاهد عصری جذاب‌تر و پربارتر باشیم و از این مسیر با سایر راه‌ها که آثار ما را به تاراج می‌برد؛ مقابله کنیم.

وی ادامه داد: هیچ شرکتی که از سازمان سینمایی و موسسه رسانه‌های تصویری مجوز نگرفته باشد؛ نمی‌تواند در این بخش فعالیت کند.

سیاهکلی (مشاور فنی موسسه) نیز گفت: محیطی که امروز vod فراهم آورده است کم‌هزینه و پراثر است و فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را کم کرده است.

وی ادامه داد: زمانی زیرساخت کشور توانایی ارسال فایل‌های تصویری و ویدئو را نداشت اما امروز زیرساخت‌ها بهتر شده است البته بستر خدمات برای فعالیت vod نیاز به زیرساخت‌های بیشتری دارد.

مصطفی ابطحی (مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری) نیز گفت: امروز خوشحالم که بعد از ۶ ماه با پیمودن راه‌ها و گشودن گره‌ها در آستانه یک تصمیم‌گیری بزرگ برای سینمای ایران قرار داریم.

وی ادامه داد: امروز تهیه‌کنندگان و شرکت‌های تجمیع‌کننده به یک گفتمان مشترک رسیده‌اند و vod مجموعه خدماتی را به کاربر می‌دهند که پیش از این وجود نداشته است.

وی ادامه داد: در گذشته vod نیاز به یک شبکه مدیریت شده داشت اما با گسترش پهنای باند این مشکل مرتفع شده و امروز می‌توان به راحتی ویدئوها را با کیفیت خوب نمایش داد.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری افزود: متاسفانه آشنایی ما با ott کم بوده است و بیشتر با iptv آشنا بودیم اما بعد از بررسی‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که از بستر ott به vod برسیم. در ott نیاز به شبکه مدیریت شده نیست و می‌توان فیلم‌ها را در هر بستری ببینیم.

وی با اشاره به اینکه دیگر کسی امروز ۳ ساعت مداوم جلوی تلویزیون نمی‌نشیند، گفت: در دنیای جدید افراد در اتوبوس و مترو و در بسترهای مختلف فیلم می‌بینند پس ما هم باید نگاه خود را تغییر دهیم و انحصارها را بشکنیم.

ابحطی ادامه داد: باید بخش دولتی افق‌ها را نشان دهد تا بخش خصوصی برای رسیدن به افق‌ها تلاش کند. از شروط اساسی برای موفقیت در vod این بود که در ۶ ماه آینده حداقل ۱۰۰ هزار کاربر فعال داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ شرکت به عنوان فعالان vod کار خود را شروع کرده‌اند؛ گفت: این شرکت‌ها به عنوان تجمیع‌کننده فعالیت می‌کنند و ما در موسسه رسانه‌های تصویری نقش حکم و داوری و سیاست‌گذاری را داریم.

مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری ادامه داد: واحد حقوقی ما صلح‌نامه‌ای را تنظیم کرده و وکالتنامه‌ای با بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت هنری و جاهای دیگر امضا می‌کنیم و به دنبال گرفتن محتوای آنها هستیم.

ابطحی با اشاره به اینکه در سیستم vod به دنبال یک مدل اقتصاری بوده است، افزود: با دوستانمان در وزارت ارتباطات و فضای اطلاعات جلساتی داشتیم و هر آنچه از vod حاصل می شود را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: این درآمدها به صورت ۴۰ درصدی برای شرکت‌های تجمیع‌کننده و ۶۰ درصدری برای تهیه‌کنندگان منهای حق‌السهم شرکت‌های زیرساخت محاسبه شده است. وظیفه شرکت‌های زیرساخت حاکمیتی و مدیریت اینترنت و پهنای باند در کشور است که حدود ۲۸ درصد از درآمد به خزانه کشور واریز می‌شود.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصوری تاکید کرد: با وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات مذاکره کردیم که امیدواریم به ما پاسخ مثبت دهند تا سایت‌ها و کسانی که مجوز ندارند و فیلم‌ها را به صورت غیرقانونی نمایش می‌دهند را تعطیل کنیم و بتوانیم بازار آنها را راکد کنیم.

ابطحی ادامه داد: امیدواریم با همکاری وزارت ارتباطات شرایطی فراهم کنیم که امکان هیچ دانلودی از طریق این سایت‌ها صورت نگیرد.

وی به تفکیک اینترنت ایرانی و خارجی اشاره کرد و افزود: اینترنت داخلی ارزانتر است و سایت‌هایی که ip های خود را در خارج از کشور گذاشته‌اند و از اینترنت خارج استفاده می‌کنند؛ هزینه زیادی می‌پردازند.

ابطحی ادامه داد: شرکت‌هایی مورد اعتماد هستند که طرف قرارداد با وزارت ارشاد هستند و ما با این کارها روزنه‌های قاچاق را می‌بندیم. چهارشنبه هفته آتی از آثاری که در عملیات میدانی شهر تهران کشف کردیم و حکم گرفتیم؛ رونمایی خواهیم کرد.

مهدی فرجی (نماینده شرکت‌های تجمیع‌کننده) نیز در ادامه اسامی ۱۱ شرکت تجمیع‌کننده را اعلام کرد و گفت: ۱۱ شرکت ایران نرم‌افزار، آی سیما، رایتل، میهن مال، صباسل، پیک آسا، به سیما در ۶ ماهه اخیر مجوز گرفتند و به تازگی فیلم نت، مای اپس، باران تلکام و فیلمیو نیز مجوز گرفته‌اند و تلاش داریم قراردادها را با این شرکت‌ها منعقد کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که آقای ابطحی اشاره کرد از شروط اصلی این بود که در ۶ ماه اول تعداد کاربرها به ۱۰۰ هزار نفر برسد اما الان اعلام می‌کنم که ما امروز حداقل به این تعداد رسیده‌ایم و درآینده بسیار بیشتر خواهد بود.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها