تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۱۳:۴۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 82927
مهدی یادگاری مدیر بازار فیلم سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر رویکردهای این دوره بازار و همچنین تعداد شرکت‌های متقاضی را اعلام کرد.

به گزارش سینماسینما، بخش بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره سی و ششم با تغییراتی چند نسبت به دوره گذشته کار خود را آغاز خواهد کرد که مهدی یادگاری مدیر بازار فیلم جشنواره این تغییرات را در دو حوزه عنوان کرد و گفت: بازار فیلم امسال نسبت به گذشته دو تغییر داشته است؛ یکی از نظر تعداد غرفه ها و یکی از نظر رویکرد.

او افزود: امسال ۴۲ غرفه ایرانی و خارجی در جشنواره برپا می شود که پنج غرفه نسبت به سال گذشته کمتر است زیرا بخشی از فضای غرفه های سال گذشته را در اختیار استودیوی جشنواره و جایی که باید پوشش برنامه ها را داشته باشد، قرار دادیم.

مدیر بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر یکی از رویکردهای دوره سی و ششم جشنواره را معرفی پخش کننده های ایرانی، نیروهای جوان و نشست هایی با این افراد دانست و گفت: معرفی بیشتر پخش کننده های ایرانی و معرفی استعدادهای جوانی که می توانند در این حوزه کار کنند یکی از رویکردهای دوره اخیر است. امیدواریم افرادی را بتوانیم به این بازار و خریداران و فروشندگان معرفی کنیم که در آینده ای نزدیک به عنوان شرکت های پخش فیلم در عرصه جهانی فعالیت و در جشنواره کنار افراد باتجربه، اطلاعاتشان را بیشتر کنند.

یادگاری تاکید کرد: نکته دیگر در این تغییر استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان انیمیشن است. طبق بررسی های ما از میان برنامه های سینمایی، مستند و انیمیشن که در یک بازار قابل عرضه است، برنامه های انیمیشن ظرفیت خوبی دارند و خوشبختانه انیمیشن ایران امروز در تکنیک رشد قابل توجهی داشته است و ما شرکت های خوب را معرفی و آنها را به خریداران ارتباط می دهیم تا از بابت فروش محصولات و هم گرفتن سفارش کار کمک شان کنیم.

این مدیر جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه به شرکت های پخش فیلم بیشتری نیاز است که در ایران فعال باشند، گفت: با توجه به تولیداتی که در این حوزه وجود دارند چه در حوزه فیلم سینمایی، چه در مستند، چه در فیلم کوتاه و انیمیشن ما باید شرکت های پخش بیشتری داشته باشیم .

یادگاری با اشاره به تقاضای ۳۰ شرکت برای دریافت غرفه تا قبل از سال ۹۷ گفت: از میان ۴۲ غرفه تا به حال ۳۰ شرکت تقاضای دریافت غرفه داشتند. البته شرکت های ایرانی تعدادشان بیشتر است چون تمرکز ما روی فروش محصولات ایرانی خواهد بود.

او اضافه کرد: همزمان بازار از تعدادی از خریداران علاقه مند به تولیدات سینمای ایران دعوت کرده و تا الان ۲۵ خریدار از ۲۵ شرکت مهم برای حضور در این بازار اعلام آمادگی کرده اند که به نظر من آمار قابل توجهی است مخصوصاً اینکه همزمان با برگزاری جشنواره ما دو رویداد مهم سینمایی در جهان برگزار می شود بنابراین خیلی از کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، برنامه فشرده ای دارند و نمی توانند به کشورمان سفر کنند و در چنین شرایطی تعداد ۲۵ خریدار برای بازار فیلم ایران یک فرصت است.

مدیر بازار فیلم سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد دیگر فعالیت های این بخش جشنواره گفت: یکی از کارهایی که می خواهیم در این جشنواره انجام دهیم این است که برای همه فیلم های سینمایی ایرانی که عرضه می شوند چه در بخش بازار چه بخش مسابقه، اطلاعاتی از شرکت های فروشنده یا پخش کننده خواهیم داشت یعنی ما فیلم ایرانی بدون پخش کننده در بازار نخواهیم داشت تا افرادی مانند مدیران فستیوال ها، خریداران یا شرکت های مختلف پخش وقتی می خواهند با عوامل فروش یا توزیع یک فیلم تماس بگیرند، اطلاعات آنها را داشته باشند و دچار سردرگمی نشوند.

یادگاری درباره نمایش فیلم در بازار توضیح داد: دو رویکرد همیشه در جشنواره وجود دارد؛ یکی اینکه نمایش های بازار باید در اختیار فیلم های فروشندگان باشد یکی هم این است که بخشی از فیلم های جشنواره در آنجا به نمایش درآید. یعنی آثاری که در مسابقه نبودند و یا زمان مناسبی برای فروششان نبوده است در سینماهای بازار وجود داشته باشند. ما علاقه مند هستیم نمایش های بازار به معنای واقعی که در بازارهای جهانی اتفاق می افتد، نمایش هایی باشد که حتماً فروشندگانش در بازار حضور داشته باشند و این به نظر من یکی از اولویت ها است.

مدیر بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به تجربه خوب نشست های تخصصی جشنواره در دوره سی و پنجم گفت: ما حرف های زیادی را باید در حوزه بازاریابی بگوییم. اینکه در کدام جشنواره باید حاضر شویم و در کدام بازارها می توانیم محصولات مان را عرضه کنیم یا اینکه شرایط یک قرارداد خارجی باید چگونه باشد و یا مشتریان محصولات کشور ما عمدتاً به دنبال چه کالاهایی هستند. اینها عناوینی هستند که برای همه فعالان حوزه صنعت تولید و فروش فیلم بسیار با اهمیت است و برای همین ما کارگاه هایمان را امسال ادامه خواهیم داد.

به گفته او، دو عنوان کارگاه در زمینه بازاریابی تخصصی فیلم پیش بینی شده است.

یادگاری در مورد تاثیر قوانین ضد ایرانی ویزای آمریکا گفت: نگاه ضد ایرانی اصلا تاثیری در کم شدن رغبت و یا توجه به سینمای ایران نداشته است و اتفاقاً ما بیشتر مورد توجه قرار گرفتیم و موفقیت های خوبی داشتیم. قوانین ضد ایرانی کشور آمریکا تاثیر جدی و مهمی در زمینه کم شدن اقبال افراد جشنواره ای نبوده و نخواهد بود.

او با اشاره به اهمیت کارهای مشترک با دیگر کشورها گفت: به نظر من یکی از فرصت ها، بحث تولید مشترک است که البته در چند فیلم مستند اتفاق افتاده است وباید تقویت شود. با این حال ما نیاز داریم در عرصه انیمیشن هم منابع جدیدی را برای تولید مشترک شناسایی کنیم.

مدیر بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: این موضوع باعث بوجود آمدن منابع جدید درآمدی برای تولیدکننده های ما می شود. وقتی چند کشور در یک تولید بین المللی مشارکت می کنند فرصتی برای دیده شدن سریعتر و بهتر اثر توسط مخاطبان مختلف بوجود می آید. نکته بعدی مطرح شدن جدی توانایی های ایران است. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه به صورت جدی حضور داشته باشد باعث به نتیجه رسیدن تلاش ها در این زمینه می شود و باید برای این موضوع برنامه ریزی شود و بخش بین الملل ارشاد به آن ورود کند.

یادگاری در پایان پیش بینی کرد علاقه مندان به سینمای ایران در سال ۹۷ شاهد فعالیت های خوبی در زمینه عرضه آثار ایرانی خواهند بود.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها