تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۱:۴۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 38894

زیر سقف دودیبیش از سه دهه حضور در سینمای ایران پوران درخشنده را به یکی از اصلی ترین فیلمسازان زن سینمای ایران کرده است که حتی اگر حاصل آثارش هم نتیجه مطلوبی نداشته باشد اما حضورش در هر رویدادی دارای اهمیت است.

به گزارش سینماسینما، پوران درخشنده پس از نزدیک به چهار سال دوری از سینما این بار با فیلمی به جشنواره فیلم فجر آمده است که در ادامه مسیر دغدغه مند او در بررسی آسیب های اجتماعی و چالش های زندگی امروزی به سراغش رفته است و «زیر سقف دودی» را می توان ادامه روند منطقی این فیلمساز بعد از ساخت «هیس دخترها فریاد نمی زنند» دانست.

درخشنده که در سال های اخیر سعی کرده است با وسواس بیشتری فیلم بسازد دنیای آدم هایش را جدی تر از قبل دنبال می کند و دغدغه های او از سمت مسائل معمول اجتماعی به سمت آسیب ها و خطرات اجتماعی برده است به نحوی که می توان گفت او در «زیر سقف دودی» به دنبال گمشده ای است که در «هیس دخترها فریاد نمی زنند» به دنبالش بود و آن امنیت اجتماعی است.

چه آثار درخشنده را دوست داشته باشیم و چه با ذائقه فیلمسازی او فرسنگ ها فاصله داشته باشیم نمی توان منکر این موضوع شد که او یکی از فیلمسازان مهم سینمای اجتماعی ایران است که در طول سی سال گذشته آثار قابل توجه و مهمی را در این حوزه خلق کرده است. درخشنده البته در سال های دورتر باز هم سراغ آسیب های اجتماعی رفته بود و در شمعی در باد نیز یکی از موضوعات مبتلا به جامعه را به تصویر کشیده بود که ما حصل آن سیمرغ بلورین بازیگری برای بهرام رادان شد.

فیلم «زیر سقف دودی»، درباره معضل طلاق عاطفی بین زوج‌هاست و درخشنده برای نگارش آن با تعدای از دانشجویان علوم انسانی مشاوره کرده است.

پوران درخشنده که همواره دغدغه خود را نسبت به مسائل اجتماعی نشان داده است، نبود مهرورزی و عشق‌ورزی را یکی از بزرگترین آسیب‌های اصلی جامعه امروز می‌داند و می‌گوید: یکی از مهمترین مشکلات ما مدیریت نکردن و نبود مهر است و این چنین است که فاصله‌ها، بی‌تفاوتی‌ها و دلزدگی‌ها بیشتر می‌شود. در این وضعیت است که با مسائلی مانند ازدواج سفید، بی‌تعهدی، نداشتن تحمل، فرار از مهر، گسترش اعتیاد و رواج مواد توهم‌زا روبه‌رو می‌شویم چرا که همه این‌ها پیامدهای نبود مهر و توجه است. به همین دلیل امروزه شاهدیم که بیشتر خانه‌ها به خوابگاه تبدیل شده و دیگر محل امن خانواده‌ها نیستند.

او با تأکید بر ضرورت توجه به مسائل خانوادگی در مدیوم‌های هنری اظهار می‌کند:‌ آمار بالای طلاق عاطفی نشان می‌دهد راهی نداریم جز نهادینه کردن مسائل خانوادگی و اینکه به مباحث فرهنگی رنگ تازه‌ای ببخشیم. از نظر من سینما فقط سرگرمی نیست و محلی است که باید مسائل اجتماعی را در آن مطرح کنیم.

بازیگران و عوامل فیلم: 

در زیر سقف دودی  مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، آزیتا حاجیان، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، حسام نواب صفوی، هادی مرزبان، رسول نجفیان، شهرام حقیقت دوست، فریبا متخصص، نفیسه روشن و  فرشید زارعی فرد بازی می کنند.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از: فیلمنامه: پوران درخشنده، مدیر فیلم‌برداری: مسعود سلامی، صدابرداری: عباس رستگارپور، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه: حجت اشتری، طراح لباس: گلناز گلشن

نکته مهم و غافلگیرانه فیلم:

زوج هنری فرهاد اصلانی و مریلا زارعی پس از تجربه های موفقی همچون «خرس» و «دختر» اینبار نیز در «زیر سقف دودی» در مقابل یکدیگر بازی می کنند و به احتمال زیاد فارغ از فضای فیلم و موضوع ملتهب آن مخاطب شاهد یک بازی متفاوت از این دو بازیگر سینمای ایران باشد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها