بهرام زند که صبح امروز درگذشت پیش از این در گفتگویی درباره عشق نسل آنها به دوبله سخن گفته بود که آن گفتگو را با یادی از این صاحب صدای ماندگار بازخوانی می کنیم.
به گزارش سینماسینما، زنده یاد بهرام زند دوبلور پیشکسوت و خوش صدا صبح امروز ۱۸ فروردین در منزل خود بر اثر ایست قلبی درگذشت. وی صاحب صداهای ماندگاری است که مردم سال ها با شخصیت های فیلم و سریال ها به خاطر دارند.
از جمله صداهای ماندگار وی می توان به صحبت جای بازیگران مطرحی چون مل گیبسون، جرج کلونی، راسل کرو، بروس ویلیس، جان تراولتا، جیسون استاتهام، دانیل دی لوییس و نیکلاس کیج اشاره کرد و شاید بیشترین سریال هایی که مردم زمانی هر عصر جمعه و یا شبانه به انتظارش نشسته اند و با صدای زند به آن گوش سپرده اند، ناوارو و شرلوک هلمز بوده است.
سال ۹۴ به بهانه پخش یکی از همین سریال ها از یکی از شبکه های تلویزیونی گفتگویی با بهرام زند داشتیم که از نسل عاشق دوبله سخن می گوید و از رواج دوبله های زیرزمینی ابراز نگرانی می کند.
این گفتگو را می توانید دوباره در زیر بخوانید:
بهرام زند در این گفتگو ابتدا درباره دوبله های زیرزمینی که رواج بسیاری در بازار پیدا کرده است، گفت: دوبلههای زیرزمینی هم اکنون بازار آشفته ای دارد که چندان هم نمی توان گفت زیرزمینی عمل می کنند چون گویی به طور رسمی فعالیت دارند و دیگر نمی توان در این باره حرفی زد. این نوع دوبله از همان ابتدا اشتباه بود و حالا رواج پیدا کرده است و نسبت به آن تبلیغ میشود و دوبلورها آثارشان را در شبکه های مجازی هم قرار می دهند.
گوینده نقش ناوارو به ویژگی ها و تلاش های دوبلورهای پیشکسوت اشاره و بیان کرد: آنها که حدود ۵۰ الی ۶۰ سال پیش در حوزه دوبله فعالیت داشتند و هنوز هم بعضی از آنها بدون اینکه تبلیغاتی راه بیندازند و یا خودشان را نمایش دهند کارشان را انجام می دهند. با این حال اگر بخواهیم دوبله های آن زمان را با آثار این زمان مقایسه کنیم به نظرم باید گفت فیلم های این دوره زمانی فرق کرده است. آن زمان فیلم های سینمایی از غنای بیشتری برخوردار بود، داستان های بیشتری داشت و حتی هنری تر بود.
دوبلور شخصیت شرلوک هلمز عنوان کرد: با وجود این باز هم دوبلورها تلاش می کنند و نسبت به تلاش و فعالیت آنها هم دوبله های خوب و متوسط و هم کارهای ضعیف داریم.
مدیر دوبلاژ سریال «جنگجویان کوهستان» درباره شاخصه های یک دوبلور و اینکه در زمان حاضر بیشتر برخورداری از صدای خوب اهمیت پیدا می کند، اظهار کرد: لزوما قرار نیست که دوبلور از صدای خوبی برخوردار باشد بلکه توانمندی های دیگری لازم است. بسیاری از علاقمندان از کانال ها و روش های مختلف به حوزه دوبله وارد می شوند و خیلی زود هم فکر می کنند که به یک دوبلور تبدیل شده اند.
زند درباره اهمیت تکنیک و هنر در دوبله تصریح کرد: این حرفه یک رویه و یک لایه زیرین دارد و این دو توامان باید جلو بروند. اینکه صرفا سعی کنید سینک کردن را درست انجام دهید که شروع و پایان آن صحیح باشد یک حرکت تکنیکی است.
دوبلور سریال «ناوارو» در پایان تکنیک و هنر را از یکدیگر قابل تفکیک دانست و درباره هنر دوبله عنوان کرد: هنر در این حوزه آنجاست که از خود اثری می گذارد و مخاطبی بعد از سی سال از یک گوینده، فیلم یا شخصیت یاد می کند. به طور مثال در طی این سال ها مردم از ناوارو و شرلوک هلمز یاد کرده اند، زمانی که من وارد این حرفه شدم عاشق بودم و صرفا این مساله بود که مرا در حوزه کارم نگه داشت، این عشق به تدریج پیدا می شود و هرچه شما جلوتر می روید بیشتر می شود.
منبع: مهر / عطیه موذن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- پرویز ربیعی درگذشت
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- فوت گوینده و دوبلور پیشکسوت/ حمید منوچهری درگذشت
- علی محمد اشکبوس درگذشت
- پایان استقلال در دوبله؟
- فوت یک دوبلور پیشکسوت/ هوشنگ لطیفپور درگذشت
- جلال مقامی درگذشت
- منوچهر اسماعیلی درگذشت
- محمود فاطمی درگذشت
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- بازیگری و تَوَرّم پرسونا
- کلکسیونی از بهترین صداهای ایرانی/ چرا «خانواده دکتر ارنست» بیشتر در جزیره نماند؟
- رفعت هاشمپور، دوبلور برجسته و همسر جلال مقامی درگذشت
- خسرو خسروشاهی: دوبله در سراشیبی خطرناکی قرار گرفته است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند